Płatności mobilne nabierają rozpędu

opublikowano: 12 października 2018
Płatności mobilne nabierają rozpędu lupa lupa

Polacy najchętniej płacą mobilnie za książki czy płyty, przy zakupie biletów do kina lub na koncert, sprzęt RTV oraz artykułów dziecięcych – twierdzą eksperci kampanii „Warto bezgotówkowo”.

Rozwój płatności mobilnych w Polsce to kolejny przejaw postępującej cyfryzacji kraju. Duża część społeczeństwa za pomocą telefonu i urządzeń pokrewnych płaci za zakupy, zarówno w sieci, jak i w sklepach stacjonarnych, a po wypróbowaniu usługi, często pozostaje jej regularnym użytkownikiem. Wielu entuzjastów znalazły również mechanizmy mobilnej bankowości 

Postęp technologiczny skutkuje ekspansją urządzeń mobilnych na coraz więcej dziedzin życia. Korzystanie ze smartfonów przestaje być tożsame tylko i wyłącznie ze sprawdzaniem poczty czy wirtualną obecnością na serwisach społecznościowych. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na płatności mobilne, które przyciągają potencjalnego konsumenta szerokim wachlarzem korzyści, takich jak np. wygoda czy szybkość dokonywania transakcji. Nie dziwi, więc że forma ta zyskała tak dużą popularność w Polsce – kraju pretendującym do miana lidera regionu w obszarze cyfrowej gospodarki. Według badania realizowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej aż połowa posiadaczy smartfona używa tego urządzenia do płacenia za zakupy w sieci. Nieco mniejszy odsetek Polaków, bo wynoszący 34 proc. deklaruje, że za pomocą swojego telefonu finalizuje transakcje w sklepach stacjonarnych. Dane z 2017 roku mówią zaś o 800 tys. kart płatniczych podpiętych do telefonów.

- Wykorzystanie urządzeń mobilnych w zarządzaniu finansami nie kończy się dla mieszkańców naszego kraju wyłącznie na płaceniu za zakupy. Dane z ostatniej edycji raportu Netb@nk wskazują, że wśród Polaków coraz większą popularnością cieszą się mechanizmy bankowości mobilnej. W II kwartale 2018 roku liczba użytkowników tego typu aplikacji wyniosła ponad 7,2 mln. To wzrost o prawie milion osób w stosunku do kwartału poprzedniego - mówi Przemysław Barbrich ze Związku Banków Polskich, ekspert kampanii „Warto Bezgotówkowo”.

Jak często Polacy płacą mobilnie?

Płatności mobilne nie są metodą, z której korzysta się jednorazowo. Duża część osób, które raz spróbowało formuły, korzysta z niej później przynajmniej raz w miesiącu. Potwierdzają to dane zawarte w raporcie „Płatności Cyfrowe”. Przy pytaniu o liczbę płatności dokonanych za pomocą urządzenia mobilnego w przeciągu ostatnich 6 miesięcy, aż 40 proc. badanych wskazało na zrobienie tego więcej niż pięć razy. Od dwóch do pięciu tego typu transakcji wykonało 34 proc. respondentów. Najmniejszą popularnością cieszyły się odpowiedzi wskazujące na jednokrotne dokonanie płatności mobilnej (6 proc.) oraz niedokonanie jej w ogóle (3 proc.).

BLIK i mobilne płatności za zakupy w sieci

Rozwój rynku mobilnych usług finansowych powoduje zaostrzenie konkurencji w jego obrębie. Firmy z sektora starają się przyciągać klientów coraz bardziej innowacyjnymi rozwiązaniami oraz zwiększaniem poziomu ich dostępności. Jeśli chodzi o Polskę, największymi osiągnięciami w kwestii popularności produktu może pochwalić się Polski Standard Płatności. Z systemu BLIK, którego spółka jest autorem, może korzystać 96 proc. wszystkich użytkowników aplikacji mobilnych. Dodatkowo jest on dostępny już w 13 bankach. Ma to oczywiste przełożenie na liczbę transakcji dokonywanych za pomocą BLIK-a, która w pierwszej połowie 2018 roku osiągnęła imponujący pułap 33 milionów, co tylko potwierdza jak duże jest zapotrzebowanie na tego typu rozwiązania.

Popularność systemu widoczna jest również jeśli chodzi o udział w płatnościach za zakupy internetowe. Aż 14 proc. klientów finalizuje transakcje w sieci właśnie za pomocą BLIKA. To wprawdzie niższy odsetek niż ten, który osiągają wiodące formy, jak karta czy przelew, ale można jednak prognozować tendencję wzrostową w tej kwestii i stopniowe zmniejszanie dystansu do liderów rankingu, tym bardziej, że co dziesiąty klient rynku e-commerce wskazuje właśnie na BLIK jako zachętę do zrobienia zakupów.

Polska priorytetowym rynkiem dla światowych gigantów

Polska jest nie tylko krajem, w którym - na tle innych - rynek płatności mobilnych jest bardzo rozwinięty. Klienci banków bardzo szybko przyswajają nowe rozwiązania i zostają z nimi na stałe. Badania przeprowadzone na użytkownikach usługi Google Pay pokazują, że największa zaletą tego typu płatności jest ich szybkość oraz brak konieczności noszenia portfela – szczególnie podczas niewielkich zakupów oraz uprawiania sportów.

- Polska jest jednym z najbardziej rozwiniętych krajów pod względem płatności i cieszymy się, że dla Google Pay należy do grona rynków priorytetowych. Mamy nadzieję, że nasze działania promocyjne skłonią jeszcze więcej Polaków do płacenia telefonem - powiedział Jan Czapracki, który w Google odpowiada za rozwój technologii płatniczych dla rynków Europy Środkowo-Wschodniej.

Mobilnie najchętniej za kulturę i sprzęt elektroniczny

Jak wskazują dane Polacy najchętniej płacą mobilnie za książki czy płyty z muzyką. Prawie równie często mobilnych płatności dokonujemy przy zakupie biletów do kina, teatru czy na koncert, sprzętów elektronicznych oraz artykułów dziecięcych. Warto jednak zauważyć, że wśród wskazanych kategorii pojawiły się również pozycje o obiektywnie wyższej wartości rynkowej, takie jak wycieczki i podróże, ubezpieczenia i polisy, a nawet nieruchomości. Fakt ten świadczy o tym, że płatności mobilne są traktowane poważnie, a zakupy dokonywane za ich pomocą nabierają znamion świadomych i przemyślanych decyzji.

W tym kontekście należy zwrócić również uwagę na mnogość dostępnych produktów finansowych, używanych w obszarze m-płatności. Ankietowani wskazali na korzystanie z ośmiu różnych metod, spośród których największą popularnością cieszą się tzw. płatności mobilne oparte o jedno kliknięcie (40 proc.), płatności typu prepaid (31 proc.) oraz płatności zbliżeniowe smartfonem (29 proc.). Szerokie spektrum wyboru narzędzi oraz sprecyzowane preferencje użytkowników wskazują na zaawansowany poziom rozwoju, jaki w tej chwili osiągnął rynek.

- Smartfon i inteligentny zegarek w najbliższych latach staną się najpopularniejszym sposobem płacenia, zarówno w sklepach stacjonarnych jaki i w sieci. Możliwość zintegrowania z nimi karty płatniczej czy polskie rozwiązanie jakim jest BLIK dają Polakom ogromną wygodę oraz co równie ważne bezpieczeństwo. Trzeba bowiem pamiętać, że banki w sposób ciągły pracują nad zabezpieczaniem swoich aplikacji mobilnych – mówi Waldemar Zbytek, wiceprezes Warszawskiego Instytutu Bankowości, ekspert kampanii „Warto Bezgotówkowo”.

Źródło: materiały prasowe „Warto Bezgotówkowo”

Komentarze (0)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
 

obecnie brak komentarzy, zapraszamy do komentowania.

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.