BLIK i rewolucja ”Request for payment”

opublikowano: 12 grudnia 2019
BLIK i rewolucja ”Request for payment” lupa lupa

Pierwsze banki już w pierwszym kwartale 2020 roku udostępnią klientom „Prośbę o przelew na telefon BLIK”, usługę opartą o nowe możliwości systemu zarządzanego przez Polski Standard Płatności, operatora BLIK.

- Udostępnienie rozwiązania „Request for payment” w oparciu o system płatności mobilnych realizowanych w środowisku międzybankowym to dla banków możliwość tworzenia zupełnie nowych kontekstów i całych ekosystemów wokół płatności P2P. Polska po raz kolejny wyprzedza w tym zakresie inne kraje posiadając gotowe narzędzia w tym zakresie. Będziemy silnie wspierać i popularyzować ten segment w oparciu o BLIKA. Aktywnie uczestniczymy także w jego rozwijaniu w ramach standardu SEPA Proxy Lookup na poziomie europejskim – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

Prośba o przelew to następna rewolucja technologiczna w płatnościach

W Europie technologia umożliwiająca stosowanie prośby o przelew („Request for payment”) jest obecnie uznawana za jedną z najbardziej innowacyjnych oraz potrzebnych użytkownikom – zarówno indywidualnym jak i biznesowym. Zmiany na rynku pracy (coraz więcej osób wykonujących pojedyncze zlecenia w elastycznych formach współpracy) oraz wzrost znaczenia obrotu bezgotówkowego (i zapotrzebowania na bezgotówkowe rozliczenia między osobami prywatnymi) powodują, że rozwiązanie to staje się coraz bardziej pożądane i oczekiwane.

Raport przygotowany przez FasterPayments pokazuje, że aż 42 proc. Brytyjczyków zdarzyło się przelać pieniądze na nieprawidłowy numer rachunku bankowego. Dodatkowo, jedna piąta regularnie ignoruje prośby o przekazanie pieniędzy przekazywane w korespondencji – elektronicznej oraz papierowej. Jednocześnie kanał komunikacji za pośrednictwem aplikacji mobilnych banku uznawany jest jako jeden z najbardziej wiarygodnych oraz bezpiecznych.

Największe banki oraz firmy technologiczne na świecie ścigają się w pracach nad wprowadzeniem rozwiązań umożliwiających przeniesienie relacji między użytkownikami związanej z płatnościami do jednego kanału. Czyli umożliwienie w jednym kanale poproszenia o płatność oraz jej zrealizowania. Eksperci nie mają wątpliwości, że to przełomowe rozwiązanie, które całkowicie zredefiniuje rynek płatności – mówi Dariusz Mazurkiewicz. – My dziś jesteśmy gotowi i udostępniamy rozwiązanie, które nie tylko jest oczekiwane przez użytkowników, ale ma ogromny potencjał do tworzenia przez banki nowych funkcji płatniczych – dodaje.

Polski Standard Płatności dysponuje technologią umożliwiającą połączenie, w ramach środowiska aplikacji mobilnej banku, komunikacji związanej z prośbą o przelew z przelewem realizowanym jako efekt tej komunikacji.

Obecnie osiem banków umożliwia swoim klientom korzystanie z przelewu na telefon BLIK. Rozwiązanie takie dostępne jest w Alior Banku, Banku Millennium, Credit Agricole, Getin Banku, ING Banku Śląskim, mBanku, PKO Banku Polskim oraz w Santander Bank Polska. Wkrótce udostępnią je kolejne banki. Taki sposób przekazywania pieniędzy cieszy się coraz większą popularnością. Nie wymaga bowiem znajomości numeru rachunku bankowego, a jedynie numeru telefonu odbiorcy powiązanego z aplikacją mobilną jego banku. Pieniądze docierają do odbiorcy natychmiast, nawet do innego banku. W pierwszym półroczu 2019 roku użytkownicy skorzystali z przelewu na telefon BLIK ponad 10 milionów razy, a z kwartału na kwartał liczba transakcji jest bliska podwojeniu.

Poproś o pieniądze przez aplikację mobilną banku

„Prośba o przelew na telefon BLIK” będzie pierwszą nową funkcją, jaką banki w nieodległej perspektywie udostępnią użytkownikom aplikacji mobilnych. Przez aplikację banku można będzie poprosić innego użytkownika o przesłanie pieniędzy wraz z opisem wskazującym na to, czego dotyczy rozliczenie. W najbliższym czasie „Prośba o przelew na telefon BLIK” wdrożona zostanie w dwóch pierwszych bankach będących uczestnikami Systemu Płatności Mobilnych BLIK. Osoba, która używa BLIKA, będzie mogła wysłać do innego użytkownika prośbę o przelew. Odbiorca otrzyma w aplikacji mobilnej swojego banku powiadomienie o takiej prośbie. Będzie mógł ją zaakceptować lub odrzucić tamując tym samym transakcję. Prośba o przelew będzie czekała na reakcję odbiorcy przez 72 godziny. Jeśli zostanie zignorowana, jej autor otrzyma powiadomienie o tym, że odbiorca nie odpowiedział.

Przekazywanie pieniędzy w bezpiecznym środowisku aplikacji bankowych wciąż zyskuje na popularności. Wzajemne rozliczenia będą jeszcze wygodniejsze – mówi Marcin Waldowski, dyrektor Departamentu Rozwoju Produktu w Polskim Standardzie Płatności, operatorze systemu BLIK.Prośba o przelew na telefon BLIK całkowicie zmienia sposób, w jaki będziemy oddawać sobie pieniądze – dodaje.

Usługa będzie w całości realizowana w ekosystemie bankowym, wyłącznie po zalogowaniu do aplikacji mobilnej. Nie będzie możliwości wysłania prośby do osób, które nie korzystają z usługi „Przelew na telefon BLIK”. To gwarancja, że pieniądze przelejemy wyłącznie do znanej nam osoby, której tożsamość została zweryfikowana przez bank. Banki będą mogły wdrożyć usługę „Prośba o przelew na telefon BLIK” także w takiej wersji, która umożliwi wysłanie prośby do kilku osób jednocześnie. Rozwiązanie takie otwiera możliwość podzielenia większej kwoty we wzajemnym rozliczeniu.

Źródło: materiały prasowe

 

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła