Archiwum

Wydanie nr 2/2017 (1190)

3
[OD REDAKCJI] .

TEMAT NUMERU

8
FinTechy nie zastąpią banków .
14
Jeszcze więcej mobilności .
18
Banki kontra hakerzy .
22
Wyzwanie wielkiej skali .

FELIETON

26
1000 rupii .
28
Brexit wyrósł z rozpaczy .
29
Ciepła woda z dziurawego kranu, czyli co z tym długiem .
30
To ich boli, że są pieniądze dla Polaków .
31
Rejting w zmywarce .
32
Rok narcyza i Big Data .

WYDARZENIA

34
Braterstwo czy trudne kuzynostwo? .
38
Robota czeka, płace stoją .
42
Pracownik z zagranicy nie może być tańszy .
44
Trump szykuje niespodzianki .
46
Żegluga dwóch prędkości .
50
Podatkowa zmiana kursu .
54
Zakup kontrolowany .
58
Biznes pro publico bono .
60
Chińska ofensywa .

TECHNO BIZNES

64
Symulator jak żywy .
68
Najlepsze wdrożenia, najlepsze produkty .

FINANSE

70
Czy złotemu grozi atak? .
74
Kto przetrwa na Foreksie? .
76
Raiffeisen galopem na giełdę .
78
Polskie laboratorium Commerzbanku .
82
Włosi majstrują przy bankach .
84
Po co komu skrytka .
88
Obywatelska alternatywa? .
91
Test zaufania .
92
Mediacje z korzyścią dla banków .
94
Michał Krupiński Ubezpieczeniowym Menedżerem Roku .
96
Niezależność banku centralnego w traktacie UE .
100
Ekonomia na haju? .
104
Folder: Finanse .
106
Odkopana prowizja .

IDEE

110
Marsz robotów .

MIASTA

116
Dwoje chce na raz .
118
Wkład własny nie wstrząśnie bankami .

PASJE

124
Radość tworzenia .
128
Motoryzacja: Francuski amulet .
130
Podróże: Gdzie woda czysta i drzewa zielone .
134
Rynek sztuki: Książęce kolekcje i państwowe skarby .
136
Folder: Kultura .

INFOGRAFIKA

138
Urlopy 2017 .
okładka
 
 

Na miejsca, gotowi... start!

 

Jeśli w firmie, w której pracujesz, nie padły jeszcze słowa: FinTech, crowdfunding, blockchain, social lending, mikrofaktoring, Big Data i Fast Data – czas liczyć dni do katastrofy. Sprawdziliśmy, czy polskie instytucje finansowe zauważyły rozpędzającą się rewolucję technologiczną.

Prezes PZU Michał Krupiński, odbierając przyznaną przez „Gazetę Bankową” statuetkę Ubezpieczeniowego Menedżera Roku, zwrócił uwagę na szanse, które niesie instytucjom finansowym cyfrowa rewolucja. – Ten pociąg zwany potocznie FinTech, z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi związanymi z finansami, komunikacją i Big Data, już ruszył – mówił prezes największej obecnie firmy ubezpieczeniowej w naszym regionie. – Od nas tylko zależy, komu uda się do tego pociągu wsiąść, a kto zostanie na torach...

Wykorzystanie nowych technologii w usługach finansowych sprawia, że zmienia się nie tylko oferta, produkty, sposób zarządzania firmami finansowymi – przede wszystkim klient inaczej korzysta z instrumentów finansowych. Jak pisze Wojciech Osiński „Polacy coraz rzadziej odwiedzają placówki bankowe. Wraz z ogólnym spadkiem liczby klientów bankowości oddziałowej skrócił się czas obsługi, który z sześciu minut w 2015 r. spadł do niespełna trzech. W Niemczech podobny trend jest już widoczny w niemalże każdym banku. Do zamknięcia filii zmuszone są dziś już nawet popularne »kasy oszczędnościowe« (Sparkassen), które w swoich oddziałach notowały tradycyjnie największy ruch i najdłuższe kolejki. W ostatnich dziesięciu latach z 46 444 placówek niemieckich banków zamknięto ponad 12 tys.”.

To się już dzieje. Jak widzimy, potężne instytucje bankowe, zwłaszcza centrale międzynarodowych grup finansowych, reagują wolniej na zmiany – to naturalne dla dużych, tradycyjnych struktur. Idee przejmują wtedy instytucje z bankami jedynie współpracujące lub oferujące bankom nowoczesne rozwiązania – firmy FinTech wyspecjalizowane w korzystaniu z technologii, dostarczające klientom dokładnie takich narzędzi, których klient szuka.

„Dziś wszystko musi być oferowane poprzez system online. Chodzi o to, aby klient w ciągu pięciu minut, siedząc przed komputerem, dostał decyzję kredytową. Oczywiście, można mówić, że o finansach powinno się myśleć wolno, ale prawda jest taka, że klient nie ma ochoty ani czasu, aby iść do oddziału i spędzić tam dwie godziny na rozmowie o tym, czy dostanie kredyt. Woli wprowadzić dane do systemu i uzyskać od razu informację” – mówi w wywiadzie udzielonym „Gazecie Bankowej” Jarosław Augustyniak, prezes Idea Bank.

Czas zatem usiąść przed komputerem i działać.

Era cyfrowa już trwa.

Maciej Wośko

Redaktor Naczelny

Czy złotemu grozi atak?

26.01.2017

Niewiele potrzeba do udanego ataku spekulacyjnego na złotego. Polskie władze dysponują instrumentami, którymi mogą bronić kursu, jednak w przypadku ataku na dużą skalę byłyby bezradne. Ale w najbliższym czasie takiego wydarzenia nie należy się spodziewać.

Czytaj więcej

FinTechy nie zastąpią banków

26.01.2017

Nie da się ukryć, że chcemy potrząsnąć branżą leasingową. Wystarczy ją porównać z branżą bankową, w której cały czas trwa wyścig na innowacje. W branży leasingowej innowacji nie ma, ona rozwija się w swoim tempie – mówi Jarosław Augustyniak, prezes Idea Bank

Czytaj więcej

Banki wchodzą w Big Data

26.01.2017

Analityka wielkich zbiorów danych zmieni biznesowy ekosystem w najbliższych latach. Banki, korzystając z technologii Big Data, mogą wykorzystać dane o swoich klientach do usprawnienia procesów scoringowych, lepszego dopasowania swojej oferty czy poprawy bezpieczeństwa

Czytaj więcej

Braterstwo czy trudne kuzynostwo?

26.01.2017

Przejęcie Banku Pekao przez PZU i Polski Fundusz Rozwoju sprawiło, że pojawiły się pytania o relacje odkupionej instytucji z kontrolowanym przez skarb państwa PKO BP. Nie należy się spodziewać wojny, ale może pojawić się kilka punktów zapalnych

Czytaj więcej
 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.