Nowoczesna logistyka? Szybciej i prościej

opublikowano: 28 kwietnia 2016
Nowoczesna logistyka? Szybciej i prościej   lupa lupa
Drony i inne pojazdy bezzałogowe mogą całkowicie zmienić organizację procesów logistycznych

W zglobalizowanym świecie transport i logistyka coraz bardziej zyskują na znaczeniu. Nowoczesna logistyka nie tylko musi nadążać za zmianami w gospodarce, ale w wielu wypadkach je wyprzedzać.

Dynamika rozwoju gospodarczego wymusza kolosalne zmiany w sektorze transportu i logistyki. Od ich sprawności i niezawodności zależy jakość życia całych społeczeństw i funkcjonowanie kluczowych obszarów. Stąd potrzeba ciągłego doskonalenia i wprowadzania innowacji adekwatnych do nowych potrzeb i wyzwań.

Wyzwanie jest tym większe, że sektor transportowo-logistyczny, określany skrótem TSL, (transport, spedycja, logistyka) należy do bardzo złożonej gałęzi gospodarki. Obejmuje szeroki i mocno zróżnicowany obszar działalności. Należą do niego zarówno firmy zajmujące się stricte transportem ludzi oraz rzeczy, jak również logistyką, spedycją oraz innymi usługami wspomagającymi działalność transportową – w tym świadczące usługi pocztowe i kurierskie. Przyjmując jako kryterium drogi transportowe, wymienia się transport lądowy (w tym drogi, kolej) i rurociągi, transport wodny (morski, śródlądowy) oraz powietrzny. Przy czym przewozy towarów, jak i pasażerów, zdominowane są przez transport drogowy (ok. 2/3 udziału), który nieco traci na rzecz transportu kolejowego i lotniczego. Ten ostatni cieszy się największą dynamiką wzrostu, za to przy bardzo niskim udziale ogólnym – ok. 1 procent.

Postępująca cyfryzacja gospodarki i przeniesienie wielu operacji biznesowych do internetu stawia przed sektorem TSL szereg nowych wyzwań, sprawiając jednocześnie, że z każdym kolejnym rokiem jego pozycja będzie rosła. Żyjemy bowiem w czasach, w których 24 godziny na dobę, bez wychodzenia z domu, jednym kliknięciem, można zrobić zakupy w wirtualnym sklepie zlokalizowanym w niemal dowolnym kraju na świecie. Producenci różnych dóbr, sieci handlowe czy nawet pojedyncze sklepy, żeby zarabiać, muszą stale poszerzać swój zakres działalności, wychodząc poza swój region, kraj, a nawet kontynent.

Jednak, żeby w ogóle móc zrealizować jakąkolwiek rynkową ekspansję, konieczne jest zapewnienie sprawnego przepływu wyprodukowanych towarów, a także świadczonych usług. Za to między innymi odpowiada logistyka, a transport jest jednym z najistotniejszych elementów tej złożonej dziedziny.

Logistyka to przede wszystkim proces planowania, wdrażania i kontrolowania efektywnego ekonomicznie przepływu towarów od producenta przez dystrybutora do klienta. Jest więc częścią większego systemu łańcucha dostaw, w którym kluczową rolę odgrywa przepływ informacji.

Informacje w czasie rzeczywistym

Rozwój logistyki zapewniają: nieustanne unowocześnianie rozwiązań w obszarze telekomunikacji, w tym sieci internetowej, kolejne ewolucje software, a także rozwój urządzeń. To niezbędne elementy całego systemu sprawnej wymiany informacji dotyczących np. obsługi klienta, kontroli zapasów, pakowania towarów czy obsługi zwrotów.

– Jeszcze do niedawna głównym narzędziem pracy w firmach branży TSL był telefon. Obecnie coraz częściej słyszmy o tzw. koncepcji Internetu Rzeczy – mówi dr Marcin Hajdul z Instytutu Logistyki i Magazynowania (ILiM). – To właśnie dzięki tej koncepcji możliwa jest elektroniczna komunikacja nie tylko pomiędzy pracownikami różnych firm, ale też pomiędzy ludźmi, środkami transportu i ładunkami. Dzięki zastosowaniu sensorów możemy m.in. w czasie rzeczywistym śledzić nasz ładunek, monitorować jego temperaturę czy wilgotność. Możemy także precyzyjnie określić godzinę, kiedy do nas dotrze, uwzględniając aktualną sytuację na drogach.

W DB Schenker, jednym z największych globalnych graczy na rynku transportowo-logistycznym, cały pakiet usług związanych z wymianą informacji wspierany jest przez e-usługi. Mogą one być realizowane na różne sposoby przy wykorzystaniu odmiennych technologii, w zależności od możliwości i preferencji klienta. Począwszy od procesu planowania poprzez zlecenie, śledzenie realizacji usług, aż po usługi posprzedażowe.

– Kierunek rozwoju e-usług, jak również ich jakość, wyznaczane są głównie przez klientów, liderów w swoich branżach, działających w obszarach e-commerce. Posługują się oni zaawansowanymi technologiami Web API, pozwalającymi na wymianę danych w czasie rzeczywistym. To z kolei napędza trend API Economy – wyjaśnia Przemysław Głębocki, dyrektor Centrum Kompetencyjnego DB Schenker w regionie North & East. – Jako jeden z twórców usług integracji łańcucha dostaw w oparciu o serwisy internetowe, czy tzw. EDI (elektroniczna wymiana danych), jestem dumny z tego, co osiągnęliśmy w tych obszarach. Wiem jednak, że te dwie technologie będą z czasem zanikały na rzecz Web API. Dzięki Web API możemy zacząć mówić już nie tylko o wymianie danych pomiędzy partnerami, ale o kontrolowanym udostępnianiu aktywów firmy, jakimi są informacje – dodaje.

Centrum Kompetencyjne DB Schenker, oprócz dostarczania klientom kompleksowych rozwiązań opartych na serwisach internetowych, Web API, integracji EDI, dostarczać będzie także rozwiązania klasy BI (business intelligence).

– Informacje, którymi dysponujemy, pozyskiwane są z różnych źródeł na całym świecie, w tym od klientów oraz z danych ewidencjonowanych w naszych systemach w trakcie realizacji usługi. Po odpowiednim przekształceniu danych, mogą być one dostarczone w postaci zestawu informacji, służących bieżącej, kompleksowej analizie realizacji usługi. Mogą one również służyć analizie trendów w celu planowania zmian w łańcuchu logistycznym czy planowania zasobów oraz kontroli poprawności rozliczeń – opowiada. – Co ważne, zakres tych danych obejmuje wszystkie typy przewozów oraz zdarzenia realizowane we wszystkich placówkach DB Schenker na całym świecie i może być profilowany dla odpowiedniego typu odbiorcy: klienta, partnera, pracownika lub menedżera – zachwala Głębocki.

Pieniądz w czasie

Tempo i skala potrzeb oraz oczekiwań wymuszą diametralne zmiany w myśleniu o logistyce, jej celach oraz sposobach realizacji zadań. Nowoczesna logistyka nie tylko musi nadążać za zmianami, ale w wielu wypadkach je wyprzedzać, generując niejako nowe rozwiązania, koncepcje i sposoby działania

– Ponadto należy pamiętać, że wiele działań i decyzji w logistyce jest wypadkową presji czasu. Dlatego z wdrożeniem nowych sposobów, jak i koncepcji realizacji działań logistycznych nie należy się spóźniać – przekonuje prof. inż. Andrzej Bujak z Instytutu Logistyki na Wydziale Zarządzania i Finansów w Wyższe Szkole Bankowej we Wrocławiu. – W wielu wypadkach decyzje dotyczące perspektywicznych zmian należy podjąć już dziś, mając świadomość, że każda zmiana wymaga czasu. Dlatego też niezwykle ważnym elementem działalności logistycznej musi być badanie i prognozowanie zmian. Wymaga to jednak nie tylko dostrzeżenia nowych wyzwań dla logistyki, ale też wnikliwej analizy i zrozumienia wzajemnych relacji. To pozwoli na budowanie nowych koncepcji logistycznych, które w pełni wykorzystywać będą pojawiające się możliwości, zwłaszcza w obszarze nowych technologii – kwituje prof. Bujak.

– Jedną z nich,którą wyraźnie obserwujemy, jest dostępność systemów informatycznych w tzw. chmurze – dodaje dr Marcin Hajdul z ILiM. – Dzięki temu np. zaawansowane systemy TMS stały się teraz dostępne nawet dla małej firmy, która posiada komputer z dostępem do internetu. Można także zaobserwować ewolucję internetowych giełd ładunków w stronę prostych systemów do zarządzania transportem (TMS). Wybiegając w przyszłość, widać także poszukiwanie alternatywnych możliwości organizacji dostaw. Duże firmy pracują nad zastosowaniem dronów do autonomicznej realizacji dostaw ładunków. Poza dronami rozwijane są również bezzałogowe pojazdy, które już dziś stosują w ograniczonym zakresie dostawcy usług logistycznych w Stanach Zjednoczonych. Zarówno Google, Apple, jak i SpaceX (Elon Musk, właściciel Tesli) pracują nad rozwojem technologii w zakresie bezzałogowych pojazdów, które mogą całkowicie zmienić organizację procesów logistycznych w przyszłości – zapowiada ekspert.

Wybiegając w przyszłość, nie da się nie zauważyć, że zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio, do tego w coraz szerszym wymiarze, logistyka oddziałuje na gospodarkę i zachodzące w niej przemiany. Generuje przy tym kolejne i coraz nowsze wyzwania sama dla siebie. Do tych wyzwań zaliczyć należy m.in. logistykę wielkich miast, ekologię oraz zrównoważony i odpowiedzialny rozwój.

AUTORKA: Longina Grzegórska-Szpyt

Komentarze (0)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
 

obecnie brak komentarzy, zapraszamy do komentowania.

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.