Francuzi mają problem z ptasią grypą

opublikowano: 26 stycznia 2016
Francuzi mają problem z ptasią grypą lupa lupa
shutterstock.com

Francuscy rolnicy mają problem z epidemią ptasiej grypy. Według tamtejszych władz od listopada 2015 r. do  połowy stycznia 2016 r. odnotowano 69 ognisk wysoce zjadliwej ptasiej grypy u drobiu. Wiele krajów wstrzymało import francuskiego drobiu.

Z uwagi na epidemię, między innymi drobiu z Francji nie chce kupować Japonia, największy na świecie importer pasztetu z otłuszczonych wątróbek kaczych i gęsich - foie gras - informuje Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa (FAMMU/FAPA).

W związku z rozprzestrzenianiem się choroby francuskie ministerstwo rolnictwa przyjęło nowe podejście do zwalczania ptasiej grypy. Zakłada ono, że nosicielem łagodnego szczepu wirusa jest ptactwo wodne, następnie wirus mutuje w postać wysoce zjadliwą.

Aby temu zapobiec, francuscy producenci drobiu w południowo-zachodniej części kraju mają wstrzymać się na kilka miesięcy z nową produkcją kaczek i gęsi, do czasu pełnej dezynfekcji gospodarstw produkcyjnych, ubojni i sprzętu po ogniskach zakażeń. Producenci mogą kontynuować dotychczasową hodowlę do czasu planowego uboju ptaków, lecz od 18 stycznia nie mogą wstawiać nowych piskląt do odchowu. Produkcja będzie mogła być wznowiona po zakończeniu dezynfekcji, czyli pod koniec czerwca tego roku.

Ze względu na rozprzestrzenianie się choroby Francja ustanowiła w grudniu 2015 r. dużą kolejną strefę zamkniętą wokół obszarów zapowietrzonych i zagrożonych, obejmującą kilka departamentów lub ich części w południowozachodnim regionie kraju. Strefa ta została zatwierdzona przez Komisję Europejską.

Francja zgłosiła niedawno kolejne ogniska ptasiej grypy, które wystąpiły poza obszarami wymienionymi decyzji Komisji Europejskiej, jako należące do dalszej strefy zamkniętej. W związku z tym strefa zamknięta został po raz kolejny rozszerzona.

W ubiegłym roku ogniska ptasiej grypy odnotowano w Niemczech, Holandii, Wielkiej Brytanii i Włoszech. M.in. w Dolnej Saksonii (w Niemczech), wybito 130 tys. sztuk drobiu, w Holandii - ok. 200 tysięcy kurczaków, a w Wielkiej Brytanii - 30 tysięcy sztuk drobiu. 

Ptasia grypa wróciła też do Stanów Zjednoczonych. W połowie stycznia Amerykański Departament Rolnictwa (USDA), potwierdził wystąpienie wirusa wysoce zjadliwej ptasiej grypy szczepu H7N8 w gospodarstwie hodowlanym indyków w hrabstwie Dubois w stanie Indiana. Przymusowemu ubojowi poddano ok. 60 tysięcy sztuk ptaków. Indiana jest czwartym co do wielkości amerykańskim stanem w produkcji indyków, trzecim w produkcji jaj i pierwszym w produkcji kaczek.

Jest to inny szczep wirusa niż ten, który wywołał ponad 200 ognisk choroby w USA w pierwszej połowie ubiegłego roku. Wirus H7N8 pojawił się w USA po raz pierwszy, mutując prawdopodobnie z formy nisko zjadliwej.

W 2015 r. ptasia grypa spowodowała w Stanach Zjednoczonych upadki lub przymusowy ubój ponad 48 mln sztuk kurcząt i indyków. Nie zanotowano jednak przypadków zachorowań wśród ludzi. Branża drobiarska poniosła wówczas olbrzymie straty, sięgające miliardy dolarów. Obniżyła się produkcja mięsa indyczego i jaj, ceny jaj były rekordowo wysokie, wzrósł import.

Ptasia grypa w Polsce wystąpiła w grudniu 2007 r. w 10 ogniskach w województwach: mazowieckim (w powiatach płockim i żuromińskim), oraz warmińsko-mazurskim (w powiatach lidzbarskim, elbląskim i ostródzkim). W wyniku tej choroby, służby weterynaryjne zlikwidowały 939 tysięcy ptaków oraz ponad 3 mln 950 tysięcy jaj. Straty hodowców drobiu z tego tytułu zostały ocenione na ponad 19 mln złotych.

Wcześniej choroba ta występowała w Polsce od jesieni 2005 r. do wiosny 2006 roku. Ptasią grypę wykryto w kilku ogniskach, między innymi w Toruniu, Bydgoszczy, Świnoujściu oraz w województwie lubuskim. Wirus został wykryty jedynie u dzikich ptaków, nie było zachorowań u drobiu domowego.

Polska jest poważnym eksporterem drobiu wywożąc zagranicę około 40 proc. produkcji. Produkcja drobiu w 2015 roku szacowana jest na 2,9 mln ton, to jest blisko 10 proc. większa niż w roku rok wcześniej. Eksperci przewidują dalszy wzrost eksportu asortymentu drobiowego w 2016 r., ale tempo tego wzrostu będzie nieco wolniejsze niż w 2015 r. Stymulatorem wzrostu wywozu będą konkurencyjne ceny polskiego drobiu na rynku UE oraz rosnący popyt ze strony niektórych państw Azji i Afryki.

 

(PAP)

GB.pl/nb

Komentarze (0)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
 

obecnie brak komentarzy, zapraszamy do komentowania.

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.