Gry bardzo niezależne

opublikowano: 19 marca 2015
Gry bardzo niezależne lupa lupa
fot. Materiały promocyjne

Rynek gier z segmentu AAA zarabia miliardy, jednak wymaga również potężnych inwestycji zarówno w technologię jak i marketing. W pewnej kontrze do tego narodził się segment tzw. Indie games – tytułów, które powstają w niewielkich studiach, czasami nawet tylko dzięki jednej osobie. Potrafią jednak także przynieść swoim twórcom miliony.

O segmencie AAA pisałem już w grudniowym numerze Gazety Bankowej, jednak to właśnie Indie games są zjawiskiem stosunkowo nowym w branży. Nowym i zaskakującym dla producentów przez lata nauczonych, że zyski gwarantuję po prostu kolejne części hitów a ryzyko jest skrajnie nieopłacalne. Jednak rynek gier przez właśnie takie podejście stał się bardzo przewidywalny, zaś sami gracze zaczęli mieć poczucie, iż nie traktuje się ich jako odbiorców lecz zwyczajne worki z pieniędzmi. Akcja rodzi reakcję, zaś odwieczne i niezmienne prawa rynku mówią wyraźnie, iż tam gdzie pojawia się nisza pojawia się też ktoś kto w końcu zacznie w niej prosperować.

 

Do korzeni – początki Indie

 

Tak naprawdę segment Indie games jest nie postępem lecz regresem, choć – w pozytywnym sensie. Trochę historii.

Od lat 60-tych i 70-tych gry, początkowo prymitywne, tworzone były właśnie przez skromne zespoły. Ówczesna, prosta technologia sprawiała, że jeden sprawny programista (choć pojęcie to wtedy nie istniało) mógł stworzyć kompletny produkt. Wszak legendarna, choć błędnie nazywana „pierwszą w historii” gra „Pong” była tworzona przez jednego człowieka – Allana Alcorna – który stworzył ją jako ćwiczenie programowe. Wraz z rozwojem tego segmentu rozrywki wcale nie rosły zespoły. Najdroższe, ówczesne tytuły wymagały pracy mniej niż dziesięciu osób.

Taka sytuacja trwała do lat 90-tych, kiedy zakończył ją rozwój technologii graficznej, obrazu 3D a także fakt, iż gry zaczęły przynosić pokaźne zyski. Koncerny dotychczas traktujące gry jako dodatek do swojej oferty technologicznej zaczęły tworzyć dla nich całe działy marketingu i łożyć na reklamę coraz większe kwoty. To doprowadziło do sytuacji współczesnej – gier tworzonych przez tysiące ludzi i koncernów wydających miliony na reklamy jednego tytułu. Jest tylko jeden problem – wielu legendarnych programistów w tej nowej sytuacji po prostu wylądowało na bruku. Dawniej sami tworzyli hity. Teraz musieli pogodzić się z redukcją do trybiku machiny lub iść na bruk.

 

Niezgoda na marginalizację

 

O takich ludziach jak Tim Cain lub Brian Fargo przez długi czas było cicho. Dawniej – autorzy hitów, gier-legend sprzedawanych w milionach egzemplarzy. Później przez producentów traktowani niczym upierdliwi petenci nie rozumiejący faktu, iż świat gamingu poszedł naprzód.

Wielu z nich w końcu pogodziło się z rolą wyrobników w wielkich koncernach, szczególnie, że segment AAA wykreował nowe sławy i nadał im status celebrytów. Starzy twórcy, dinozaury gamingu nie chcieli jednak godzić się na swój los, choć często też istotnie nie rozumieli współczesnych, gamingowych trendów.

Inspiracją dla nich okazało się kino. Tak jak na marginesie wielkich produkcji z Hollywood istnieje cały segment kina niezależnego, tak w gamingu była nisza, spora rzesza starszych graczy, którzy wcale nie czuli się dobrze w środowisku gamingowych hitów, pragnęli natomiast powrotu do korzeni – tytułów skomplikowanych, wymagających intelektualnie i tworzonych skromnymi środkami. Tylko jak tworzyć i dystrybuować takie gry nie mając wsparcia wielkich koncernów?

Pierwszy z pomocą ruszył serwis dystrybucji cyfrowej Steam. Okazało się, że gry już nie trzeba pakować do drogiego pudełka tylko można ją wysłać nabywcy cyfrowo. Drugi impuls przyszedł wraz z narodzinami crowdfundingu. Skoro koncerny nie chcą dać funduszy na pewne tytuły, trudno – zapewnią je sami gracze. Tak narodził się segment Indie.

 

Więcej w "Gazecie Bankowej"!

Komentarze (0)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
 

obecnie brak komentarzy, zapraszamy do komentowania.

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.