Do 15 lutego Rosja pozwoli wyjechać polskim kierowcom
![Do 15 lutego Rosja pozwoli wyjechać polskim kierowcom Do 15 lutego Rosja pozwoli wyjechać polskim kierowcom](/prod/news/large/do_15_lutego_rosja_pozwoli_wyjechac_polskim_kierowcom_583.jpg)
![lupa](/images/powieksz1.png)
![lupa](/images/powieksz2.png)
Strona rosyjska zgodziła się na polską propozycję, aby do 15 lutego tego roku kierowcy, który wjechali na teren Federacji Rosyjskiej na podstawie ubiegłorocznych zezwoleń, mogli bez przeszkód opuścić kraj- poinformowała PAP, rzeczniczka resortu infrastruktury.
Zezwolenia dla polskich kierowców wykonujących przewozy na terenie Federacji Rosyjskiej w niedzielę straciły ważność. W grudniu 2015 r. Rosjanie wydali przepisy wykonawcze, które zmieniły sens pojęcia przewozu na rzecz kraju trzeciego. Nowe przepisy strona rosyjska rozciąga także na towary produkowane w Polsce, na przykład w firmach zagranicznych. Przewóz na rzecz kraju trzeciego jest bardzo limitowany. Strona rosyjska twierdzi, że nowe przepisy usunęły luki w prawie, które pozwalały nierzetelnym przewoźnikom na wwożenie do Rosji towarów z krajów trzecich pod przykrywką preferencyjnego dwustronnego systemu przewozów.
Dwudniowe negocjacje polsko-rosyjskiej komisji mieszanej do spraw międzynarodowych przewozów drogowych, miały się rozpocząć w zeszły czwartek (28.01), w Gdańsku. Rozmowy miały dotyczyć zasad wykonywania przewozów drogowych oraz ustalenia wysokości kontyngentu zezwoleń na 2016 r. Do Gdańska nie przybyła jednak delegacja Rosji.
W poniedziałek, od godziny 12, w resorcie infrastruktury trwały rozmowy zespołów eksperckich w ramach polsko-rosyjskiej Komisji Mieszanej do spraw międzynarodowych przewozów drogowych. Wiceszef rosyjskiego ministerstwa transportu, Nikołaj Asauł powiedział w poniedziałek, że liczy na porozumienie z Polską.
Resort podał w wieczornym komunikacie, że pozytywny wynik rozmów zespołów eksperckich pozwoli na spotkanie wiceministra Szmita z wiceministrem transportu Federacji Rosyjskiej.
W wypowiedzi przekazanej przez agencję RIA-Nowosti rosyjski wiceminister zarzucił stronie polskiej, że na pierwszym spotkaniu w tej sprawie zażądała zwiększenia ponad dwukrotnie liczby pozwoleń dotyczących przewozów towarów do krajów trzecich - z 45 tys. do 100 tysięcy. Jak oświadczył Asauł, takie zwiększenie liczby pozwoleń oznaczałoby zmniejszenie udziału rosyjskich przewoźników.
Zasady realizowania przewozów drogowych pomiędzy Polską a Rosją, w tym tranzytu do krajów trzecich, określa umowa międzyrządowa z 1996 r. Jak mówił w ubiegłym tygodniu wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, w grudniu Rosjanie wydali do niej przepisy wykonawcze, które zmieniły sens pojęcia przewozu na rzecz kraju trzeciego. Nowe przepisy strona rosyjska rozciąga także na towary produkowane w Polsce, na przykład w firmach zagranicznych. Zgodnie z nowym prawem taki przewóz jest bardzo limitowany. Według polskiego wiceministra, jednostronne ustalenia są sprzeczne zarówno z międzynarodowym prawem przewozowym, jak i umową polsko-rosyjską z 1996 roku. Dla strony polskiej są nie do przyjęcia.
W 2015 r. obowiązywał kontyngent w wysokości 250 tys. zezwoleń podzielonych na trzy kategorie: przewozy tranzytowe, przewozy dwustronne i tak zwane kraje trzecie.
4 lutego o tym problemie będzie rozmawiał minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk z przedstawicielem Komisji Europejskiej w Brukseli.
(PAP)
gb.pl/nb