Archiwum

Wydanie nr 2/2018 (1202)

3
Edytorial .

TEMAT NUMERU

6
20 lat Rady Polityki Pieniężnej .
8
Na parkiecie w rytm Rady .
12
Prof. Adam Glapiński, prezes NBP: Od 20 lat Rada skutecznie wspiera gospodarkę .
16
Jastrzębie uderzą w listopadzie? .
19
W oczekiwaniu na przełom .

WYDARZENIA

22
Eksport: drugi silnik nie zwalnia .
26
Kasprowy na giełdę .
29
Janusz Szewczak: Dobry rok dla Polski i Polaków .
30
Energetyka: Bronię węgla! .
34
550 mln zł na innowacje .
36
Surowce: Przyszłość na dnie .
40
Dr Theo Waigel, były trzykrotny minister finansów Niemiec: EBC musi skorygować swój kurs .
44
Brexit: Jeśli nie Unia, to kto? .
48
Christine Lagarde, szefowa Międzynarodowego Funduszu Walutowego: Płynąc własnym kursem .
52
Łatwopalna NAFTA .
56
Prof. Eugeniusz Gatnar: Rosną nierówności dochodowe na świecie .
57
Sport: Lotos czyni mistrza .

TECHNO BIZNES

60
Tomasz Poniński, prezes Fundacji Innowacyjna Polska: Trudne inwestycje w innowacje .
65
Jerzy Bielewicz: Cyfrowe wyzwania dla Polski .
66
Pogoda dla start-upów .
70
Nie ma biznesu bez internetu! .

FINANSE

76
Paweł Surówka, prezes PZU: Na wspólnym fundamencie .
82
Jak poległo „Sofort Law” .
86
Giełda na wysokich obrotach .
88
Prof. Małgorzata Zaleska: Nowe zadania dla BFG .
89
Stanisław Koczot: Strategia przełomu .
90
Asset management na sterydach .
94
Zamrożona pomoc .
96
Ucieczka w krainę bitcoina .
100
Folder Finanse .
102
Prof. Grażyna Ancyparowicz: Czy emisje akcji to przeżytek? .

MIASTA

106
Jazda bez biletu .
110
Mikro nie znaczy mało .

IDEE

112
Paweł Dobrowolski: Mamy wymyślić polskość na nowo .
117
Wiktor Świetlik: Mieć też warto .

HISTORIA GOSPODARCZA

118
Historia kupieckiej kreatywności .
124
Prof. Grzegorz Szulczewski: Duch Starzyńskiego .

PASJE

126
Komiks: Prosta kreska – Marek Oleksicki .
130
Motoryzacja: Lexus NX300 Charyzma hybrydy .
132
Kolekcje: Antyczne marmury na emigracji .
134
Folder Kultura .
136
Podróże: Maroko – Motyw kota .
okładka
 
 

Strategia dla Janusza i Grażyny

Jestem dziś pewien, że nikt nie zdiagnozował na czas efektów kryzysu bankowego sprzed 10 lat. I nie chodzi o skutki makro dla systemu ekonomicznego, dla finansów państw członkowskich czy dla samych banków – ale dla przeciętnego obywatela Unii. Coś pękło – właśnie wtedy, jesienią 2007 roku i przez pierwsze miesiące 2008 roku. Kryzys migracyjny tylko pogłębił przepaść między rządzącymi a rządzonymi. Między Brukselą a Liverpoolem, Berlinem a Ostrołęką. „Bruksela nie może przeprowadzić żadnej reformy, bo nie jest w stanie jasno określić, co należałoby zrobić. W międzyczasie Wielka Brytania opuszcza UE. Tymczasem z Brukseli słychać, że to wina brytyjskich wyborców, którzy są zbyt głupi, by zrozumieć, na czym polega europejska wspólnota i jakie korzyści wynikają z przynależności do niej” – powiedział George Friedman, założyciel i były dyrektor agencji Stratfor w rozmowie z Aleksandrą Rybińską na łamach tygodnika „Sieci”. I zdiagnozował największy problem Unii, a jednocześnie oś głównego konfliktu w pogrążonej w kryzysie Europie – rozdźwięk między brukselską, berlińską i paryską elitą, a społeczeństwem – europejskimi Januszami i Grażynami, Hansami i Gerdami, Johnami i Jessicami… Kłopot w tym, że obywatele przestali ślepo ufać elitom, których to głównym zajęciem od wielu lat stało się wyjaśnianie „prostym ludziom” jak powinni żyć, handlować, zachowywać się, mówić, chodzić i jak jeść, by stać się „prawdziwymi Europejczykami”. Romowa z Friedmanem przypomniała mi wnioski z badania, które wstrząsnęło na początku tego roku mainstreamem w Polsce. Oto raport „Dobra zmiana w Miastku” wskazał, jak pogubiła się liberalna partia władzy. Doskonale spuentował to na łamach „Gazety Wyborczej” (sic!) Jakub Bierzyński, pisząc m.in.: „Przez lata transformacji dominująca narracja w liberalnych mediach głównego nurtu przedstawiała Polaków jako ludzi na dorobku. Nie tylko na dorobku w sferze materialnej, lecz przede wszystkim w sferze cywilizacyjnej i kulturowej. (…) Elita z nieukrywanym poczuciem wyższości wytykała Januszom, że wykazują małą mobilność społeczną, że nie umieją się przekwalifikować i generalnie słabo sobie radzą. Krytykowano ich gusty. Uważano, że ich horyzonty rzadko wykraczają poza własne miasteczko lub gminę. (…) Śmiali się z Grażyn i Januszów do rozpuku. (…) Ale śmiali się do czasu. Bo znalazł się ktoś, kto wreszcie potraktował Janusza poważnie”. Tekst rozszedł się w mediach społecznościowych jak doskonały mem – odbijając się w sieci jedynie głuchym kliknięciem ikonek „like” i „share”. Oba cytaty diagnozują nie tylko oś pęknięcia w Polsce i Europie (nie jedyną zresztą), ale też wskazują, kto dziś ustala reguły gry. To Janusz i Grażyna muszą wiedzieć, co będą mieli z planu premiera Morawieckiego, z reform podatkowych, z Konstytucji Biznesu, z niskich stóp procentowych, z dobrych wyników warszawskiej giełdy, ba… nawet ze strategii Nowego PZU. Co? Tylko konkretnie!

Maciej Wośko

Na wspólnym fundamencie

25.01.2018

Paweł Surówka, prezes Grupy PZU o nowej strategii największego ubezpieczyciela w Europie Środkowo-Wschodniej i współpracy z Pekao SA, Alior Bankiem, Link4 oraz LOT-em i Allegro w rozmowie z Markiem Siudajem z portalu wGospodarce.pl i Maciejem Wośko, redaktorem naczelnym „Gazety Bankowej”

Czytaj więcej

Od 20 lat Rada skutecznie wspiera gospodarkę

25.01.2018

Polityka pieniężna dwóch minionych dekad to olbrzymi sukces NBP, a zatem także i Polski. Umożliwiła ona przeniesienie naszego kraju do cywilizowanego świata stabilnego pieniądza i zapewniła warunki do szybkiego i zrównoważonego rozwoju polskiej gospodarki

AUTOR: Prof. Adam Glapiński, prezes Narodowego Banku Polskiego

Czytaj więcej

Drugi silnik nie zwalnia

25.01.2018

Dla Polaków rosnący eksport to bardzo dobra wiadomość, bo przez ostatnie dwa lata głównym motorem wzrostu gospodarczego była konsumpcja. Sęk w tym, że dla utrzymania zrównoważonego, wysokiego wzrostu PKB potrzebny jest drugi, mocny silnik

AUTOR: Ewa Wesołowska

Czytaj więcej

01.01.1970

Polska ma problem z zanieczyszczeniem powietrzem. Przyczyny upatruje się w zależności polskiej energetyki od węgla. Tymczasem to paliwo wcale nie jest głównym sprawcą smogu w polskich miastach, a w dodatku może być czystym ekologicznie opałem

AUTOR: Mariusz Kądziołka

Czytaj więcej
 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.