Archiwum

Wydanie nr 3/2016 (1179)

TEMAT NUMERU

6
Norweski wariant 3.0 Wojciech Surmacz

FELIETON

14
Czy płace w Polsce są zbyt niskie? Prof. Eugeniusz Gatnar
16
Nowa sankcja: rekompensata publiczna Dr Małgorzata Krasnodębska - Tomkiel
17
Bratnia pomoc spekulantów walutowych i agencji ratingowych Janusz Szewczak
18
Ceny transferowe na celowniku fiskusa Dr Zbigniew Kuźmiuk
20
Powiat Polska jedzie do Londynu Cezary Mech

WYDARZENIA

22
Ucieczka z pułapki na myszy Paweł Badzio
28
Sygnity - rewolucja w biegu Maria Szurowska
32
Trudna sztuka wydawania pieniędzy Longina Grzegórska Szpyt
36
Handel detalicznie zabetonowany Maria Szurowska
44
Krok wstecz Ewa Wesołowska
46
Węgiel, głupcze! Jacek Krzemiński
50
Przepis na nieśmiertelność Longina Grzegórska Szpyt
55
Od taniej ropy głowa nie boli Jacek Krzemiński
58
Black Hawk gotowy do służby Andrzej Rafał Potocki
62
Demografia z horyzontem Małgorzata Dygas

ZAGRANICA

64
"Flagowiec", co sam się zatopił Maria Szurowska
67
Żołnierze fortuny Arkady Saulski

INWESTYCJE

73
Gorączka kryptowaluty Mateusz Kasperski
76
Gorzej niż hazard Jacek Krzemiński
80
Finanse finansują dziś głównie finanse Prof. Jerzy Żyżyński
88
Legalne za friko Arkady Saulski

TECHNO BIZNES

92
Gdzie jest e-pięta Achillesa? Lech Piesik
96
Wyścig zbrojeń Lech Piesik

KONKURSY TECHNOLOGICZNE

101
Techno Biznes 2016 .
102
Hity 2016 .
103
Lider 2015 .

FELIETON

104
Bądźmy. Wolni Piotr VaGla Waglowski
106
Wiosenny przełom Dr Hab. Grzegorz Szulczewski
108
Czy warto iść na skróty Paweł Pelc
110
Osiedla wyciśnięte z PUMU-u Radosław Górecki
112
Przezroczysty uchodźca Małgorzata Dygas

HISTORIA GOSPODARCZA

114
Dziedzictwo cesarskiego spedytora Małgorzata Dygas

BADANIA I ROZWÓJ A WZROST INNOWACYJNOŚCI FIRMY

119
CSR wmontowany w innowacje Nikola Bochyńska

SZTUKA ŻYCIA

124
Michał Anioł w spodniach Michał Korsun
126
Motoryzacja: Limbolid Longina Grzegórska Szpyt
128
Podróże: Zmysłowe Maroko Andżelika Przybek

LUKSUSOWA POLSKA: HOTELE

131
Luksus szyty na miarę Nikola Bochyńska
okładka
 
 

„Nie wszystko można kupić, bo nie wszystko ma cenę…”

Pewnego razu PR-owcy z dużej, globalnej firmy wpadli na szatański pomysł i postanowili zmienić treść modlitwy „Ojcze nasz” tak, aby każdy chrześcijanin wołał do Boga: „chleba naszego, powszedniego i… coca-coli daj nam dzisiaj!” Na specjalnej audiencji zaproponowali więc wpłatę do watykańskiego banku niebotycznej sumy w zamian za „kosmetyczną” zmianę modlitwy. Papież, nie kryjąc obrzydzenia, natychmiast wyrzucił bezczelnych PR-owców za drzwi. Przybici porażką przedstawiciele globalnego koncernu usiedli zrezygnowani na Placu Świętego Piotra i zadawali sobie tylko jedno pytanie: ile musieli zapłacić piekarze? 

Ta zmyślona, obrazoburcza historyjka to oczywiście dowcip, czarny humor i to bardzo stary, ale dobry, bo pokazuje, że istnieje pewien poziom zasobności portfela, który sprawia, że człowiekowi się czasem wydaje, że wszystko można kupić i zmienić na własną modłę. Gorzej, gdy takie zapędy trafiają na podatny grunt i decydent przyjmuje ofertę. 

Z taką właśnie sytuacją mieliśmy do czynienia w Polsce. Zagraniczne sieci handlowe zdominowały nasz rynek detaliczny przy pełnym przyzwoleniu władzy. Dziś ta sama ekipa, tyle że w opozycji, usiłuje przekonać Polaków, że już sam projekt podatku sklepowego zabija polski handel. Prawda jest jednak taka, że ten podatek – jeśli w ogóle wejdzie w życie – powinien polski handel uzdrowić i uratować. 

Ale ten podatek to tylko pierwszy krok do całkowitego uwolnienia polskiego handlu. Przed nami jeszcze długa droga do odbudowania rynku handlu detalicznego, by wyglądał on tak, jak chociażby w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Holandii, całej Skandynawii czy we Włoszech. Tam od dawna rynkiem niepodzielnie rządzą narodowe sieci do spółki z małymi sklepikami. Zagraniczny kapitał w handlu jest tam traktowany jak atrakcyjny klient, którego trzeba profesjonalnie obsłużyć, żeby najpierw dobrze na nim zarobić, a potem kulturalnie pożegnać. 

We wszystkich cywilizowanych krajach rządy nie ulegają pokusom oferowanym przez kapitał zewnętrzny, tylko pielęgnują kapitał własny. I tego się trzymajmy, bo jak śpiewał kiedyś pewien polski raper: „Nie wszystko można kupić, bo nie wszystko ma cenę…”.

Norweski wariant 3.0

25.02.2016

Rozważamy połączenie z Norwegią szelfem północnym przez system duński od zachodu, a dalej przez Baltic Pipe do Polski. Sondażowe rozmowy wskazują, że powinno się udać - mówi Piotr Woźniak, prezes PGNiG, i kreśli nową architekturę gazową Polski i Europy. 

Czytaj więcej

Handel detalicznie zabetonowany

25.02.2016

Rynkiem obrotu detalicznego rządzą wielkie podmioty, zależne od zagranicznego kapitału. Dzisiaj dla polskiego przedsiębiorcy start od zera na tym rynku jest z góry skazany na klęskę.

Lwią część dostawców na spożywczym rynku hurtowym to niewielkie firmy z Polski. W relacji z wielkimi, globalnymi właścicielami sieci stoją na z góry straconej pozycji.

W każdym segmencie handlu w szybkim tempie kurczy się liczba sklepów niezależnych, od uniwersalnych „spożywczaków” po placówki ściśle specjalistyczne.


Czytaj więcej

Ucieczka z pułapki na myszy

25.02.2016

Plan Morawieckiego może nas wypchnąć z pułapki średniego dochodu przed uderzeniem gilotyny. Zdążymy? 

Mateusz Morawiecki musi mieć nie tylko wsparcie polityczne, ale sam musi stać się politykiem.

Choć nie mamy dużych oszczędności, te które są, trzeba pobudzać do angażowania w gospodarkę, inwestowania.

Niska innowacyjność gospodarki to tylko jeden z elementów nie najlepszej pozycji Polski w świecie.


Czytaj więcej

Trudna sztuka wydawania pieniędzy

25.02.2016

Do 2020 r. mamy do wykorzystania 82,5 mld euro z UE. Jeśli nie chcemy powtórki z rozrywki – nerwowego ratowania miliardów z Unii – pora ostro przyspieszyć z wykorzystywaniem środków z obecnej perspektywy. Mamy już dwa lata „w plecy”.

Czytaj więcej
 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła