Polacy zdali egzamin z finansów na trzy z plusem

opublikowano: 5 grudnia 2018
Polacy zdali egzamin z finansów na trzy z plusem lupa lupa

Znamy się na finansach – deklarują Polacy, ale poziom ich wiedzy w tej dziedzinie rośnie wolniej niż samoocena – wynika z drugiej edycji badania „Wiedza finansowa Polaków”.

Polacy już po raz drugi podeszli do egzaminu z finansów w ramach badania „Wiedza finansowa Polaków” zrealizowanego przez firmę Maison&Partners na zlecenie platformy edukacyjnej Kapitalni.org. W pierwszej części ocenili swoje umiejętności, w drugiej zweryfikowali je w teście.

- W porównaniu do wyników z 2017 r., samoocena Polaków w dziedzinie finansów okazała się wyższa. Nieznacznie wzrosła też faktyczna wiedza w tej dziedzinie. Egzamin z wiedzy finansowej zaliczyło 57 proc. Polaków, czyli o 4 punkty proc. więcej w porównaniu z 2017 r. Druga edycja badania pokazuje, że wiedza finansowa - choć powoli – rośnie. Nie zmienia to faktu, że edukacja finansowa Polaków wciąż jest potrzebna – mówi Sylwia Drejer- Cichucka, członek zarządu Wonga Polska.

Eksperci od budżetu domowego i kiepscy przedsiębiorcy

Podobnie jak w zeszłorocznej edycji badania Kapitalni.org, zdecydowana większość Polaków uznała, że potrafi gospodarować budżetem domowym (83 proc.). Z deklaracji wynika również, że pewnie czujemy się w tematyce płatności bezgotówkowych i internetowych oraz ochrony danych osobowych, np. przed niebezpieczeństwami czyhającymi w Internecie. Ponad połowa badanych przyznała się natomiast do braku wiedzy z zakresu podatków, wychodzenia z długów, zasad funkcjonowania systemu emerytalnego, prowadzenia własnej firmy, inwestowania pieniędzy i korzystania z instrumentów inwestycyjnych. Ankietowani najniżej ocenili swoją znajomość tematyki związanej z inwestycjami. Aż 43 proc. z nich przyznało, że ma małą wiedzę w tym zakresie, a 24 proc. że nie wie na ten temat nic.

- Co ciekawe, tylko 36 proc. Polaków stwierdziło, że ich wiedza z dziedziny przedsiębiorczości jest na przynajmniej średnim poziomie, wg kolejnych 36 proc. jest ona niska, natomiast aż 28 proc. osób biorących udział w badaniu zadeklarowało, że nie posiada jej wcale. Aż 56 proc. ankietowanych przyznało, że brakuje im wiedzy o systemie emerytalnym, mimo że od dłuższego czasu jest to szeroko komentowany temat, między innymi w kontekście obniżenia wieku emerytalnego i wprowadzenia pracowniczych planów kapitałowych, PPK. Może to wskazywać na to, że nadal nie dbamy w odpowiedni sposób o swoją przyszłość finansową – mówi Agnieszka Szczepanik, Dyrektor ds. Edukacji w Wonga Polska, nadzorującą platformę Kapitalni.org.

Samoocena Polaków wzrosła szczególnie w przypadku płatności bezgotówkowych. Odsetek osób, które określiły swoje kompetencje w tym zakresie jako wysokie lub średnie wyniósł 76 proc. i był o 9 punktów proc. wyższy niż przed rokiem. W przypadku oszczędzania (korzystania z lokat i kont oszczędnościowych) odsetek zadowolonych z posiadanej wiedzy wzrósł o 10 punktów procentowych z 50 proc. w 2017 r. do 60 proc. Zdecydowanie więcej Polaków niż przed rokiem zadeklarowało, że ma dobrą lub średnią znajomość produktów ubezpieczeniowych. W tej dziedzinie wzrost odsetka osób, które wystawiły sobie pozytywną ocenę był najwyższy i wyniósł aż 18 punktów procentowych (z 40 proc. w 2017 r. do 58 proc. w 2018 r.).

2018_12_04_badanie_finansowe.jpg


Czego nie wiemy

Jak samoocena i deklaracje przekładają się na praktykę? Test edukacyjny Kapitalni.org obejmował 27 pytań z zakresu zarządzania budżetem domowym, oszczędzania, ochrony danych osobowych i kredytów, pożyczek oraz zadłużenia, na które ankietowani udzielili średnio 14 dobrych odpowiedzi. Na większość pytań poprawnie odpowiedział co 6 Polak. 43 proc. badanych poradziła sobie z odpowiedziami na mniej niż połowę zadanych pytań. Rezultaty tegorocznego testu okazały się odrobinę lepsze niż w 2017 r., kiedy średni wynik wyniósł 13 punktów, a poprawnych odpowiedzi na większość pytań udzielił co 10 Polak.

- Ankietowani lepiej niż przed rokiem odpowiadali na pytania dotyczące gospodarowania budżetem domowym, oszczędności oraz ochrony danych osobowych. Najmniejsze postępy widać natomiast w obszarze pożyczek, kredytów i zadłużenia. Poprawnie częściej odpowiadały osoby starsze, lepiej wykształcone i z większych miejscowości, które postrzegają swoją subiektywną sytuację materialną jako co najmniej średnią. Co ciekawe w tym roku jedna osoba wypełniła poprawnie cały test. W zeszłym roku nie było takiego przypadku – mówi Sylwia Drejer-Cichucka.

Czego konkretnie nie wiemy o finansach? 66 proc. Polaków nie umiało wskazać poprawnej odpowiedzi na pytanie czym jest debet. Taki sam odsetek ankietowanych nie wiedział, że upadłość konsumencką może ogłosić tylko osoba fizyczna, a prawie połowa, że aby wybrać najkorzystniejszą ofertę pożyczki, należy porównać całkowity koszt kilku ofert. 80 proc. badanych miało problemy z określeniem praw firm windykacyjnych.

- Jak pokazało badanie, Polacy nie tylko nie znają definicji niektórych pojęć ekonomicznych, ale również nie wiedzą, jakie prawa im przysługują na przykład w przypadku odmowy udzielenia kredytu lub zadłużenia. Taka wiedza jest konsumentom potrzebna, by mogli świadomie korzystać z produktów finansowych dostępnych na rynku – tłumaczy Agnieszka Szczepanik z Kapitalni.org.

Gospodarowanie budżetem domowym, to temat, na którym Polacy się znają. W teście znalazło się siedem pytań z tego obszaru, z czego trzy zostały zakwalifikowane jako trudne. Badani odpowiedzieli poprawnie na prawie wszystkie pytania z tej dziedziny. Najtrudniejsze okazało się być pytanie o to, czy kupowanie w wielopakach zawsze wychodzi taniej – ponad 70 proc. osób biorących udział w badaniu nie potrafiło udzielić poprawnej odpowiedzi. Najlepiej ankietowani poradzili sobie z pytaniem, w którym musieli określić, jaką kwotę powinni odkładać każdego miesiąca przez rok, by móc kupić wymarzony rower, który kosztuje 1800 zł. Na to pytanie poprawnie odpowiedziało aż 73 proc. respondentów.

Obszarem wiedzy, który okazał się mocną stroną badanych jest ochrona danych osobowych przed różnego rodzaju niebezpieczeństwami (np. czyhającymi w Internecie). Polacy nie tylko wysoko ocenili swoją wiedzę w tym zakresie, ale także poprawnie odpowiedzieli na większość pytań z tej dziedziny. 85 proc. uczestników testu umiało wskazać właściwą odpowiedź na pytanie jak należy się zachować w sytuacji kradzieży tożsamości. Ankietowani zmierzyli się również z case study, w którym znana firma rozdaje w mediach społecznościowych kupony na zakupy w zamian za zaproszenie do wydarzenia swoich znajomych. 74 proc. badanych wiedziało, że przed skorzystaniem z oferty należy sprawdzić oficjalny profil firmy.

- W dobie Internetu pozyskiwanie danych osobowych stało się niezwykle łatwe. W związku z tym, każdy kto decyduje się korzystać z tego medium powinien wiedzieć, kiedy może bezpiecznie udostępnić informacje o sobie i znajomych, a kiedy nie należy tego robić. Polacy dowiedli, że wiedzą jak reagować na próby wyłudzenia danych – komentuje Agnieszka Szczepanik z Kapitalni.org.

O badaniu: CAWI (Computer Assisted Web Interview) na panelu badawczym Ariadna w ramach cotygodniowego badania omnibusowego Detektor Opinii. Każdy pomiar w ramach sondażu Detektor Opinii jest realizowany na ogólnopolskiej, losowo-kwotowej próbie liczącej min. N=1000 osób, gdzie kwoty są dobierane wg reprezentacji w populacji dorosłych Polaków dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania

Źródło: materiał prasowy Kapitalni.org

Komentarze (1)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
warszawiak
0 / 0 zgłoś

Ściema

warszawiak , 7.12.2018, 01:06
Zdaliby na 5 z plusem gdyby nie byli okradani przez te banki. Tyle w temacie.
skomentuj odpowiedzi (0)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.