Open banking nieodwracalnie zmieni banki

opublikowano: 1 października 2018
Open banking nieodwracalnie zmieni banki lupa lupa
fot. Fratria / AS

Rewolucja związana z otwartą bankowością może doprowadzić do przekształcenia banków w ekosystemy usług. Banki muszą jednak przyzwyczaić się do współpracy, by móc konkurować w nowej rzeczywistości.

Na ten temat debatowali eksperci z sektora finansów i bankowości, podczas specjalnego wydarzenia zorganizowanego przez The Heart, korporacyjne centrum innowacji.

W centrum dyskusji panelowych znalazły się możliwości, jakie otwarta bankowość niesie zarówno bankom, jak i fintechom. Wśród członków panelu panuje zgoda co do tego, że współpraca jest kluczem do wychodzenia instytucji finansowych poza świat tradycyjnych produktów, takich jak kredyty czy depozyty. Wśród ekspertów debaty „Innowacje i transformacje w otwartej bankowości” znaleźli się: Kim Fournais, założyciel i dyrektor generalny Saxo Banku; Piotr Widacki, dyrektor zarządzający w Banku BGŻ BNP Paribas; Antonio Pinto, członek zarządu Banku Millennium oraz Bartosz Zborowski, dyrektor Departamentu Innowacji i Płatności Banku Pekao SA.

Kto może skorzystać

Otwarta bankowość i wiążąca się z nią koncepcja współdzielenia procesów biznesowych związanych z operacjami finansowymi ma ogromny potencjał – dzięki wykorzystaniu technologii Open API – przynosząc korzyści zarówno klientom, jak i instytucjom finansowym. Ci pierwsi mogą otrzymywać konkurencyjne, dostosowane do indywidualnych potrzeb oferty, na przykład pożyczki lub depozyty i używać cyfrowego ekosystemu pod kątem różnych usług. Współpracując z fintechami i otwierając swoją infrastrukturę IT na nowe technologie, banki będą mogły poszerzyć ofertę o nowe produkty i usługi, tym samym rozwijając bazę swoich klientów.

Wszystko jednak zależy od tego, czy sektor bankowy w pełni przyjmie koncepcję otwartej bankowości. Wprowadzenie unijnej dyrektywy PSD2 (Payment Services Directive 2) było przełomowym momentem dla branży. Jednak przejście na prawdziwie otwarty sektor bankowy będzie zależeć od tego, czy technologia Open API będzie wykorzystywana tylko w minimalnym, prawnie wymaganym stopniu, czy też zostanie w pełni przyjęta i stanie się pozytywnym krokiem w kierunku pełnej cyfrowej transformacji.

Otwarta bankowość ma szansę zmienić sektor bankowy na lepsze, jednak niesie również pewne ryzyko dla instytucji, które nie potrafią wdrożyć otwartych i skoncentrowanych na kliencie rozwiązań – powiedział Kim Fournais, CEO i założyciel Saxo Banku, instytucji specjalizującej się w obszarze fintech i oferującej klientom transakcje i inwestycje z wykorzystaniem wielu instrumentów. – Przez ostatnie 25 lat obserwowaliśmy możliwości i usługi dostępne dla dużych instytucji finansowych – wykorzystując technologię, skalowaliśmy je i udostępnialiśmy szerszej publiczności. Aby zrealizować tę wizję potrzebowaliśmy nie tylko technologii, musieliśmy być także otwarci na współpracę i partnerstwa.

Dawniej, banki i instytucje finansowe próbowały wykorzystywać technologię do budowy całego łańcucha wartości. Kontrola nad wszystkimi jego elementami: produktami, technologią, szeroko pojętą relacją z klientami miała sens, ale obecnie banki muszą zaakceptować ekonomię opartą na dzieleniu się, zburzyć stare ściany i skupić się na kluczowych kompetencjach w swoim łańcuchu wartości – podkreśla Kim Fournais.

Zaangażowanie banków

Pełne zaangażowanie w otwartą bankowość może okazać się zbyt dużą inwestycją dla niektórych instytucji bankowych. Muszą one bowiem zapewnić dodatkową infrastrukturę informatyczną do wspierania aplikacji podmiotów trzecich, co wiąże się z kosztami. Dodatkowo ryzykują również utratę kontroli nad znaczną częścią interfejsu użytkownika. Jednak decydując się na minimalne zaangażowanie, dużym ryzykiem jest także to, że klienci wybiorą bardziej innowacyjne podmioty.

Mamy w swoim portfolio wiele usług pozabankowych, więc funkcjonowanie w środowisku otwartej bankowości da nam kolejną szansę rozwoju. Jeśli chodzi o dyrektywę PSD2, to zgodnie z obowiązującą do 2020 r. strategią, Bank Millennium planuje skorzystać z możliwości, które ona otwiera, np. wprowadzając usługi agregacji dla obecnych i nowych klientów. Chcemy dostarczyć klientom jeszcze więcej korzyści. Sądzę, że jeśli banki dobrze się przygotują, stoją na wygranej pozycji. Otwarta bankowość będzie z pewnością wyzwaniem, jeśli chodzi o bezpieczeństwo i ochronę danych, ale banki znają te zagadnienia od lat. Sądzę też, że dla tak nowoczesnych banków jak nasz, będzie to tylko korzystne – komentuje Antonio Pinto, Członek Zarządu Banku Millennium.

Potencjał otwartej bankowości banki mogą wykorzystać przede wszystkim do budowania przewagi konkurencyjnej. Zalety dostrzegają także mniejsze firmy. Jak wynika z badania EY „Fintech Open Banking Snapshot”, aż 94 proc. przedstawicieli sektora fintech widzi w otwartej bankowości szanse na swój rozwój. Dodatkowo 81 proc. z nich aktywnie przygotowuje się, aby wykorzystać te możliwości.

Wiele zależy od otwartości banków na współpracę z podmiotami trzecimi, w tym fintechami. Wspólnie mogą przekonać klientów, że otwarta bankowość pozwala na równoczesne wykorzystanie zalet obojga – z jednej strony bogatego doświadczenia banków, z drugiej zwinności i innowacyjności fintechów – podkreśla Maciej Marszałek, CEO The Heart VenturesBanki muszą pogodzić się z tym, że choć warto być ostrożnym, chcąc wejść głębiej w relacje z własnymi klientami, muszą otworzyć się na szerszą współpracę z podmiotami trzecimi. Konsekwencją tego jest aktywne wbudowanie usług bankowych w cały ekosystem, gdzie bank stanie się centralnym punktem realizacji nie tylko bankowych potrzeb klientów – dodaje.

Czas na działanie jest teraz

Na wdrożenie otwartej bankowości duży wpływ mają zmiany legislacyjne związane z Dyrektywą PSD2. Ma ona na celu liberalizację i regulację rynku płatności. To właśnie na jej mocy bankowe API staną się otwarte dla podmiotów trzecich. Jednak PSD2 spowoduje jedynie, że banki ułatwią dostęp do rachunków i płatności swoich klientów. To czy zdecydują się na dalsze kroki, pozwalające na rozwój otwartej infrastruktury, zależy tylko od nich. Przebieg procesu rozwoju bankowych API w Polsce jest więc zależny tylko od polskich banków.

Naszym celem jest dostarczenie klientowi maksymalnie wygodnej i wartościowej obsługi tak by nie miał powodu przenosić się do innych dostawców – wyjaśnia Bartosz Zborowski, Dyrektor Departamentu Innowacji i Płatności Banku Pekao SA. – W tym celu pracujemy nad pełnym wykorzystaniem możliwości jakie niesie PSD2, rozwijamy nowoczesne rozwiązania w ramach naszej platformy omnichannel i równocześnie szukamy partnerstw z wybranymi fintechami. Wierzymy, że nasza oferta jest na tyle atrakcyjna, że nie tylko pozwoli nam utrzymać istniejących klientów, ale umożliwi zwiększyć akwizycję nowych – dodaje.

Szansą jest więc wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań, budujących przewagę konkurencyjną i lojalność klientów. Sztuczna inteligencja i zaawansowane procesy analityczne pozwolą na maksymalizację korzyści związanych z otwartą bankowością i sprawią, że banki nie będą tylko dostarczycielem kapitału, ale inicjatorem rewolucji w dostępie do usług finansowych. W środowisku, gdzie konkurencja jest już zacięta, otwarcie na nowe technologie może mieć kluczowe znaczenie.

Bez wątpienia sposób, w jaki korzystamy z banków, cały czas ewoluuje. Dostrzegamy to również wśród klientów naszego Banku. Są oni otwarci na innowacje i ułatwienia w kontaktach z bankiem. Otwarta bankowość to jednak dla nas nie tylko technologia, ale przede wszystkim współpraca z innymi podmiotami, tworzenie produktów przy udziale naszych klientów, czy wreszcie zmiana kultury organizacyjnej na bardziej otwartą – mówi Piotr Widacki, dyrektor zarządzający w Banku BGŻ BNP Paribas.Z pewnością otwarta bankowość stworzy nowe produkty i nowoczesne usługi biznesowe, które będą łączyły świadczone dotychczas przez banki usługi tradycyjne z usługami oferowanymi przez podmioty z sektora poza bankowego. A naszym podstawowym założeniem jest oferowanie produktów ułatwiających codzienne życie naszych klientów – dodaje Piotr Widacki.

Źródło: materiały prasowe The Heart

 

Komentarze (0)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
 

obecnie brak komentarzy, zapraszamy do komentowania.

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.