Czas na mikro-personalizację oferty w bankach

opublikowano: 23 maja 2019
Czas na mikro-personalizację oferty w bankach lupa lupa

Szybka decyzja o przyznaniu kredytu, pomoc w planowaniu wydatków, indywidualne promocje i zniżki oferowane w czasie wizyty w galerii handlowej czy kinie – taką mikro-personalizację oferty produktowej dla klientów banków zapewnia analityka behawioralna, wykorzystująca big data i sztuczną inteligencję.

Aby skutecznie walczyć o lojalność klientów, banki dziś muszą rozumieć, kiedy i jak klienci korzystają ze swoich pieniędzy oraz co kieruje ich decyzjami. Sami klienci spodziewają się po bankach już nie tylko wygodnych systemów bankowości elektronicznej, szybkich płatności w aplikacji mobilnej, możliwości załatwienia 100 proc. czynności w banku online, czy uprzejmej obsługi w oddziale, ale też o wiele bardziej zaawansowanych usług.

Jak pokazują dane McKinsey, współczesny konsument od swojego banku oczekuje na przykład rekomendacji produktów dopasowanych do potrzeb w sposób, jaki jemu samemu nie przyszedłby do głowy (np. produkty komplementarne do wcześniej kupowanych). Zależy mu też na informacji o możliwości okazyjnego zakupu „tu i teraz” (np. promocja na kwiaty w dzień rocznicy ślubu), przypominaniu o sprawach, które można łatwo przeoczyć (np. informacja, że pojawiła się nowa linia wcześniej używanych perfum) czy personalizacji łączącej doświadczenia online i offline (np. oferta butów do biegania dla osoby, która niedawno biegła w maratonie).

Z perspektywy technologicznej oznacza to konieczność analizowania w czasie rzeczywistym ogromnych ilości danych o klientach, pochodzących z różnych źródeł i wykorzystania inteligentnych algorytmów do tworzenia prognoz zachowań i rekomendacji NBA (next best action) i NBO (next best offer). Takie możliwości daje bankom umiejętne wykorzystanie analityki behawioralnej opartej o big data i sztuczną inteligencję (AI).

Celem projektu było zapoznanie się z każdym z klientów banku, ich aktywnością w sferze finansów osobistych, potrzebami i preferencjami oraz usprawnienie współpracy w obszarze świadczonych przez bank usług. Dzięki projektowi zrealizowanemu z ITMAGINATION bank może dziś przygotowywać w zautomatyzowany sposób, wykorzystując uczenie maszynowe, indywidualne oferty i promocje dla swoich klientów. Z drugiej strony skuteczniej zarządza ryzykiem kredytowym, wykorzystując modele predykcyjne tworzone na podstawie zanonimizowanych danych o aktywnościach poszczególnych osób, które prognozują tak ważne zmienne, jak np. ocena wiarygodności klienta czy ryzyko nieregularności w spłacie kredytu.

Dziś konkurencja pomiędzy bankami toczy się o jak największą grupę czynności, które klient może dokonać za pomocą jednej aplikacji mobilnej, a co za tym idzie o jej jak największą użyteczność i przydatność dla danej osoby w codziennym życiu. Analizy zachowań konsumenta w czasie rzeczywistym w systemach, takich jak opracowany przez nas Behaviolytics®, umożliwiają bankom przygotowanie najlepszej oferty dopasowanej do realnych i aktualnych potrzeb klienta – wyjaśnia Adam J. Kępa, VP, Head of Growth w ITMAGINATION. – Dzięki wykorzystaniu zbiorów big data bank jest w stanie przeprocesować ogromną liczbę danych w bardzo krótkim czasie, co rozwiązuje problemy, takie jak długie oczekiwania na decyzję o przyznaniu lub odmowie kredytu czy zaproponowanie klientowi najlepszego dla niego narzędzia finansowania – dodaje Adam J. Kępa.

Co w praktyce może oznaczać wykorzystanie big data i AI dla klienta? Wyobraźmy sobie, że bank jest w stanie poinformować nas, że przepłacamy za niektóre usługi i podpowiedzieć, jak możemy oszczędzić część swoich pieniędzy. Przykładowo, gdy opłaty za telefon przekraczają średnią dla grupy wiekowej danego użytkownika, bank zaproponuje mu renegocjację umowy lub skorzystanie z usług innego operatora. Dodatkowo, dzięki możliwości podpowiadania narzędzia finansowego - do konkretnych sytuacji i potrzeb - bank może daną osobę w czasie rzeczywistym wspierać w zarządzaniu finansami. Przykładowo, na podstawie dokonywanych regularnie przez klienta płatności, aplikacja mobilna powiadomi go o nadchodzących opłatach kilka dni wcześniej, zanim potrzebne na nie pieniądze zostaną wydane w inny sposób. Albo bank podpowie nam, czy w świetle planowanych w najbliższym czasie wydatków, do opłacenia biletu na wakacje lepiej wykorzystać saldo bieżące z konta czy kartę kredytową.

Analityka behawioralna daje również zupełnie nowe możliwości oferowania klientom specjalnych promocji czy rabatów. Oferta zniżki na bilet do kina kierowana do wszystkich klientów w całej Polsce to w świetle aktualnych możliwości technologicznych anachronizm. Dziś ofertę specjalną na bilety do kina miłośnik tej rozrywki otrzyma np. w trakcie wizyty w centrum handlowym w sobotnie popołudnie.

Wyobraźmy sobie, że spacerujemy po galerii handlowej. Aplikacja mobilna banku, identyfikując naszą lokalizację, informuje nas o zniżce, którą bank oferuje tego dnia w wybranym sklepie pod warunkiem, np. płatności kartą. Podobnie klient, który niedawno sprawdzał w Internecie ceny telewizorów, otrzymuje od banku ofertę niskooprocentowanego kredytu gotówkowego na zakup towarów RTV i AGD. A osoba, która regularnie płaciła kartą za bilety do kina, dostanie kupon umożliwiający jeszcze tego samego dnia obejrzenie najnowszej premiery ze zniżką – tłumaczy Adam J. Kępa.

Dla banków big data i sztuczna inteligencja w analizie behawioralnej oznaczają efektywne i realne prognozy zachowań klientów, precyzyjną ocenę ryzyka kredytowego i wiarygodności oraz lepsze zarządzanie relacjami z nimi. Właściwe podpowiedzi finansowania w optymalnym czasie umożliwiają im zwiększenie lojalności klientów wobec marki oraz skuteczniejsze cross-selling i up-selling, np. w oferowaniu kredytów.

Źródło: materiały prasowe

Komentarze (0)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
 

obecnie brak komentarzy, zapraszamy do komentowania.

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.