GAZETA BANKOWA: Potrzebne kable i prąd, czyli elektromobilność po polsku

opublikowano: 12 czerwca 2017
GAZETA BANKOWA: Potrzebne kable i prąd, czyli elektromobilność po polsku lupa lupa
fot. Pixabay

Nie będzie elektromobilności w Polsce bez gigantycznych inwestycji w infrastrukturę, czyli po prostu kable i gniazdka oraz bloki energetyczne: milion samochodów elektrycznych to 1 GW dodatkowego zapotrzebowania na moc w Polsce w 2025 r. - pisze w "Gazecie Bankowej" Marek Siudaj

Kiedy wicepremier Mateusz Morawiecki rzucił hasło rozwoju produkcji samochodów elektrycznych w Polsce, było sporo kpin. Szybko okazało się jednak, że w Polsce wytwarzane już są autobusy elektryczne, powstają prototypy elektrycznych podjazdów dostawczych, a do rozpoczęcia produkcji aut elektrycznych trzeba tylko pieniędzy i zamówień. Ale to tylko „przód” programu elektromobilności. Aby się powiódł, konieczny jest jeszcze „tył”, a więc infrastruktura do ładowania pojazdów. I to ona jest największym wyzwaniem.

Standardowa stacja paliwa ma od 4 do 10 dystrybutorów. Zatankowanie paliwa wraz z wyborem prasy i przekąsek oraz zapłatą zajmuje 10-15 minut. Nawet biorąc pod uwagę ten dłuższy czas, taka placówka może w ciągu doby obsłużyć od ponad 380 do prawie tysiąca pojazdów.

Dodatkowo – w zależności pod pojemności baku – samochód na benzynę czy olej napędowy jest w stanie przejechać od 500 do 700 km. Nawet zakładając, że dojazdy do pracy to ok. 50 km w jedną stronę, wychodzi, że takie auto musi się pojawić na stacji mniej więcej raz na tydzień. Co oznacza, że stacja jest w stanie „przerobić” od 2,5 tys. do prawie 7 tys. samochodów.

A teraz wyobraźmy sobie, że czas tankowania wydłuża się dwukrotnie, a jednocześnie zasięg samochodu spada o połowę, do 250-300 km. To oznacza, że do zatankowania tej samej liczby pojazdów konieczna będzie czterokrotnie większa liczba stacji benzynowych.

Jeśli słowo „zatankować” zmienimy na „załadować”, to zrozumiemy, jaki problem stoi przed twórcami infrastruktury do ładowania aut elektrycznych. Owszem, najnowsze modele Tesli potrafią przejechać na jednym ładowaniu nawet 500 km, ale te bardziej popularne samochody elektryczne mają zasięg 150-200 km, zaś potrafiące na jednym ładowaniu przejechać 250-300 km dopiero są wprowadzane do sprzedaży. Szybkie stacje ładowania, które są obecnie instalowane w Europie, są w stanie naładować akumulatory auta od zera do 80 proc. w 30 min. Oczywiście prace nad przyspieszeniem ładowania trwają.

Planuje się już budowę ładowarek o mocy 300 kW, które będą w stanie naładować baterie elektrycznego auta mniej więcej tak szybko, jak tankuje się obecnie samochód, czyli w kilka minut – mówi Maciej Wojeński, wiceprezes firmy Ekoenergetyka-Polska, która dostarcza ładowarki do autobusów miejskich i samochodów elektrycznych w Polsce i innych krajach europejskich.

Ale nawet przyspieszone ładowanie nie załatwi całego problemu, pozostaje jeszcze ten nieszczęsny niewielki zasięg, wymagający częstszego uzupełniania energii niż w przypadku aut na paliwo. Dodatkowo trzeba jeszcze wziąć pod uwagę, że już przy ładowarce o mocy 180 kW konieczny będzie co najmniej transformator w pobliżu. Jeśli na stacji elektrycznej takich ładowarek byłoby więcej, to być może konieczny byłby nowy, znacznie grubszy kabel.

Jest jeszcze jeden kłopot. Zatankowanie dieslem auta do pełna to wydatek ok. 180 zł (licząc 4,5 zł za litr oleju dla auta o baku 40 l). Załóżmy, że marża stacji to 10 proc. Z każdego tankowania więc stacja dostaje 18 zł. Tymczasem załadowanie auta elektrycznego to może 30-40 zł. Trzeba więc 4-, 6-krotnie więcej aut do uzyskania tej samej marży – i to przy dłuższym czasie ładowania.

I choć zapewne koszt budowy zbiorników paliwowych, instalacji podziemnych i zabezpieczeń przeciwpożarowych jest wyższy niż wydatki na budowę elektrycznej stacji ładowania, to jednak ze względu na większą powierzchnię potrzebną do pomieszczenia większej liczby pojazdów budowa stacji paliwowych może okazać się tańsza. Poza tym trzeba pamiętać, że paliwo można kupić wyłącznie na stacjach, tymczasem dostęp do prądu ma każdy. To może utrudnić zarabianie na ładowaniu aut elektrycznych. (...)

Jasne jest, że wprowadzenie na polskie drogi miliona elektrycznych aut musi się wiązać z inwestycjami, których wartość trudno oszacować. Ale już widać, że dla niektórych firm czy instytucji elektryfikacja pojazdów może być szansą. Chodzi o podmioty, które mają odpowiednio duże parkingi i gdzie spędza się więcej czasu. Chodzi o centra handlowe, kina, urzędy, restauracje, kawiarnie itd. One będą mogły zaoferować ładowanie bez większych narzutów na prąd, jako że będzie to tylko magnes przyciągający klientów do podstawowej oferty. I być może to będzie sposobem na zaoszczędzenie wydatków na tworzenie podstawowej infrastruktury do ładowania. Zwłaszcza w dużych miastach, gdzie te wydatki mogłyby być ogromne.

O innych wyzwaniach dla elektromobilności w Polsce przeczytasz w pełnej wersji tego tekstu zamieszczonego w „Gazecie Bankowej”

Komentarze (0)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
 

obecnie brak komentarzy, zapraszamy do komentowania.

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.