Banki czeka zmiana modelu biznesowego

opublikowano: 27 czerwca 2016
Banki czeka zmiana modelu biznesowego lupa lupa
fot: dr Andre Helin, Prezes BDO / materiały prasowe

Bank z liczną siecią filii nie ma powodów do radości. To koszt a nie wzrost przychodów. Bo klient staje się coraz bardziej mobilny, zależy mu na korzystaniu z usług  z dowolnego miejsca, w dowolnym czasie i z dowolnego urządzenia

Podstawowy model biznesowy banków oparty na obsłudze płatności i na bliskości klienta ulega dziś dysrupcji w wyniku nowych technologii. Dysrupcja to właśnie nic innego, jak rozbicie modelu biznesowego. To skutek pojawiania się nowych konkurentów na rynku, którzy wykorzystują nowoczesne technologie, w tym systemy mobilne, np. telefony komórkowe jako środek płatniczy. W konsekwencji tradycyjna metoda płatnicza przesuwa się dziś z banku do firm oferujących telefony komórkowe. Bezpośredni i powszechny dostęp do telekomunikacji powoduje, że nie ma dziś potrzeby posiadania przez banki rozbudowanej sieci placówek, gdyż operacje płatnicze mogą być realizowane z dowolnego miejsca na świecie i w dowolnym czasie. To oznacza, że znaczna część bankowości zanika. To naturalna kolej rzeczy w gospodarce rynkowej.
Kolejnym problemem jest spadająca stopa oprocentowania, która powoduje, że marża bankowa – a więc zarobek banku – ulega redukcji.
Te dwa elementy razem sprawiają, że bank musi zmienić swój model biznesowy, zarówno szukając nowych produktów, np. usług finansowych dotychczas oferowanych przez inne jednostki, jak również musi znaleźć nowe źródła dochodu.
Jednym z nich może być źródło, które wykorzystuje olbrzymią ilościowo bazę klientów jako wartościową wiedzę na temat relacji biznesowych. Spokojnie więc można sobie wyobrazić sytuację, gdzie banki zaczną oferować takie usługi jak biura podróży, doradztwo księgowe, doradztwo podatkowe, a więc wszystkie te, które dotychczas banki finansowały.
To jest wizja nowych banków, które mają przed sobą przyszłość. Przejście z rzeczywistości realnej do wirtualnej to już tylko kwestia czasu. W części krajów Europy Zachodniej, chociażby w Danii, duże sieci bankowe z rynku już zniknęły lub ulegają znacznej redukcji. Dominują małe instytucje, głównie internetowe. Zasadniczym pytaniem w kontakcie z takim bankiem jest ustalenie limitu na koncie czy karcie. Świat zbyt szybko się zmienia, aby banki w tradycyjnej formie mogły funkcjonować dalej, notując zyski. Oczywiście, sceptycy powiedzą – polski rynek jest specyficzny, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach czy wsiach. Tam ludzie przyzwyczajeni są do „noszenia” gotówki. Po części pewnie jest to prawdą, ale trzeba też zauważyć, że po 25 latach transformacji polskiej gospodarki następuje zmiana pokoleniowa. Dla młodych ludzi, również tych mieszkających poza dużymi aglomeracjami miejskimi czy tych żyjących na wsi, życie w świecie wirtualnym, dostęp do usług, w tym bankowych, w trybie zdalnym jest czymś naturalnym. To świat i jego tempo zmienia rzeczywistość banków. Trzeba się z tym pogodzić i zacząć zmieniać. Im szybciej, tym lepiej.


AUTOR: dr Andre Helin, Prezes BDO

Komentarze (1)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
ee

zmiana modelu...

ee , 11.07.2016, 17:32
vice-premier coś wspominał o wycince, że niby banków a zwłaszcza tych co wyprowadzają z trudem zarobione pieniądze do swych central (po za RP) jest za dużo ale ostatnio jakby zapomniał a może zmienił kierunek ataku. Będą płacić w Polsce ? Ale kozie jest właściwie jest obojętne czy doi ją Icek,Abraham czy polski wieśniak. Taki jest kozi los...
skomentuj odpowiedzi (0)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.