Sama walka o klienta to za mało

opublikowano: 27 czerwca 2016
Sama walka o klienta to za mało lupa lupa
fot: Tomasz Diering, menedżer w Dziale Rewizji Finansowej BDO, biuro w Poznaniu; / materiały prasowe

Za nami kolejny rok to okres intensywnej pracy nie tylko w walce o klienta, ale i dostosowaniu się do nowych realiów regulacyjnych. Jaki wpływ na wyniki roku 2016 będą miały te zmiany?

BDO, jako partner merytoryczny, miał przyjemność po raz pierwszy w 24-letniej historii brać udział przy przygotowaniu dla „Gazety Bankowej” rankingu Najlepszy Bank 2016 oraz Bankowy Menedżer Roku 2015. Udział naszej firmy w tym projekcie nie jest przypadkowy, gdyż to właśnie eksperci BDO od lat dostarczają na rynek finansowy szeroką gamę usług doradczych i wspomagających decyzję przy ocenie obecnej i prognozowanej sytuacji gospodarczej. Nasza sieć w całej Europie dostarcza usługi dla sektora bankowego w postaci audytu zgodności oraz usług poświadczających dla regulatorów i doradztwa w zakresie zarządzania aktywami. Znajomość sektora bankowego pozwoliła nam w sposób profesjonalny ocenić wszystkich uczestników rankingu oraz wspomóc w wyborze banków oraz menedżerów, którzy są dla rynku wzorem do naśladowania oraz prekursorem dobrych praktyk biznesowych.
 
Wyniki można porównać
Chęć udziału w tegorocznym rankingu wyraziło 19 banków komercyjnych oraz 81 banków spółdzielczych. W celu zachowania możliwości porównania rok do roku wyników rankingu, metodologia tegorocznego konkursu nie uległa zmianie w porównaniu do lat poprzednich. Pozwala to zachować miarodajność, a odbiorcy w prosty sposób mogą ocenić, czy ich wyniki są lepsze, czy też gorsze w porównaniu do konkurencji. W bieżącym rankingu głównym kryterium podziału, zarówno w bankach operacyjnych, jak i pozanormatywnych, były kapitały, które determinowały przynależność banków do jednostek dużych lub średnich/małych. Wzrost sektora bankowego, a co za tym idzie wzrost kapitałów banków, stawia co roku wyzwanie przed oceniającymi w postaci wyznaczenia granicy, która oddzieli banki duże od mniejszych. W roku 2016 organizatorzy wyznaczyli granicę 3,5 mld zł dla banków komercyjnych oraz 20 mln zł dla banków spółdzielczych.
Rok 2015 był kolejnym rokiem wzrostu gospodarczego w Polsce. Bezpośredni wpływ na kondycję sektora bankowego miały zmiany o charakterze ustawowym, regulacyjnym oraz zmiany polityki pieniężnej Narodowego Banku Polskiego. Pomimo tych dodatkowych, nieoczekiwanych obciążeń, kilka banków okazało się prymusami na tle konkurencji. Wzrost dochodów, utrzymanie optymalnego poziomu kosztów działalności oraz spadek salda odpisów na rezerwy kredytowe to główne atrybuty, które pozwoliły zwyciężyć w kategorii bank komercyjny. Liderami wśród banków dużych okazały się: ING Bank Śląski, Bank Zachodni WBK oraz Alior Bank.
Na szczególną uwagę zasługuje zwycięzca tegorocznego zestawienia – ING Bank Śląski, który w każdej z trzech kategorii: Dynamika, Struktura portfela oraz Efektywność zajął miejsce „na pudle”. Jak co roku, bardzo wysoko w rankingu plasuje się Bank Zachodni WBK, który według przyjętych kryteriów jest najbardziej efektywnym bankiem w branży. Walka o drugie miejsce była pasjonująca, gdyż trzeci w zestawieniu Alior Bank przegrał jedynie o 1 pkt, będąc bardzo wysoko ocenionym przez tegoroczne jury. Trzeba przyznać, że czołówka od lat jest doceniana przez ekspertów, ale cieszy się również dużym zaufaniem wśród swoich klientów.
W gronie małych banków komercyjnych emocjonującą walkę o zwycięstwo oraz uznanie jury stoczyły trzy banki. Każdy z banków, który znalazł się „na pudle”, wyróżniał się na tle pozostałych uczestników. Zwycięzca tegorocznego zestawienia, Volkswagen Bank Polska S.A., triumfował w dwóch z trzech kategorii, zajmując dodatkowo drugie miejsce wśród banków najbardziej efektywnych. Bardzo dobrymi wynikami mogą pochwalić się również Idea Bank oraz Bank Pocztowy, które zaskarbiły sobie też przychylność jury.
Jeżeli chodzi o kategorie, to najlepszą Dynamiką rozwoju może pochwalić się Bank BGŻ BNP Paribas S.A. wśród banków dużych oraz zwycięzca rankingu wśród małych banków komercyjnych – Volkswagen Bank Polska S.A. Kategoria Struktura portfela została zdominowana przez laureatów na Najlepszy Bank 2016: ING Bank Śląski oraz Volkswagen Bank Polska S.A. W kategorii Efektywność triumfowały Bank Zachodni WBK oraz Idea Bank.
 
Otoczenie gospodarcze nie jest sprzyjające
Rok 2015 był dla banków ciężki, ale był to tylko przedsmak tego, co czeka je w roku 2016. Pojawił się nowy podatek bankowy, wzrastają wymogi kapitałowe, banki zaczynają dokładać do funduszu restrukturyzacji kredytów, wchodzą nowe regulacje dotyczące sprzedaży produktów finansowych. Z tyłu głowy prezesi największych banków mają również nierozwiązaną sprawę z frankowiczami. Nad branżą nadal wisi widmo redukcji zatrudnienia i ograniczania sieci sprzedaży. Od kilku lat trwają procesy konsolidacyjne, których naturalną konsekwencją jest optymalizacja sieci i zatrudnienia. Będą one kontynuowane w tym roku. Te czynniki mogą mieć wpływ na wyniki banków.
Konkurs banków spółdzielczych okazał się bardziej nieprzewidywalny, niż banków komercyjnych. Rok 2015 był czasem kluczowych decyzji organizacyjnych i biznesowych w bankowości spółdzielczej. Był to okres, w którym banki spółdzielcze, tak jak cały sektor, musiały popracować nad zbudowaniem swoich funduszy własnych. „Nieobliczalność” tego zestawienia jest również wynikiem lokalnego charakteru banków. To dzięki takim jednostkom usługi bankowe są dostępne w odległych miejscowościach i stanowią niekiedy jedyne dostępne placówki bankowe. Jednym z problemów, z jakim musiały zmierzyć się banki spółdzielcze, była reakcja sektora na środowisko niskich stóp procentowych, polegająca na lokowaniu nadwyżek środków w bankach zrzeszających zamiast prowadzenia aktywnej polityki kredytowej. Innym niebezpieczeństwem był niski i – co gorsza – systematycznie obniżający się poziom „wyrezerwowania” banków spółdzielczych. Te oraz inne problemy czysto operacyjne spowodowały, że zwycięstwo w tegorocznym rankingu nie przyszło wcale tak łatwo.
Wśród dużych banków spółdzielczych zwycięzcą okazał się Bank Spółdzielczy w Lipce, wyprzedzając Bank Spółdzielczy w Nasielsku oraz Bank Spółdzielczy w Łukowie. Tuż za podium uplasował się Bank Spółdzielczy w Końskowoli, który przegrał minimalnie walkę o podium. Najlepszym małym bankiem spółdzielczym został Bank Spółdzielczy w Płońsku, który w pokonanym polu zostawił Bank Spółdzielczy w Jordanowie oraz Spółdzielczy Bank Ludowy w Złotowie.
 
Dobry menedżer gwarancją sukcesu
 
„Gazeta Bankowa” po raz kolejny postanowiła nagrodzić wyróżniających się menedżerów w roku 2015 w kategorii banków komercyjnych oraz spółdzielczych. Celem było nagrodzenie osób, które mają znaczący wpływ nie tylko na własną organizację, ale i cały sektor bankowy. Zwycięzcami okazali się Wojciech Sobieraj (bank komercyjny), który jest prezesem Alior Banku, oraz Józef Mitura (bank spółdzielczy), który jest prezesem Zarządu Banku Spółdzielczego w Brodnicy. Obu panów łączy doskonałe zarządzanie jednostką oraz rozeznanie w sektorze bankowym. Od lat są osobami, z których wzór czerpie cały rynek. Laureaci zasługują na uznanie osób związanych z branżą ze względu na wpływ na gospodarkę i rozwój sektora bankowego w naszym kraju.
Wszystkich laureatów tegorocznego rankingu wyróżnia przede wszystkim jedno: dobre wyniki na koniec roku 2015. Kolejny rok to okres intensywnej pracy nie tylko w walce o klienta, ale i dostosowaniu się do nowych realiów regulacyjnych. Jaki wpływ na wyniki roku 2016 będą miały te zmiany, przekonamy się za dwanaście miesięcy. Niemniej porównywalność rankingu ułatwia odbiorcom stwierdzenie, który z banków nie próżnował i potrafił lepiej dostosować się do zmieniającego się otoczenia, oraz który zarządzający okazał się lepszym strategiem, wyprzedzającym rynkowe trendy.

AUTOR: Tomasz Diering, menedżer w Dziale Rewizji Finansowej BDO, biuro w Poznaniu
Komentarze (0)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
 

obecnie brak komentarzy, zapraszamy do komentowania.

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.