Dziecięcy świat finansów

opublikowano: 22 maja 2020
Dziecięcy świat finansów
fot. materiały prasowe

Raport Banku Pekao: Wychowanie wśród innowacji i nowinek pozwala dziecku szybciej odnaleźć się w świecie wirtualnych finansów jak rynek finansowy odpowiada na potrzeby najmłodszych klientów?

Eksperci Banku Pekao opublikowali nowy raport: „Dziecięcy świat finansów – jak rynek finansowy odpowiada na potrzeby najmłodszych klientów”. Przyjrzeli się w nim, jak wygląda edukacja finansowa dzieci. Coraz więcej rodziców wie, jak ważne jest oszczędzanie, dlatego dążymy do ukształtowania takiego nawyku u najmłodszych. Dużym ułatwieniem jest powszechny dostęp do technologii. Wychowanie wśród innowacji i nowinek pozwala dziecku szybciej odnaleźć się w świecie wirtualnych finansów.

Edukacja finansowa a sukces w przyszłości

Edukowanie dzieci w zakresie finansów jest istotne z wielu punktów widzenia. Jak wynika z opracowania „Family Power” agencji badawczej IQS, badającego postawy i zachowania polskich rodzin, nauka o pieniądzach i ich wartości może zaprocentować w przyszłości. Szczególnie, gdy dziecko zacznie dysponować coraz większymi kwotami na osobiste wydatki, a w końcu samo będzie zarabiać i stanie się samodzielne. Według badania, prawie 80 proc. rodziców uważa, że jedną z najważniejszych wartości, które chcieliby przekazać swoim pociechom, jest niezależność. Jednocześnie, prawie 70 proc. jest zdania, że zdobycie umiejętności oszczędzania jest kolejnym naturalnym krokiem w wychowaniu. Możemy więc wyciągnąć wniosek, że jak najszybciej rozpoczęta edukacja finansowa jest kluczowa dla późniejszych sukcesów dzieci w dorosłym życiu.

- Dla wielu rodziców we współczesnym świecie edukacja finansowa najmłodszych stanowi wyzwanie. Nie wiedzą, jak rozmawiać z dziećmi o pieniądzach i w jaki sposób dotrzeć do swoich pociech. Zdają sobie jednak sprawę, że jest to temat bardzo ważny. Dlatego coraz częściej szukają rozwiązań, które mogą im w tym zadaniu pomóc. W naszej nowej analizie wyraźnie widać, że rozwiązania te coraz częściej są oferowane przez sektor finansowy, który cieszy się dużym zaufaniem społecznym. Dlatego naszym zdaniem zarówno produkty dla dzieci, jak i sfera edukacji finansowej najmłodszych, będą w najbliższym czasie coraz częściej omawianymi tematami – mówi Tomasz Molenda, Dyrektor Biura Zarządzania Segmentem Klientów Detalicznych w Banku Pekao.

Edukacja finansowa najmłodszych powinna rozpocząć się najwcześniej, jak to możliwe. Dzieci obserwują swoich rodziców na zakupach i dostrzegają różne zależności. Kiedyś proces nauki o pieniądzu i jego wartości był prostszy. Dzisiaj, w dobie cyfrowych technologii, kiedy płatności bezgotówkowe stają się coraz bardziej popularne, dziecko nie zawsze jest w stanie dostrzec, że aby coś kupić, musimy dać coś w zamian. Dlatego tak ważna jest edukacja finansowa. W analizie Pekao eksperci zwracają uwagę, że coraz więcej rodziców poszukuje narzędzi, które w tej edukacji mogą im pomóc. Zdają sobie sprawę z tego, że szkoła nie zawsze odpowiada na tego rodzaju potrzeby. Z badania London Institute of Banking & Finance wynika, że 86 proc. nastolatków w Wielkiej Brytanii zdobywa wiedzę o finansach poza szkołą.

Produkty dla dzieci w sektorze bankowym

Jak podkreślają autorzy raportu Pekao, sektor bankowy coraz wyraźniej odnajduje się na rynku produktów dla dzieci. Okazuje się, że rodzice nie szukają jedynie ofert stworzonych dla najmłodszych, ale całych ekosystemów edukacyjnych. Jednym z takich rozwiązań mogą okazać się aplikacje mobilne. Współcześnie dzieci od najmłodszych lat zaznajomione są z technologią. Obsługa takich urządzeń jak tablet czy telefon komórkowy nie stanowi dla nich większego problemu. W badaniu IQS „Family Power” czytamy, że prawie 85 proc. dzieci w wieku 11-16 lat korzysta ze smartfona. Dlatego rozwiązania skierowane do tej grupy odbiorców powinny być jak najbardziej nowoczesne i wykorzystywać nowe technologie. Współczesne społeczeństwo jest bowiem silnie ucyfrowione.

Według międzynarodowego badania Internet Trends 2019, zrealizowanego przez Bond Capital, globalny wskaźnik penetracji Internetu wynosił w 2018 roku 51 proc., a w 2009 roku tylko 24 proc. To samo opracowanie pokazuje też, że 40 proc. młodych dorosłych (18-29 lat) w Stanach Zjednoczonych pozostaje online niemal przez cały czas.

Na razie narzędzia do nauki o finansach oferowane są głównie przez fintechy, ale i banki dostrzegają drzemiący w nich potencjał. Analiza Banku Pekao nasuwa również inne ciekawe wnioski. Coraz większą popularnością cieszą się wirtualne, cyfrowe skarbonki. Dzięki nim dziecko uczy się oszczędzać systematycznie i może śledzić swoje postępy. Dorośli mają dyskretny nadzór nad oszczędnościami dziecka. Z badania „Family Power” IQS wynika, że 45 proc. rodziców deklaruje chęć nauczenia swojej pociechy samodzielności jako główną motywację w poszukiwaniu takich rozwiązań. Jednocześnie 39 proc. uważa, że ważne jest dla nich zdobycie przez dziecko umiejętności gospodarowania i zarządzania pieniędzmi.

Rola rodziny i…banku

W raporcie Pekao poruszono też bardzo ważny temat rodziny w świecie finansów dziecka. W ciągu ostatnich lat polska rodzina została mocno wsparta finansowo przez programy „Rodzina 500+”, „Maluch+” czy „Dobry Start”. Według badania „Family Power” agencji IQS, aż 90 proc. matek dzieci w wieku 3-16 lat uczy swoje pociechy oszczędzania. Co ciekawe, to właśnie głównie mamy podejmują decyzję o założeniu pierwszego konta dla dziecka.

Opracowanie Banku Pekao jednoznacznie wskazuje, że rynek edukacji finansowej będzie się dalej rozwijał. Potrzeby rodziców są bowiem coraz większe, a banki wprowadzają kolejne produkty skierowane do najmłodszych klientów. W Pekao są obecnie dostępne rozwiązania dla dzieci na każdym etapie życia: Konto Przekorzystne dla młodych, którego prowadzenie jest bezwarunkowo bezpłatne do 26 lat, oraz rachunek oszczędnościowy Mój Skarb, który można założyć już od dnia narodzin do 18 roku życia. Rachunek Mój Skarb zapewnia wyższe oprocentowanie środków niż na zwykłych kontach bankowych. W aplikacji mobilnej PeoPay lub serwisie internetowym Pekao24 rodzic ma dostęp do historii transakcji na rachunkach dziecka, może też wygodnie je zasilać kieszonkowym.

Link do raportu: http://www.pekao.com.pl/raport-banku-dzieciecy-swiat-finansow.html

Źródło: materiały prasowe 

Komentarze (0)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
 

obecnie brak komentarzy, zapraszamy do komentowania.

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.