Archiwum

Wydanie nr 6/2015 (1170)

3
OD REDAKCJI Wojciech Surmacz

TEMAT NUMERU

6
Siła markowej obietnicy Maria Szurowska (Wywiad z Gillesem Clavie, Prezesem Zarządu Grupy Orbis)
9
Historia polskiego świata Maria Szurowska

FELIETON

12
Obywatelski taniec Piotr „VaGla” Waglowski
14
Moralność profesjonalna, a nie moralność profesjonalistów Grzegorz Szulczewski
16
Nowe regulacje dla poszkodowanych przez kartele Dr Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel
18
Czy wzrost płac grozi gospodarce? Prof. Adama Koronowski

WYDARZENIA

20
Czy zagrają banko-polo Jacek Krzemiński
24
Palec boży Sandra Borowiecka
28
Kalata bierze na klatę Małgorzata Dygas (Rozmowa z Katarzyną Kalatą)
32
Jaki rząd, taki ZUS Małgorzata Dygas
34
Konkurencja po nowemu Longina Grzegórska-Szpyt
36
Warzą i dzielą Tomasz Rożek
40
Kwadratura czterech kątów Longina Grzegórska-Szpyt
44
Dyskretny urok „Bentleya” Wojciech Surmacz
48
Sezon na e-szwindle Grzegorz Jakubowski
50
Zdrowe inwestycje Longina Grzegórska-Szpyt
54
Wojny lichwiarzy Grzegorz Jakubowski
56
Odpowiedzialność poszła z dymem Małgorzata Dygas
58
Jedenaste: nie porównuj się z innymi Błażej Torański (Wywiad z Dr Danielem Puciato)

REPORTAŻ

62
Wspólna sprawa miasta Warszawa Wojciech Surmacz, Sandra Borowiecka

ZAGRANICA

66
Intifada w garsonce Maria Szurowska
70
Broń surowcowa Lech Godziński
74
W poszukiwaniu Saladyna Paweł Badzio
78
Złoty Smok Radosław Pyffel
80
Bankructwo powiatowe Maria Szurowska

FINANSE

86
Nowocześni i oszczędni (materiał promocyjny) .

INWESTYCJE

88
Zysk ujemny Lech Godziński
92
Ale model! Arkady Saulski
95
Logika logologii Marcin Kołpanowicz

FELIETON

98
Bankowy bastion bezprawia padł Janusz Szewczak
100
Sekcja zwłok Radosław Górecki

TECHNOLOGIE

102
Centrum kolejnej bankowej (r)ewolucji Andrea Lo Solfo (Tekst Promocyjny)

RANKING

104
100 największych firm z polskim kapitałem Pierwsza Liga Polskiego Biznesu – Jacek Krzemiński

HISTORIA GOSPODARCZA

110
XV Ordynat Zamojski, niedoszły król Polski Marcin Herman

SZTUKA ŻYCIA

116
Asia Burill: Kocham twarze Michał Korsun (Wywiad z Fotograficzką)
118
Motoryzacja: Infiniti QX70 Pięknie Niepraktyczny – Longina Grzegórska-Szpyt
120
Podróże: Szlakami Piotrusia Pana Andżelika Przybek

TURYSTYKA BIZNESOWA

123
Polska dla wymagających: Warmia i Mazury Kraina Relaksu (Tekst Promocyjny)
128
FOLDER: KULTURA Sandra Borowiecka

NIERUCHOMOŚCI

130
Ekskluzywne mieszkania: apartament znaczy prestiż (tekst promocyjny) .

TECHNOBIZNES

132
IT o krok przed biznesem Lech Piesik (Rozmowa z Szefem Firmy CompMeridian)

KONIEC BIZNESU

136
Odchodzi, ale zostaje .
138
BANKOWA POLECA .
okładka
 
 

Obiecujący Francuz

Francuz zarządzający Grupą Orbis obiecuje dziś Polakom, że nie zawiodą się jakością usług hoteli Orbisu... „Sprzedajecie obietnice?” - pytamy w rozmowie otwierającej to wydanie „Gazety Bankowej” Gillesa Clavie, prezesa zarządu i dyrektora generalnego Orbisu. A ten bez zmrużenia oka odpowiada: „Może to dziwnie brzmi, ale tak właśnie robimy. Ale to nie są obietnice bez pokrycia”.

Obietnica w ustach Francuza to oczywiście czysty marketing, który rzecz jasna przekłada się na konkretne pieniądze. Bo Francuz, proszę Państwa, obiecuje skutecznie. W pierwszym kwartale tego roku Orbis osiągnął dochody na poziomie 229 mln zł, czyli o 100 mln zł więcej niż w analogicznym okresie rok temu. W hotelach Orbisu frekwencja wzrosła rok do roku o blisko 10 proc. przy praktycznie nie zmienionych cenach. Aż miło popatrzeć jak ta niegdyś polska, a dziś francuska sieć hotelowa rośnie jak na drożdżach.

Nic w tym zresztą dziwnego, bo Orbis sukces ma wpisany w swoje DNA. Dziś pewnie mało kto już pamięta, że historia Biura Podróży Orbis zaczyna się wraz z początkiem II Rzeczypospolitej, gdy trzech dyrektorów banku, dwaj posłowie i jeden prawnik postawili sobie za cel: otworzyć okno na świat dla obywateli odrodzonej po latach zaborów Polski. Misja się powiodła – w pięć lat od pierwszej zorganizowanej wycieczki Orbis zyskał status narodowego biura podróży, a do 1939 r. dorobił się 136 oddziałów w kraju, 19 za granicą oraz 4 obiektów hotelowych.

Z kolei w latach PRL-u upaństwowione już wówczas przedsiębiorstwo Orbis stało się synonimem luksusu i jednocześnie najprawdopodobniej najbardziej rozpoznawaną marką z okresu, gdy Polska wylądowała „za żelazną kurtyną”. Tym logotypem sygnowane były najlepsze hotele, pod tym szyldem odbywały się wymarzone i niedostępne dla przeciętnych obywateli państwa „realnego socjalizmu” wycieczki zagraniczne. Tak zbudowana, bezbłędnie identyfikowana i ugruntowana marka była po 1989 roku skarbem dla polskiej gospodarki.

Świetnie wykorzystywał ten potencjał legendarny, wieloletni prezes Orbisu – Maciej Grelowski, który rozwijał polską sieć i walczył jak równy z równym z zachodnią konkurencją. Aż przyszedł 2000 rok i Skarb Państwa pozbył się Orbisu, sprzedając spółkę za prawie 600 mln zł francuskiemu gigantowi hotelarskiemu – Grupie Accor. Czy była to dobra decyzja? Dziś już nie ma sensu płakać nad rozlanym mlekiem. Ale z perspektywy czasu i tego co mówi, a w zasadzie „obiecuje” Gilles Clavie na łamach „Gazety Bankowej” wyraźnie widać, że Orbis to był i jest dobry biznes. Szkoda, że nie polski.

Wojciech Surmacz

Redaktor Naczelny

Wspólna sprawa miasta Warszawa

21.05.2015

Na przykładzie kamienicy przy ulicy Wspólnej 54 w Warszawie jak w soczewce widać funkcjonowanie osobliwego syndykatu, który pod osłoną urzędu miasta, przejmuje stołeczne nieruchomości.

Czytaj więcej

Kalata bierze na klatę

21.05.2015

Decydując się na start w konkursie na prezesa ZUS wychodziłam z założenia, że w ciągu kilku miesięcy dam się poznać jako osoba kompetentna i sprawnie zarządzająca Zakładem. I chciałam wierzyć, że niezależnie jaka opcja zacznie rządzić, będę mogła utrzymać się na tym stanowisku – mówi Katarzyna Kalata

Czytaj więcej

Czy zagrają banko-polo

21.05.2015

Alior i Raiffeisen Polbank już wystawiono na sprzedaż, wkrótce pod młotek pójdzie BPH, a potem zapewne także Millennium i Deutsche Bank Polska. Nadarza się dobra okazja, żeby znacząco zwiększyć w naszym rynku bankowym udział banków z polskim kapitałem. Czy przejdzie nam koło nosa?

Czytaj więcej

W poszukiwaniu Saladyna

21.05.2015

Państwo Islamskie (ISIS) jako pierwsza organizacja terrorystyczna posiada swoją gospodarkę, wyposażoną w aparat skarbowy, i w bliskim czasie we własną walutę, wspieraną przez zewnętrzne źródła finansowania, struktury mniej i bardziej legalnego handlu. Ale ekonomia, to co stanowi o jego sile, może przesądzić rychło o jego kresie.

Czytaj więcej

Broń surowcowa

21.05.2015

Ropa naftowa jest paliwem zbyt ważnym strategicznie, aby jej rynek mógł być wolny, a ceny ustalały relacje popytu i podaży.

Czytaj więcej
 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła