BNP Paribas postawił na blockchain

opublikowano: 18 września 2019
BNP Paribas postawił na blockchain lupa lupa
BNP Paribas należy do bankowej awangardy instytucji mogących pochwalić się produkcyjnym wdrożeniem technologii blockchain ,fot. Andrzej Wiktor

Bank BNP Paribas wprowadził system elektronicznej komunikacji z klientami spełniający wymogi trwałego nośnika. Rozwiązanie zostało opracowane przez KIR we współpracy z IBM oraz Accenture. 

Klienci BNP Paribas mają dostęp do elektronicznych wersji dokumentów publicznych, takich jak regulaminy czy tabele opłat i prowizji, zgodnie z wymogami trwałego nośnika, z wykorzystaniem technologii rejestrów rozproszonych. Dokumenty przechowywane są w systemie bankowości elektronicznej oraz w zewnętrznym archiwum KIR, dzięki czemu klienci będą mieli dostęp do nich także po zakończeniu swoich relacji z bankiem.

Weryfikacji niezmienności dokumentów, klienci banku mogą dokonać na stronach internetowych zarówno KIR, jak i BNP Paribas. Natomiast ich autentyczność można sprawdzić korzystając z unikalnego identyfikatora noszącego nazwę Hash, który jest kombinacją kilkudziesięciu cyfr i liter. Hash gwarantuje, że nie wprowadzono zmian w pliku przechowywanym we współdzielonej bazie danych.

– Zdecydowaliśmy się na rozwiązanie oparte o prywatną sieć blockchain w technologii Hyperledger Fabric, wychodząc z założenia, że w wyścigu technologicznym nie ma miejsca na rozwiązania pośrednie. Jako Bank zmieniającego się świata, chcemy inwestować w przełomowe technologie i uprzedzać trendy zamiast na nie reagować. Jednocześnie mamy przekonanie, że wybrana technologia zapewnia naszym klientom pełne bezpieczeństwo i wygodę – tłumaczy Paweł Jaskulski, Menedżer Produktu ds. Analizy Biznesowej i Procesów w Banku BNP Paribas.

- BNP Paribas należy do bankowej awangardy instytucji mogących pochwalić się produkcyjnym wdrożeniem technologii blockchain. Dostarczane przez KIR rozwiązanie spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa i transparentności, a zastosowanie innowacyjnej technologii pozwala na pełną zgodność z regulacjami i zwiększenie komfortu klientów korzystających z usług bankowych - mówi Robert Trętowski, wiceprezes Zarządu KIR.

Przekazywanie istotnych informacji i dokumentów za pomocą trwałego nośnika jest wymogiem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK za trwały nośnik uznaje rozwiązanie, które daje klientowi pewność, że dokument nie był i nie będzie edytowany, a także pozwala na dostęp do niego nawet po wygaśnięciu umowy z bankiem. Taka definicja wyklucza np. korespondencję w formie e-maila oraz wysyłanie wiadomości poprzez systemy bankowości elektronicznej.

Źródło: materiały prasowe