Radosław Górecki: Na wojnę z płotkami i palikami

opublikowano: 3 kwietnia 2016
Radosław Górecki: Na wojnę z płotkami i palikami lupa lupa
fot: GB/04

Autor jest redaktorem „Gazety Bankowej”, pisze o nieruchomościach, architekturze i przestrzeni miejskiej

Pasy trawy przy jezdni to naturalne miejsca parkingowe. Grodzenie ich płotkami i palikami uszkadza auta i szpeci miasto – tak – to dość oryginalne i odważne stwierdzenia


Kto nie lubi trawników w polskich miastach? Eksperci z Deloitte i Targeo.pl, którzy swoimi spostrzeżeniami na temat funkcjonowania miast podzielili się w publikacji „Raport o korkach w 7 największych miastach Polski”. Generalnie autorzy raportu utyskują na korki – bo w nich tracimy czas, a czas to pieniądz. Z obliczeń wyszło, że wszyscy pracujący i jeżdżący do pracy samochodami stracili w korkach 3,8 mld zł w ciągu roku. I jest coraz gorzej, bo straty te są większe o 12 proc. w porównaniu z 2014 r.

O ile jednak można się zgodzić, że korki powodują straty i frustracje, to w ostatniej części raportu znajdujemy dość osobliwe rekomendacje dotyczące tego, w jaki sposób ułatwić życie kierowcom. Autorzy raportu zalecają m.in. „wydłużenie pasów do skrętów w lewo kosztem pasów zieleni pomiędzy jezdniami” oraz „zakaz parkowania na drodze”, bo „drogi są kosztowne, służą do jeżdżenia, a nie parkowania i blokowania ruchu”. Jest jeszcze więcej ciekawych obserwacji: „znaczącą rezerwę dla miejsc parkingowych stanowią pasy trawy w bezpośrednim sąsiedztwie jezdni, które są nagminnie obudowywane różnymi płotkami i palikami uszkadzającymi pojazdy i szpecącymi wygląd polskich miast”.

I w tym momencie warto powiedzieć: stop! Już dawno stwierdzono, że im drogi szersze, tym większe korki. Nie odwrotnie. Poza tym – miejsca parkingowe. Jeśli w centrach miast będzie ich więcej, to i ruch będzie znacznie większy. Nie odwrotnie. Dobrym przykładem może być tu otwarcie Złotych Tarasów w Warszawie. Centrum ruszyło w 2007 r. Jego właściciel zdecydował się wtedy na odważny krok i od pierwszego dnia wprowadził wysokie opłaty za parkowanie. To spowodowało, że większość chętnych do odwiedzenia centrum handlowego zrobiła to bez samochodu. Efekt? Otwarcie wielkiego centrum handlowego w samym centrum miasta przebiegło w miarę spokojnie i nie spowodowało paraliżu komunikacyjnego. Wszędzie tam, gdzie dostęp do darmowych lub tanich miejsc parkingowych jest ułatwiony, od razu mamy korki. Żeby powstrzymać falę kierowców zalewających w ciągu dnia parking w warszawskiej Galerii Mokotów, jej właściciel musiał w końcu wprowadzić opłaty.

I jeszcze jedno odniesienie do raportu. Zdaniem jego autorów należy tworzyć miejsca parkingowe przed punktami usługowymi. Bo „często brak możliwości zaparkowania pojazdu oznacza brak klientów”. I z tym twierdzeniem też ciężko się zgodzić. Warto tu powołać się na badania „Food Trafic Ahead” przygotowane m.in. przez Uniwersytet Jerzego Waszyngtona. Zbadano w nim 30 amerykańskich miast i okazało się, że to właśnie miasta, w których w szczególny sposób uwzględnia się potrzeby pieszych, rozwijają się znacznie lepiej – ich mieszkańcy są szczęśliwsi i więcej zarabiają. Co więcej, biurowce położone w rejonach przyjaznych pieszym notują o 74 proc. wyższe czynsze od tych znajdujących się w dzielnicach położonych na obrzeżach, do których podróżować trzeba samochodem.

A może raport o korkach i zawarte w nim zalecenia to zwykły trolling? W czasach, gdy na rynku powstaje masa badań, opracowań, raportów najlepszym wyjściem na wyróżnienie się i zdobycie rozgłosu może być stawianie tez tak absurdalnych, że aż budzących zainteresowanie? Bo może to właśnie o rozgłos tu chodzi. Patrząc pod tym kątem, okazuje się, że opracowanie „Raport o korkach w 7 największych miastach Polski” zdobyło niesamowity rozgłos i wywołało niejedną dyskusję. Czego wyrazem jest również i ten felieton. 

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.