Rynek suplementów diety do regulacji. Ustawa w Sejmie już w lutym?

opublikowano: 28 grudnia 2017
Rynek suplementów diety do regulacji. Ustawa w Sejmie już w lutym? lupa lupa
fot. Freeimages

Nowelizacja ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia, regulująca rynek suplementów diety w Polsce, może trafić do parlamentu w lutym br. Przedstawiciele administracji zapewniają, że nie chcą wylewać dziecka z kąpielą i że warty 3,5 mld złotych rocznie rynek będzie miał zapewnione warunki dalszego wzrostu. Branża również czeka na regulacje, zgadza się z jej zasadniczymi kierunkami i liczy na rzetelną rozmowę na temat poszczególnych zapisów.

Obszernie o regulacjach dotyczących suplementów diety informuje w najnowszym wydaniu tygodnik „Sieci”.

- Pragnę wyraźnie podkreślić, że nikt w Polsce nie chce niszczyć rynku suplementów – mówi w rozmowie z tygodnikiem Jan Bondar, rzecznik Głównego Inspektora Sanitarnego. To właśnie w tym urzędzie powstał zręb zapisów regulacyjnych. – Są wśród nich produkty wartościowe, których spożycie zalecają lekarze, chociażby witamina D czy popularny tran. My chcemy ten rynek tylko ucywilizować. Tak, żeby firmy prowadzące działalność w sposób rzetelny (a to w mojej opinii zdecydowana większość, pewnie około 90 procent) nie musiały mierzyć się z tym, że obok nich są firmy łamiące prawo, handlujące byle czym, konkurujące nieetyczną reklamą nie jakością produktu.

O potrzebie regulacji mówi także (od dawna) sama branża. W interesie większych, stabilnych producentów leży przede wszystkim wyeliminowanie z rynku nieuczciwych przedsiębiorców i „dzikiej” sprzedaży nieprzebadanych produktów a co za tym idzie – zmiana mocno przeciętnego ostatnio wizerunku rynku suplementów.

„Branża jest zwolennikiem i poprawienia kontroli nad rynkiem suplementów diety, aby można było sprawnie nie tylko eliminować produkty sprzedawane niezgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, ale również nie dopuszczać do ich pojawienia się w obrocie” – czytamy w oświadczeniu Związku Producentów i Dystrybutorów „Suplementy Polska”, będącym odpowiedzią na tegoroczny raport NIK, w którym gwałtownej krytyce poddano nie tylko producentów, ale też organy państwa odpowiedzialne za nadzór nad rynkiem.

Dziś wiadomo, że wbrew pierwszym, nerwowym zapowiedziom, suplementy diety nie znikną z aptek i innych punktów sprzedaży. Rynek ma się dalej rozwijać, także w kontekście ekspansji eksportowej polskich producentów, którzy stanowią znaczną część branży. Wydaje się także, że przygotowywana nowelizacja ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia nie musi być w swym ostatecznym kształcie tak drakońska, jak jeszcze kilka miesięcy temu spekulowała prasa.

Jedną z najistotniejszych zmian ma być wprowadzenie opłat za wprowadzanie suplementów do obrotu oraz za zmiany w już sprzedawanych produktach. Dzięki temu zostanie zapewne ograniczona liczba zgłaszanych do GIS specyfików (dziś jest to nawet kilkanaście tysięcy produktów rocznie) a inspektorzy zyskają środki, by skuteczniej korzystać z narzędzi, które już dzisiaj posiadają (pieniądze zostaną przeznaczone na badania ale też wzmocnienie kadrowe odpowiednich komórek GIS). Branża w zasadzie nie ma żadnych zastrzeżeń do tych zapisów – stosunkowo niewielkie opłaty w żaden sposób nie powinny odbić się na wynikach zdecydowanej większości firm, mogą za to zablokować „garażowych” producentów.

Kontrowersje budzi za to kwestia kar za wprowadzające w błąd reklamy suplementów. Branża podjęła tu niedawno próbę samoregulacji, przyjmując kodeks dobrych praktyk w reklamie, gdzie wyraźnie podkreśla się kwestię rozróżnienia pomiędzy suplementami a lekami a także zakazuje wykorzystania wizerunku lub rekomendacji lekarza, farmaceuty, pielęgniarki czy położnej. Ustawowe regulacje mają jeszcze skuteczniej wyeliminować nadużycia.

- Sankcje są potrzebne, konsument musi wiedzieć, co kupuje. To zresztą działanie w interesie samej branży, bo rynek jest psuty przez wąską grupę firm bazującej na oszukiwaniu konsumentów i konkurentów – podkreśla w rozmowie z tygodnikiem „Sieci” Jan Bondar z GIS.

Nie do końca jednak wiadomo, jak w praktyce będzie wyglądać interpretacja „wprowadzenia w błąd” przez reklamę. Zastrzeżenia budzi też wysokość grzywny, która ma wynieść nawet do 20 milionów złotych. Z jednej strony tak poważna kara może powalić nawet dużą firmę, z drugiej strony – będzie trudna do wyegzekwowania wobec niewielkich przedsiębiorstw działających w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. A to takie firmy najczęściej odpowiadają za nienajlepszy wizerunek branży. Niektórzy eksperci zwracają również uwagę na fakt, że suplementy diety będą w kontekście reklamy traktowane bardziej surowo, niż leki.

Dość ostrożnie o nowelizacji ustawy wypowiada się Ministerstwo Zdrowia. Urzędnicy podkreślają, że nowe regulacje muszą być zgodne z unijną dyrektywą w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi.


- Ministerstwo Zdrowia dostrzega konieczność doregulowania kwestii dotyczących reklamy suplementów diety, jednak zmiany te muszą być zgodne z przepisami ww. dyrektywy i w związku z tym nie ma możliwości, aby do polskiego prawa wprowadzić przepisy wykraczające poza zakres regulacji tego aktu prawnego – podkreśla na łamach tygodnika „Sieci” rzeczniczka resortu Milena Kruszewska.

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.