Polskie firmy gromadzą siły przed ekspansją

opublikowano: 27 września 2018
Polskie firmy gromadzą siły przed ekspansją lupa lupa

Polskie koncerny przechodzą do ofensywy na globalnym rynku. Ich konsolidacje lub jak mówią eksperci – przegrupowanie sił, to główny temat nowego, październikowego wydania „Gazety Bankowej”.

Polskie koncerny przechodzą do ofensywy na globalnym rynku. Przejmują aktywa i sieci dystrybucji, dokonują odważnych ruchów biznesowych. Walczą nie tylko o silniejszą pozycję w naszym regionie Europy, lecz również o jak najlepszą pozycję wyjściową na wypadek wojen handlowych i ewentualnego kryzysu gospodarczego. Konsolidacje lub jak mówią eksperci – przegrupowanie sił, to główny temat październikowego wydania „Gazety Bankowej”. Nowy numer najstarszego polskiego miesięcznika ekonomicznego w sprzedaży od czwartku 27 września.


Na którąkolwiek branżę spojrzeć, polskie koncerny grają coraz ofensywniej. W ostatnich miesiącach i kwartałach robią poza Polską wyjątkowo dużo. Zapowiedzi zarządów nie są nieśmiałe, lecz wręcz przeciwnie – prezesi mówią otwarcie o dalszej zagranicznej ekspansji. Dlaczego? By wzmocnić swoją pozycję w regionie, a także przygotować się na nadejście cięższych czasów” - pisze Piotr Rosik w tekście „Przegrupowanie przed globalnym starciem”, w którym omawia nowe strategie biznesowe polskich koncernów paliwowych i surowcowych, instytucji finansowych i branży zbrojeniowej.

Start w międzynarodowej lidze obywa się w innym otoczeniu niż jeszcze kilka lat temu: w rozwijającej się w szybkim tempie nowej rewolucji przemysłowej, w której robotyzacja zmienia struktury firm, gospodarek i społeczeństw. Co ciekawe, moderatorem rewolucji jest w wielu przypadkach państwo, które wspiera innowacyjne przedsięwzięcia swoich firm, dając im jednocześnie mocne wsparcie w ekspansji zagranicznej. Ta globalna tendencja ma również ciemne oblicze: zamykanie rynków przed zewnętrzną konkurencją, rozlewający się po świecie protekcjonizm. Innowacyjność i partykularyzm, rosnąca w szybkim tempie rola nowych technologii… w tej globalnej rozgrywce będzie się liczył przede wszystkim biznes skonsolidowany, silny i perfekcyjnie zorganizowany ” – podkreśla w redakcyjnym komentarzu Stanisław Koczot, zastępca redaktora naczelnego.

„Przyszłe supermocarstwa to królowie danych” - to tytuł rozmowy ze Steenem Jakobsenem, głównym ekonomistą Saxo Banku, poświęconej m.in. znaczeniu nowych trendów technologicznych dla globalnych przetasowań gospodarczych. „Przemysł 4.0 stał się również czynnikiem geopolitycznym: Chiny mają „Plan 2025”, Stany Zjednoczone – „USA first”. Opierają się one na utrzymaniu lub uzyskaniu przewagi technologicznej” – mówi ekspert duńskiego banku inwestycyjnego i podkreśla: „Wojna handlowa to fasada dla prawdziwej wojny o przywództwo technologiczne”.

„Gazeta Bankowa” rozmawia też o wpływie technologii na działalność krajowych małych i średnich firm z Robertem Bednarskim, szefem Facebooka na region Europy Środkowej i Wschodniej.60 proc. polskich firm, biznesów, które używają Facebooka, przyznaje, że dzięki temu zwiększa zatrudnienie. Dla nas to jeden z najbardziej konkretnych i namacalnych dowodów, że to działa. Podobnie jak to, że 80 proc. z tej grupy – wszystkich polskich firm zaangażowanych na Facebooku – stwierdza, iż zwiększa im się sprzedaż. Pozyskują nowych klientów poprzez właśnie kanał mobilny, poprzez Facebooka i Instagrama” - mówi Robert Bednarski w rozmowie zatytułowanej „Sprzyjamy odważnym”.

Szymon Szadkowski opisuje paradoksalną sytuację w branży budowlanej: „Z jednej strony wkraczamy właśnie w szczytowy okres inwestycji infrastrukturalnych, a branża deweloperska jest w doskonałej kondycji, z drugiej jednak – firmy z tego sektora mają olbrzymie problemy finansowe, doskwiera im brak rąk do pracy, który wręcz zagraża wykonaniu kontraktów”. W tekście „Branża budzi się powoli” autor zauważa: „Wzrost cen materiałów i kosztów pracy jest w budowlance tak znaczący, iż przekracza kalkulacje przedsiębiorców i powoduje, że ich nakłady stają się wyższe od wartości umów podpisanych z publicznymi inwestorami. (…) Niepokojące stały się zarówno skala zadłużenia całego sektora, jak i konsekwencje wynikające z problemów finansowych”.

W najnowszym numerze „Gazety Bankowej” przeczytamy także o bankach w Polsce, które wydają grube miliony na zmianę wizerunku, o tym, jak rządzący na Kremlu przestawiają gospodarkę Rosji na ścieżkę wojenną, o polskich piłkarzach, którzy coraz częściej zakładają biznes równolegle z profesjonalnym bieganiem za piłką oraz o historii czekoladowej marki z Poznania, która od stu lat cieszy Polaków.

„Gazeta Bankowa” - najstarszy magazyn ekonomiczny w Polsce: aktualne wydarzenia ze świata gospodarki i finansów w kraju i na świecie, ludzie i firmy, inwestycje i świat technologii. Nowy numer miesięcznika „Gazeta Bankowa” w sprzedaży od czwartku 27 września, także w formie e-wydania. Szczegóły na www.gb.pl/e-wydanie-gb.html

Komentarze (1)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
wert

piso

wert , 27.09.2018, 19:40
nie mozna juz zniesc tej pisowskiej propagandy
skomentuj odpowiedzi (0)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.