Umowa leasingu i sponsoringu dobrym sposobem na obniżenie podatku

opublikowano: 20 grudnia 2015
Umowa leasingu i sponsoringu dobrym sposobem na obniżenie podatku lupa lupa
freeimages.com

Wielu przedsiębiorców liczy na to, że zamknięcie roku większymi firmowymi zakupami pozwoli im zaoszczędzić na podatku dochodowym za 2015 r. W grę wchodzi m.in. podpisanie umowy leasingu lub sponsoringu. Z jednej strony wygląda to jak szukanie oszczędności na siłę, z drugiej jednak faktycznie obniża podatek.

W zeznaniu rocznym za 2015 r., jakie składać będziemy w 2016 r., wykażemy osiągnięte w 2015 r. przychody i poniesione koszty. Być może nabyliśmy w tym roku prawo zastosowania w rocznym PIT-cie odliczeń od dochodu lub będziemy mogli odliczyć od podatku ulgę na dzieci. Wysokość zobowiązania wobec fiskusa można jeszcze zoptymalizować grudniowymi zakupami.

Niemały koszt może wygenerować zakup kilku środków trwałych, ale uwaga – wartość jednego nie może przekraczać 3 500 zł, licząc łącznie np. z kosztami transportu czy montażu. Z punktu widzenia prawa podatkowego nie będą one środkami trwałymi, a co za tym idzie, zbędne będzie wpisanie ich do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, czyli zbędna będzie też ich amortyzacja.

 Warto pamiętać, że środki trwałe (czyli rzeczy czy prawa droższe niż 3 500 zł i spełniające resztę warunków do zakwalifikowania ich do majątku formowego) podlegają amortyzacji dopiero od następnego miesiąca. Czyli od zakupionego za gotówkę czy na kredyt w grudniu np. auta, pierwszy odpis amortyzacyjny stanowiący koszt firmowy miałby miejsce w styczniu. Jeśli chcemy jeszcze w grudniu kupić do działalności auto i jednocześnie oszczędzić coś na podatku, rozsądniejszym wyborem będzie leasing. W tym przypadku jeszcze w kosztach grudniowych (w miesiącu podpisania umowy leasingu o odpłatne użytkowanie pojazdu) będziemy mogli odliczyć tzw. wpłatę wstępną. W zależności od indywidualnej umowy, wpłata wstępna może wynosić nawet kilkadziesiąt procent wartości auta, co przy droższym samochodzie mogłoby oznaczać oszczędność na PIT-cie z rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Sporym kosztem firmowym może się również okazać wydatek na sponsoring, wybranego sportowca, drużyny sportowej czy klubu. Przedsiębiorca rozliczy w kosztach działalności taką część wydatku na sponsoring, która jest równa uzyskanej w zamian wartości reklamy jego firmy. Umowa sponsoringu to umowa wzajemnie zobowiązująca. W zamian za finansową czy rzeczową pomoc, sponsorowany reklamuje sponsora, jego firmę i jej produkty czy usługi – robi wszystko, co pozwoli zwiększyć renomę i popularność na rynku, co przełoży się na zwiększone przychody. Wydatki na sponsoring można więc utożsamiać z wydatkami na reklamę. 

W ostatnim miesiącu bieżącego roku warto więc się zastanowić nad możliwościami obniżenia podatku, tak aby długotrwale można było na tym skorzystać prowadząc działalność.  

 Źródło: Tax Care SA

gb.pl/nb

 

Zobacz także: GPW wybiera Equinix
 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła