BGK wspiera wodorowe projekty PKN Orlen

opublikowano: 18 maja 2023
BGK wspiera wodorowe projekty PKN Orlen lupa lupa
BGK dofinansuje dwa kolejne projekty PKN Orlen z obszaru czystej energii, fot. materiały prasowe

Bank Gospodarstwa Krajowego kontynuuje finansowanie projektów prowadzonych przez PKN Orlen przy udziale środków UE z instrumentu CEF 2 AFIF. Dzięki współpracy w Polsce poprawi się dostęp kierowców do infrastruktury paliw alternatywnych, takich jak wodór czy prąd elektryczny. Zmniejszy się także ilość spalin emitowanych przez transport drogowy wzdłuż transeuropejskiej sieci (TEN-T).

Jednym z kluczowych elementów redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz smogu jest zwiększenie liczby pojazdów napędzanych paliwem alternatywnym, m.in. elektrycznym czy wodorowym. Wynika to także z regulacji, które zakładają osiągnięcie neutralności klimatycznej w UE do 2050 roku. Istotnym warunkiem, który pozwoli zwiększyć zainteresowanie kierowców pojazdami elektrycznymi czy wodorowymi, jest dostęp do infrastruktury ich ładowania i tankowania. To dlatego tak ważne jest, aby na mapie Polski pojawiały się kolejne punkty dające taką możliwość.

Współpraca w zakresie projektów CEF z obszaru paliw alternatywnych między BGK i PKN Orlen zaczęła się w 2020 roku. Pierwszy projekt objął budowę jednych z pierwszych w Polsce stacji tankowania samochodów napędzanych wodorem – w Poznaniu i Katowicach oraz stacji mobilnej we Włocławku (projekt pn. „Clean Cities – Hydrogen Mobility in Poland. Phase I”).

Dwa nowe projekty

Teraz BGK dofinansuje dwa kolejne projekty PKN Orlen, które również przeszły pozytywną ocenę Komisji Europejskiej oraz będą wspierane ze środków UE z CEF 2 AFIF.

Druga faza „Clean cities…” przewiduje budowę pięciu ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru – w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Pile i Warszawie. Inwestycja obejmie także niezbędną infrastrukturę, w tym stacjonarne magazyny wodoru. Stacje tankowania będą zlokalizowane na sieci drogowej lub w węzłach miejskich TEN-T. Infrastruktura będzie przeznaczona dla samochodów osobowych, małych i dużych samochodów ciężarowych oraz transportu publicznego. Wszystkie stacje będą wyposażone w dystrybutory o ciśnieniu 350 bar i 700 bar. BGK udzieli na ten projekt wsparcia w wysokości 2,6 mln euro.

Drugi projekt zakłada budowę 13 ogólnodostępnych, wielopunktowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych LDV, o minimalnej mocy 150 kW na punkt ładowania (nazwa projektu to „Perun E-mobility”). Każda stacja będzie mieć osiem punktów ładowania dostępnych jednocześnie w trybie 24/7. Stacje znajdą się przy głównych szlakach komunikacyjnych, wzdłuż sieci drogowej TEN-T. Finansowanie BGK wyniesie ok. 1 mln euro.

Pełnimy wiodącą rolę w transformacji europejskiej motoryzacji, wykorzystując do tego najnowocześniejsze i przyjazne środowisku technologie. Stawiamy na zeroemisyjne paliwa alternatywne, w tym wodór. Szczególnie duży potencjał wodoru widzimy w transporcie publicznym. W naszej strategii do 2030 roku zadeklarowaliśmy budowę ponad 100 stacji tankowania wodoru w Europie Środkowej i konsekwentnie realizujemy ten cel. Przy wsparciu Banku Gospodarstwa Krajowego stacje wodorowe będą powstawać w kolejnych polskich miastach. Równolegle nawiązujemy współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi, które będą potencjalnymi odbiorcami naszego ekologicznego paliwa” – mówi Grzegorz Jóźwiak, Dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych PKN ORLEN.

Inwestycje przyjazne środowisku

Finansowanie, które dostarcza BGK, jest elementem programu Komisji Europejskiej - The Connecting Europe Facility, Alternative Fuel Infrastructure Facility (CEF 2 AFIF). Instrument ten finansuje rozwój infrastruktury dla dostaw paliw alternatywnych poprzez połączenie dotacji ze środków UE z kredytem instytucji finansowych, takich jak BGK. Polski bank rozwoju BGK, jako Partner Wdrażający CEF, wspiera wnioskodawców, ocenia projekty oraz udziela kredytu (kredyt ze środków własnych BGK na minimum 10 proc. wartości projektu).

Bank Gospodarstwa Krajowego wspiera finansowanie inwestycji infrastrukturalnych, tym bardziej jeśli mają one pozytywny wpływ na środowisko. Poprzez projekty z obszaru zrównoważonego transportu zmniejszamy lukę infrastrukturalną dla pojazdów z napędem wodorowym oraz elektrycznym. To przede wszystkim duże ułatwienie dla kierowców takich pojazdów, którzy dzięki rozwiniętej infrastrukturze ładowania i tankowania samochodów będą mogli efektywniej planować swoje podróże. Działając wspólnie z PKN Orlen przyczyniamy się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych i promujemy czysty, zrównoważony transport – mówi Michał Kopeć, Dyrektor Departamentu Programów Europejskich, Bank Gospodarstwa Krajowego

Źródło: materiały prasowe BGK