Certyfikaty w biznesie - moda czy ważna metoda promocji?

opublikowano: 21 marca 2017
Certyfikaty w biznesie - moda czy ważna metoda promocji? lupa lupa
fot. Freeimages

Ostatnie lata to w biznesie prawdziwy szał na zdobywanie wszelkiej maści certyfikatów. Jak jednak odróżnić te, które są wartościowe i wspierają biznes od tych, które są zbędne? I co daje firmie dany certyfikat? O tym rozmawiamy z dr Joanną Szalachą-Jarmużek, prezes Fundacji Kazimierza Wielkiego, adiunktem w Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu.

Arkady Saulski: W ostatnich latach polski biznes ogarnął istny szał certyfikatów. Skąd się w ogóle wziął ten trend?

Dr Joanna Szalacha-Jarmużek: Z potrzeby firm odróżnienia się na rynku oraz mody na akcentowanie jakości produktów. Większość certyfikatów jakoś odnosi się właśnie do kwestii jakości. Przedsiębiorcy chcą zawsze wyróżnić swoją ofertę od innych. Certyfikat, dodatkowy znak na opakowaniu może wspomóc określony plan marketingowy. Może wzmocnić przekaz już skierowany do konsumentów.

Certyfikatów jednak na rynku jest sporo i może to wzbudzać niejaką konfuzję - jak odróżnić certyfikat wartościowy od zbędnego papierka?

Tak naprawdę wszystko zależy od potrzeby danej firmy. Czym ona chce się odróżnić. Wielu konsumentów nie wnika w proces przyznawania certyfikatów, ale kieruje się ogólnym wrażeniem, jakie dany znaczek tworzy. Niektóre mogą więc być przekonujące, nawet jeśli prawie nic za nimi nie stoi. Pytanie, czy firma chce zaryzykować przed bardziej dociekliwymi, świadomymi konsumentami? Czy nie będzie obawiać się tego, że tacy klienci powiedzą „sprawdzam”.

Czy firmy ubiegające się o certyfikaty muszą zwracać uwagę na jakieś prawne niuanse? Pułapki?

Z pewnością warto zobaczyć, do czego się zobowiązujemy przyjmując dany certyfikat. Jak wpływa on na proces produkcji, na plany marketingowe, do czego nas zobowiązuje. Warto sprawdzić, czy umowa przewiduje jakieś kary, gdy np. nasz produkt nagle zacznie odbiegać od standardów, jakie spełniał na etapie przyznania certyfikatu. No i oczywiście okres trwania umowy – jak długo możemy posługiwać się danym znakiem – jest bardzo istotny.

Czy posiadanie odpowiednich certyfikatów pomaga firmie w dalszym rozwoju? A może są jakieś certyfikaty, które otwierają konkretne rynki zagraniczne?

Oczywiście certyfikat dobrze dobrany, zwłaszcza taki, za którym stoi już renoma instytucji go przyznającej jest sporą wartością. O takie znaki firmy zabiegają i konkurują. Polskie firmy wychodzące z produktami za granicą próbują „legitymizować się” na obcych rynkach przez tamtejsze certyfikaty dotyczące jakości. Z pewnością np. w branży spożywczej uznane unijne oznakowania produktów ekologicznych czy lokalnych, zastrzeżonych typów produktów stanowią wartość w całej UE. Ponownie jednak należy wrócić do pytania – jaki cel chce się osiągnąć poprzez skojarzenie marki ze znakiem? Czy chcemy dotrzeć do ludzi, którym bliskie są jakieś idee, czy też zależy nam tylko na ekspozycji wątku wysokiej jakości? Czy jako firma polska chcemy dotrzeć do Polonii, a może raczej głównie do obcokrajowców bez przekonywania ich o pochodzeniu produktu? Odpowiedzi na te pytania „ustawią” nasze opinie względem poszczególnych certyfikatów.

Rozmawiał Arkady Saulski.

Zobacz także: Wielka gra o budżet Unii
Komentarze (0)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
 

obecnie brak komentarzy, zapraszamy do komentowania.

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.