Cyberprzestępcy czekają na reakcję ludzi

opublikowano: 17 września 2019
Cyberprzestępcy czekają na reakcję ludzi lupa lupa

Jak pokazują nowe badania, cyberprzestępcy wykorzystują ludzkie błędy w 99 proc. swoich ataków. Aby zdobyć przyczółek w infrastrukturze prawie wszystkie cyberataki zaczynają się od zwabienia pracowników na klikanie złośliwych treści.

Cyberprzestępcy atakują głównie ludzi, a nie systemy, w celu instalowania złośliwego oprogramowania, kradzieży danych lub inicjowania nieuczciwych transakcji, zgodnie z raportem Proofpoint Human Factor z 2019 r.

Cyberprzestępcy agresywnie atakują ludzi, ponieważ wysyłanie fałszywych wiadomości e-mail, kradzież danych uwierzytelniających i przesyłanie złośliwych załączników do aplikacji w chmurze jest łatwiejsze i znacznie bardziej opłacalne niż tworzenie kosztownego, czasochłonnego exploita o dużym prawdopodobieństwie niepowodzenia”, mówi szef zagrożenia Proofpoint operacje.

Ponad 99% zagrożeń wymaga interakcji użytkownika, takich jak włączenie makra, otwarcie pliku, kliknięcie łącza lub otwarcie złośliwego dokumentu. Oznacza to, że inżynieria społeczna odgrywa kluczową rolę w udanym ataku.

Prawie jedna na cztery wiadomości phishingowe wysłane w 2018 r. były powiązane z produktami Microsoft, a najlepsze przynęty phishingowe koncentrowały się na kradzieży danych uwierzytelniających, tworzeniu pętli zwrotnych, ruchu bocznego i wewnętrznego phishingu.

Hakerzy dopracowują narzędzia i techniki, podczas gdy najlepsze rodziny szkodliwego oprogramowania w ciągu ostatnich 18 miesięcy konsekwentnie obejmowały trojany bankowe, kradnące informacje, RAT i złośliwe oprogramowanie zaprojektowane tak, aby pozostały niewykryte na zainfekowanych urządzeniach i eksfiltrowały dane, aby pomóc w przyszłych atakach.

Inne ustalenia Proofpoint:

• Oszustwa naśladują rutyny biznesowe, aby uniknąć wykrycia (dostarczanie wiadomości ściśle odzwierciedla prawidłowe wzorce organizacji w ruchu e-mail)
• Podmioty złośliwego oprogramowania rzadziej śledzą oczekiwany ruch
e-mailowy (tj. kampanie rozpoczęte w niedziele)
• Czasy kliknięć pokazują znaczne różnice geograficzne, odzwierciedlające różnice w kulturze pracy i nawykach korzystania z poczty e-mail między głównymi regionami świata
• Edukacja, finanse i reklama / marketing plasują się w czołówce branż
o najwyższym średnim wskaźniku ataku
• Zestaw Phal Chalbhai był trzecią najpopularniejszą przynętą w pierwszej połowie 2019 roku
• Najbardziej skuteczne przynęty phishingowe w 2018 r. zostały zdominowane przez „Brainfood”, oszustwo związane z dietą i ulepszaniem mózgu, które zbiera karty kredytowe, których kliknięcia przekraczały 1,6 kliknięcia na wiadomość, co wskazuje, że osoby atakujące z dużym powodzeniem wykorzystują ludzką niepewność.

Wyniki podkreślają znaczenie przeprowadzenia dokładnych audytów bezpieczeństwa cybernetycznego, a także szkolenia pracowników, ponieważ pracownicy pozostają najsłabszym ogniwem w ukierunkowanych zagrożeniach cybernetycznych

Źródło: Bitdefender