Nie trzeba betonować rynku ustawami - nasz wywiad

opublikowano: 25 marca 2016
Nie trzeba betonować rynku ustawami - nasz wywiad lupa lupa
fot: GB/04

Czy pomysł przeobrażenia Ministerstwa Skarbu Państwa w spółkę holdingową o cechach monopolu nie będzie jak wylanie dziecka z kąpielą? – zastanawia się dr Małgorzata Kransodębska-Tomkiel, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w latach 2008-2014

MARIA SZUROWSKA: Z Ministerstwa Skarbu Państwa wyszło już kilka pomysłów na koncentrację spółek państwowych. Słyszeliśmy o chęci połączenia PGNiG, Lotosu i Orlenu, teraz pojawił się pomysł stworzenia holdingu, który łączyłby wszystkie podmioty zarządzane przez resort Skarbu Państwa. Jakie byłyby konsekwencje realizacji tych koncepcji?

DR MAŁGORZATA KRANSODĘBSKA-TOMKIEL: To, co pani powiedziała na wstępie jest kluczowe – pojawia się wiele różnych koncepcji, które są szeroko komentowane w mediach. Ministerstwo Skarbu Państwa informuje o planowanych koncentracjach w różnych branżach. Jednak dopóki nie pojawią się ostateczne i konkretne koncepcje, nie widzę uzasadnienia dla komentowania tego typu doniesień.

 Szef MSP Dawid Jackiewicz zdaje się być zdecydowany. Co może oznaczać wdrożenie koncepcji holdingu?

Najciekawsza z punktu widzenia potencjalnych konsekwencji, które wynikałyby z prawa antymonopolowego, jest koncepcja zastąpienia ministerstwa przez agencję, czy spółkę holdingową. To diametralnie zmieniłoby „rozkład sił” i konkurencyjną strukturę rynku – zarówno krajowego, jak i europejskiego. Wprawdzie sam fakt, że dane spółki należą do jednego właściciela, w tym przypadku do ministra Skarbu Państwa, nie oznacza, że nie mogą ze sobą konkurować. Natomiast gdy będą stanowić holding, sytuacja się zmienia. Wtedy nie ma znaczenia, czy Lotos jest połączony z Orlenem, czy z PGNiG – to wszystko byłyby sprawy wewnętrzne tej samej grupy kapitałowej. Urząd antymonopolowy nie mógłby zakwestionować niczego, co działoby się wewnątrz tego podmiotu. Po prostu w takiej sytuacji przepisy chroniące konkurencję nie mają zastosowania.

Posłużę się przykładem zmów cenowych w branży paliwowej. Dzisiaj ten temat nie jest podnoszony, ponieważ mamy niskie ceny paliw. Wystarczy jednak cofnąć się do czasu, kiedy sytuacja na tym rynku była inna i pojawiały się podejrzenia, że wysokie ceny są wynikiem świadomego i skoordynowanego działania przedsiębiorców. Ceny rosły, co było niekorzystne zarówno dla klienta końcowego, jak i dla rynku. Ale UOKiK wtedy miał narzędzia, aby skontrolować sytuację i nałożyć kary, w sytuacji gdyby stwierdził naruszenie przepisów antymonopolowych – w tym przypadku np. zmowę cenową. Natomiast w sytuacji, kiedy firmy paliwowe znalazłyby się w jednej grupie kapitałowej, w przypadku zmowy cenowej nie byłoby podstaw do interwencji.

Kolejną konsekwencją ewentualnych zmian byłby brak możliwości rozszerzenie działalności takiego holdingu poprzez przejęcia czy akwizycje. Ponieważ cała grupa w poszczególnych segmentach posiadałaby bardzo duży udział rynkowy, mogłoby to stanowić barierę w przypadku potencjalnych fuzji i przejęć zarówno na rynku wewnętrznym jak i europejskim. Udział rynkowy w danej branży liczony byłby bowiem w odniesieniu do całej grupy w każdym obszarze jej działania i dla wszystkich podmiotów wchodzących w jej skład. Niemożliwa byłaby wtedy np. akwizycja Alior Banku przez PZU, ponieważ ubezpieczyciel byłby w jednej grupie kapitałowej z PKO BP, który obejmuje dużą część rynku bankowego. Na tyle dużą, że dołączanie kolejnego podmiotu do grupy naruszyłoby konkurencję.

Czy gdzieś na świecie zrealizowano ideę połączenia wszystkich podmiotów zależnych od państwa w jeden holding, czy to nasza rodzima innowacja?

Nie słyszałam, żeby w krajach europejskich tego typu rozwiązania były realizowane. Wydaje mi się, że jedną z przyczyn braku tego typu koncepcji, jest świadomość decydentów, że skupione w ten sposób spółki w żaden sposób nie mogą konkurować między sobą. Konkurują tylko z podmiotami prywatnymi albo podmiotami zagranicznymi – o ile taka organizacja prowadzi działalność na rynkach zagranicznych.

 

Więcej na ten temat w kwietniowym wydaniu „Gazety Bankowej” nr 04(1180)/2016

 

 

Komentarze (0)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
 

obecnie brak komentarzy, zapraszamy do komentowania.

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.