Biznes na czterech łapach

opublikowano: 9 lipca 2016
Biznes na czterech łapach lupa lupa
fot: PetBondCare

W Polsce żyje ponad 14 mln psów i kotów – baza potencjalnych „klientów” dla biznesów jest więc przeogromna. Coraz więcej przedsiębiorców, również z Polski, wprowadza na rynek innowacyjne rozwiązania dla właścicieli czworonogów. Nie ma wątpliwości: uczucie do pupila da się zmonetyzować!

Blisko 100 mln wyświetleń na YouTube ma najpopularniejsza filmowa kompilacja przedstawiająca zabawne sytuacje z udziałem kotów. Podobne wyniki notują te z psami w rolach głównych. Rozwój internetu dał tym zwierzętom olbrzymią popularność w mediach społecznościowych, która spowodowała, że coraz częściej na stałe goszczą one w naszych domach.

Z danych Euromonitora wynika, że w Polsce żyje już ponad 8 mln psów i 6 mln kotów, a co najmniej jedno zwierzę znajduje się w co drugim gospodarstwie domowym. Z roku na rok jest ich coraz więcej, a co za tym idzie – rosną też kwoty, jakie właściciele wydają na ich utrzymanie.

Pełna miska

Rocznie Polacy na karmę dla swoich pupili wydają już ponad 2 mld zł, a tempo wzrostu tych wydatków sięga ok. 8 proc. w skali roku. Coraz częściej wagę przywiązujemy też do jakości pożywienia, które ląduje w miskach naszych czworonożnych przyjaciół. Rynkowa oferta jest tutaj bardzo szeroka: setki rodzajów saszetek, puszek i pudełek z mokrą i suchą karmą, w cenach od kilku do kilkunastu złotych za sztukę, od dziesiątek różnych producentów – to czeka na nas w sklepach zoologicznych.

Co więcej, rynek karm dla zwierząt wciąż ma w Polsce bardzo duży potencjał wzrostu. Potwierdzają to statystyki, z których wynika, że tylko 15 proc. wszystkich zwierząt domowych w naszym kraju regularnie spożywa gotową karmę. Zdecydowana większość wciąż jest karmiona jedzeniem domowym. Tymczasem w Unii Europejskiej mieszankę stworzoną specjalnie z myślą o zwierzętach jada już co drugi pupil. Można więc spodziewać się, że i w Polsce popyt na karmę w kolejnych latach będzie się zwiększał.

Tak gigantycznej liczbie zwierząt trzeba zapewnić nie tylko wyżywienie, ale również opiekę zdrowotną i rozrywkę. Sklepy zoologiczne i firmy działające w branży zarabiają więc nie tylko na karmie, ale także na rozmaitych akcesoriach, zabawkach, artykułach pielęgnacyjnych itp. Ale to tylko jedna strona medalu, bowiem ostatnimi czasy na sentymentach ludzi do zwierząt wyrasta coraz więcej innowacyjnych biznesów, często w dużym stopniu związanych z nowymi technologiami. Jesteśmy tego bardzo dobrym przykładem.

Facebook dla psów

Takim polskim projektem, który z całą pewnością zasługuje na uwagę, jest aplikacja PetBondCare, przeznaczona dla miłośników psów. Pomysł na nią zrodził się w głowach 14-letniej Kingi i 9-letniej Gabrysi. A wszystko zaczęło się od Chrupka, psa zaadoptowanego z warszawskiego schroniska „Na Paluchu”, który dla dziewczynek stanowił główne źródło inspiracji przy pracy nad ich pierwszym poważnym projektem biznesowym.

PetBondCare to aplikacja na smartfon, będąca przepustką do portalu społecznościowego, na którym można znaleźć całą masę praktycznych porad na temat opieki nad psami – od informacji na temat miejsc przyjaznych zwierzętom, przez wskazówki dotyczące zabawy i nauki, po wiedzę z zakresu zoologii i weterynarii.

Przede wszystkim jednak jest to platforma pozwalająca na zawieranie nowych przyjaźni – zarówno ludzkich, jak i psich – poprzez możliwość zorganizowania za jej pomocą wspólnych spacerów dla „psiarzy” mieszkających w okolicy.

Aplikację i portal wymyśliły Kinga i Gabrysia, ale w realizacji projektu pomagał im ich ojciec Tomasz Dziobiak, który zdradził, że portal zaledwie rok po starcie zaczął przynosić zyski z reklam w wysokości kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie.

Ambicje twórców PetBondCare sięgają jednak znacznie dalej – chcą stworzyć naszpikowaną elektroniką, łączącą się ze smartfonem obrożę, dzięki której właściciele psów będą wiedzieć, gdzie w danym momencie znajduje się ich pupil. Prace nad interaktywną obrożą trwają już od dłuższego czasu, a jej głównym testerem został oczywiście pies dziewczynek – Chrupek.

Obroża, która zbada psa

Jakub Szufnarowski, Wojciech Smajda i Piotr Gawiński, założyciele firmy Mister Mundi, opracowali nowatorską obrożę o nazwie Tail, która potrafi znacznie więcej, niż tylko śledzić aktualną lokalizację czworonoga. Sprzęt umożliwia mierzenie parametrów życiowych psa, w tym temperatury ciała, z uwzględnieniem czynników wewnętrznych i zewnętrznych. Można powiedzieć, że to taka psia opaska fitness.

Innowacyjna obroża rodem z Polski została dostrzeżona przez centrum innowacyjności dla przedsiębiorców hub:raum Kraków, prowadzone przez Deutsche Telekom i zajmujące się inwestowaniem w obiecujące start-upy z Europy Środkowo-Wschodniej. Dzięki tej współpracy polska firma otrzymała wsparcie finansowe, a także dostęp do infrastruktury i doświadczenia dużej europejskiej organizacji. Na razie zbierają fundusze, które pozwolą im uruchomić produkcję i wystartować ze sprzedażą Tail w Polsce.

Meble dla kotów

Okazuje się, że w erze coraz większej popularności designerskich przedmiotów, które oprócz tego, że mają być funkcjonalne, muszą jeszcze cieszyć oko, jest też sporo miejsca na ładne przedmioty stworzone z myślą o czworonogach. MyKotty to projekt Marty Pietrusiak, która zaprojektowała designerskie drapaki z tektury, a te zdążyły już podbić serca kociarzy z wielu zakątków świata.

O stworzonych przeze mnie drapakach napisał na przykład portal DesignMilk, a później także portal o kocim designie Hauspanther, który jest uważany za najbardziej opiniotwórczy w środowisku. Firma dopiero się rozkręcała, a już była znana – wspomina Marta Pietrusiak.

Dzięki dobremu przyjęciu w branżowych mediach mebelki MyKotty szybko zdobyły popularność poza granicami Polski. W miesiącu produkowanych jest kilka tysięcy sztuk drapaków, z czego mniej więcej połowa zostaje w kraju, a reszta trafia m.in. do Stanów Zjednoczonych, Australii i Japonii oraz krajów Europy Zachodniej.

W start swojego biznesu Marta Pietrusiak musiała zainwestować kilkaset tysięcy złotych (same materiały kosztowały od 150 do 200 tys. zł), ale te pieniądze szybko zaczęły się zwracać. Okazało się, że również w kocim świecie istnieje zapotrzebowanie na ładne przedmioty, a drapak dla kota może stanowić integralną część designerskiego wystroju wnętrz.

Zwierzęcy luksus

W Polsce działa już też około stu hoteli dla zwierząt, czyli miejsc, w których właściciel może zostawić swojego pupila, by np. zapewnić mu profesjonalną opiekę pod swoją nieobecność. Z tego typu hotelami jest dokładnie tak, jak z tymi przeznaczonymi dla ludzi – również spośród nich można wyróżnić takie, które charakteryzują się wysokim poziomem luksusu.

Jednym z najbardziej ekskluzywnych tego typu obiektów jest podwarszawski Bone Pet Club, będący jednocześnie klubem fitness i salonem urody dla psów i kotów. W przybytku stworzonym raczej z myślą o nieco bardziej zamożnych klientach zwierzęta mogą liczyć nie tylko na nocleg, ale również wybieg, plażę, basen, bieżnię z przeszkodami oraz to, co przynajmniej z ich punktu widzenia jest chyba najważniejsze, czyli miskę wypełnioną wysokiej jakości smakołykami.

Bone Pet Club, mimo iż jest hotelem skierowanym do dość wąskiej grupy klientów, prosperuje bardzo dobrze – od początku istnienia przyjmuje około 20 zwierząt dziennie. Ceny za nocleg zaczynają się od 60 zł w przypadku kota i 75 zł w przypadku psa, przy czym w najbardziej obleganych okresach (święta, ferie, długie weekendy) wzrastają o 20 proc. Trzeba liczyć się też z dodatkowymi kosztami, jeśli chce się zafundować czworonogowi usługi pielęgnacyjne lub fitness.

Komunikator dla zwierząt

Na polski rynek wszedł niedawno gadżet, który w Stanach Zjednoczonych zdążył zrobić już prawdziwą furorę. To PetCube, czyli wyposażona w mikrofon, kamerę i wskaźnik laserowy kostka, która dzięki wbudowanemu modułowi WiFi łączy się ze smartfonem i pozwala zdalnie komunikować i bawić się ze zwierzęciem pozostawionym samotnie w domu.

PetCube w Polsce kosztuje niemało, bo ok. 1000 zł, ale chętnych do pozostawania w stałym kontakcie ze swoimi pupilami nie brakuje. Kostkę stworzyli trzej Ukraińcy: Yaroslav Azhnyuk, Alex Neskin i Andrey Klen, którzy znaleźli rozwiązanie odwiecznego problemu właścicieli psów i kotów, zmuszonych do pozostawiania ich samych w domu, gdy wychodzą do pracy albo szkoły. Dzięki gadżetowi choć raz na jakiś czas można odezwać się do swojego pupila, a nawet pobawić się z nim laserem, będąc w zupełnie innym miejscu.

O tym, że pomysł spodobał się właścicielom zwierząt, najlepiej świadczy powodzenie zbiórki publicznej, którą twórcy PetCube’a uruchomili w crowdfundingowym serwisie Kickstarter. W ciągu miesiąca udało im się zebrać ponad 250 tys. dol. i pozyskać ponad 1500 klientów.

Świąteczna gorączka

Zarobki generowane przez „zwierzęcy biznes” trafiają przede wszystkim do klinik weterynaryjnych, producentów karmy, właścicieli sklepów zoologicznych oraz producentów różnego rodzaju zabawek i akcesoriów przeznaczonych dla zwierząt. Zwiększony popyt na te ostatnie można obserwować szczególnie w okresie świątecznym, bo kupowanie prezentu dla zwierzaka pod choinkę już dawno przestało być traktowane jak coś dziwnego.

W okresie świątecznym wzrasta sprzedaż akcesoriów zoologicznych i przysmaków. Coraz większa liczba konsumentów decyduje się dołożyć pod choinkę upominek również dla swojego pupila – mówi Piotr Więcek, dyrektor generalny firmy Krakvet, prowadzącej jeden z największych w Polsce internetowych sklepów zoologicznych.

Trudno jednak ukryć, że w tym zoologicznym biznesie nie chodzi wyłącznie o interes zwierząt.

Nowa torba do noszenia yorka czy zabawka często bardziej cieszą właściciela niż pupila. Ich sprzedaż nakręca jednak wielomiliardowy rynek, który w Polsce

dopiero rozkwita – mówi Tomasz Mikołajewski z portalu Pethome.pl

 

Mateusz Kasperski 

Komentarze (4)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
Donienka

...

Donienka , 10.07.2016, 14:25
W obecnych czasach kupne karmy dla zwierząt są po prostu wygodą.Nie trzeba nic gotować tylko wsypać do miseczki.Sama jestem właścicielką kotów i zdecydowanie wolę podawać im karmę "sklepową".A skoro mowa już o karmach -należy pamiętać aby dokładnie przyjrzeć się składom karm -powinny one zawierać jak najwięcej mięsa a niestety niejednokrotnie te karmy są śmieciowe.Ja na przykład kupuję karmę IAMS ze względu na dużą zawartość mięsa -42% i do tego jest łatwo dostępna, niedroga i dostępna jako sucha oraz mokra.
skomentuj odpowiedzi (2)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
jj
0 / 0 zgłoś

co za kryptoreklama

jj , 16.01.2018, 20:01
co za kryptoreklama....
skomentuj odpowiedzi (0)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
1andrzej
0 / 0 zgłoś

Karma

1andrzej , 31.01.2018, 14:49
Jest też dużo lepszych i też niedrogich karm.
skomentuj odpowiedzi (0)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
1andrzej

Hotel dla kotów

1andrzej , 31.01.2018, 14:10
Całkiem fajna sprawa http://kocihotelik.pl/
skomentuj odpowiedzi (0)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.