Polski konsument przeciętnie wyda ok. 1000 zł na zakupy w Black Friday

opublikowano: 21 listopada 2023
Polski konsument przeciętnie wyda ok. 1000 zł na zakupy w Black Friday lupa lupa
fot. Pixabay

Pomimo spowolnienia gospodarczego Polacy planują wydać o 5 proc. więcej niż w 2022 roku podczas Black Friday i Cyber Monday. Przeciętnie wydamy 100o zł (214 euro), podczas gdy w Europie ta kwota wyniesie średnio 1200 zł (244 euro). Względem 2022 roku stanowi to wzrost o 5 proc. w Polsce oraz 8 proc. w Europie - wynika z raportu “Black Friday i wyprzedaże przedświąteczne: konsumenci w Polsce szykują portfele” opracowanego przez Strategy& Polska.

Polscy konsumenci są bardziej odporni na szał zakupowy niż mieszkańcy Europy Zachodniej, głównie z uwagi na świadomość zakupową oraz przyzwyczajenie do regularnych akcji promocyjnych odbywających się przez cały rok. Chociaż większość Polaków jest gotowa wydać więcej niż zakładała, to równolegle, z wyprzedzeniem planują co i gdzie kupić. Jednocześnie ok. 40 proc. Polaków deklaruje konieczność oszczędzania ze względu na mniejsze zasoby gotówkowe co wpłynie na całościowe wyniki tegorocznego Black Friday. W Polsce wciąż panuje tradycja kupowania prezentów, jednak coraz częściej kupujemy także dla siebie (76 proc.) – w tym względzie zbliżamy się do średniej europejskiej (81 proc.) 

Blisko dwie trzecie Polaków planuje skorzystać z Black Friday i Cyber Monday przy spodziewanych wydatkach na poziomie 214 euro. Pomimo tego, że wzrosty są niższe od odczytów inflacyjnych?, rośnie spodziewana wartość zakupów a zainteresowanie Black Friday w Polsce wzrasta z roku na rok i zbliża się do średniej europejskiej?. Na tle innych państw europejskich Polacy wyróżniają się dużym stopniem świadomości i potrafią ocenić czy rzeczywiście spotykają się z atrakcyjną ofertą? zakupową. W tym kontekście warto pamiętać o obowiązującej Dyrektywie Omnibus, zgodnie z którą przedsiębiorca w każdym przypadku obniżenia ceny towaru lub usługi obok informacji o obniżonej cenie powinien uwidocznić informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Ponadto około 40 proc. Polaków deklaruje konieczność oszczędzania ze względu na mniejsze zasoby gotówkowe.

Okres przedświąteczny to kluczowy czas sprzedaży dla wielu detalistów – dlatego też tegoroczny Black Friday i otaczające go tygodnie silnych działań promocyjnych powiedzą dużo o kondycji polskiego handlu detalicznego.? Ostatnie, trudne miesiące przyniosły dalsze zmiany w zachowaniach konsumentów – kupujemy mniej, często oszczędniej wybierając zamienniki ulubionych marek. Tradycyjnie Polacy lubią korzystać z promocji i planować zakupy – z tego powodu czekają na Black Friday, ale będą też krytycznie oceniać atrakcyjność ofert. Pierwsze odczyty wskazują, że możemy się spodziewać wzrostów, ?w stosunku do zeszłego, również trudnego roku – jednakże walka o wzrost nie będzie trywialna” - dodaje Krzysztof Badowski, partner zarządzający Strategy& Polska.

W Polsce, tradycyjnie wśród planowanych zakupów dominują? odzież (41 proc.), elektronika (33 proc.) oraz kategorie prezentowe (zdrowie i uroda - 24 proc., książki - 18 proc. oraz zabawki - 17 proc.). ?Na tle Europy Zachodniej Polska wyróżnia się większym zainteresowaniem kategoriami powiązanymi ze zdrowiem i urodą (24 proc. w Polsce wobec 20 proc. w Europie), sprzętami domowymi (odpowiednio 20 proc. i 15 proc.) oraz spożywczymi (jedzenie i napoje 12 proc. i 9 proc. oraz upominki świąteczne 11 proc. w Polsce wobec 9 proc. w Europie). 72 proc. konsumentów w Polsce/Europie korzysta z Black Friday i Cyber Monday, aby kupić znaczną część prezentów świątecznych?. Konsumenci deklarujący mniejsze zainteresowanie Black Friday wśród powodów wymieniają brak lub mniej pieniędzy (41 proc.), 23 proc. chęć redukcji ilości posiadanych przedmiotów (23 proc.), przekonanie o niskiej atrakcyjności promocji Black Friday (20 proc.).

“Takie otoczenie wymaga dobrego przygotowania od producentów i sieci handlowych – kluczem do sukcesu na festiwalu promocji staje się dobra komunikacja, skuteczne inspirowanie, ale też dobry dobór produktów i mechanizmów promocyjnych. Badania pokazują, że kupujemy coraz więcej produktów nie tylko z myślą o świątecznych prezentach, ale dla siebie – to doskonała okazja dla handlu, żeby zadbać o tę misję zakupową?” - mówi Maciej Kroenke, partner Strategy& Polska, lider zespołu Revenue Management.

Ponad połowa konsumentów rozpoczyna przygotowania do Black Friday z wyprzedzeniem budując listę zakupów. Planowanie zakupów dotyczy zarówno poszukiwanych produktów jak i preferowanych sprzedawców. Pomimo skrupulatnego planowania, szczególnie wzmocnionego w okresie inflacji, blisko 25 proc. konsumentów ulega zakupom impulsowym lub inspiracji. W odpowiedzi na oczekiwania obserwujemy wzmożoną aktywność komunikacyjną sprzedawców już od pierwszych dni listopada (odliczanie, kalendarze Black Friday czy też akcje typu Black Weeks). Jednak pomimo planowania z wyprzedzeniem, 23 proc. polskich klientów kupiło w zeszłym roku co najmniej jeden artykuł pod wpływem impulsu. Podobny poziom inspiracji prezentowali konsumenci w Niemczech, Francji czy Włoszech i Hiszpanii.

Do głównych źródeł pozyskiwania informacji należą kanały cyfrowe, ale w Polsce rola kanału stacjonarnego jest wciąż istotna. Ponad połowa zakupów online dokonywana jest przez komputer (56 proc. w Polsce i 54 proc. w Europie Zachodniej), a ponad jedna trzecia na telefonie (36 proc. w Polsce i 35 proc. w Europie Zachodniej). W sklepach stacjonarnych zakupów dokonuje 37 proc. Polaków i 34 proc. konsumentów z Europy Zachodniej. Szczególnie istotną rolę odgrywają agregatorzy ofert oraz w różnym stopniu personalizowana komunikacja marek z konsumentem. Przy dużej intensywności komunikacji wszystkich graczy rynkowych szczególnego znaczenia nabiera konieczność bezpośredniego przekazu wraz ?z interesującą zawartością.

Źródło: materiały prasowe

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła