Archiwum

Wydanie nr 11/2016 (1187)

WYWIAD NUMERU

6
Nie ma odwrotu od rozwoju przedsiębiorczości w Polsce – rozmowa z premier Beatą Szydło Jacek Karnowski

FELIETON

12
Jaki cel? Prof. Eugeniusz Gatnar
14
Repolonizować Polskę Janusz Szewczak
16
Nerwowy jak funt szterling Stanisław Koczot
18
Nie taki plagiat zły Wiktor Świetlik
19
Fałszywe monety losu Dr Hab. Grzegorz Szulczewski

WYDARZENIA

22
Wybory prezydenckie w USA: Jaka Ameryka? Czyja Ameryka? .
24
Podzielona władza supermocarstwa Grzegorz Kostrzewa-Zorbas
27
Kochankowie fortuny Tomasz Winiarski
32
Wybór Fed Ewa Bednarz
35
Trumponomics .
36
W poszukiwaniu nowego paradygmatu Prof. Grażyna Ancyparowicz
40
Przejście do ofensywy Wojciech Biedroń
44
Ursus reaktywacja Longina Grzegórska-Szpyt
48
Horyzont z 500 plus Małgorzata Dygas
51
Ubóstwo z podziału Joanna Krupska/ M. Dygas
52
Duży plus Tomasz Więcławski
56
Prawniczy kosmos Arkady Saulski
59
Asteroidy jak wieloryby Arkady Saulski
60
Strzały do własnej bramki Cezary Kowalski
64
Koncernomachia Ewa Wesołowska
68
Firmy: Agencyjne pro publico bono Anna Szymczak
71
Firmy: Pomoc społecznościom lokalnym Anna Szymczak

TECHNO BIZNES

72
Pieniądze łowione w sieci Nikola Bochyńska
76
Szósty zmysł Maria Szurowska
78
Firmy: Polska liderem cyfryzacji sektora bankowego .
80
Zabójczy klon Mateusz Kasperski
82
Cyfrowi ułani Arkady Saulski
85
Robal w banku Lech Piesik
86
PESEL odkodowany Lech Piesik

FINANSE

88
Repolonizacja banków coraz bardziej realna Tomasz Jóźwik
92
Zbyt niemiecki, aby upaść Maria Szurowska
94
Firmy: BIG-i podążają za potrzebami rynkowymi .
96
Folder: Finanse .
100
Banki razem z fintech? Stanisław Koczot
104
Sułtani Forexu Andrzej Kiedrowicz

MIASTA

106
M+ jak Milion Mieszkań Longina Grzegórska-Szpyt
108
Jak z M+ dojść do ładu Longina Grzegórska-Szpyt

PASJE

112
Czysta linia Michał Korsun
118
Motoryzacja: SUV-y trzymają się mocno Longina Grzegórska-Szpyt
120
Martwe natury zamiast świętych Marek Kotlarski
122
Folder: Kultura .
124
Podróże: Wolność tu się kocha i rozumie Andżelika Przybek

KRONIKA

127
Gala „Polskiego Kompasu 2016”: Azymut dla polskiej gospodarki Maria Szurowska
134
Nowa idea pracy Maria Szurowska

INFOGRAFIKA

138
Marża .
okładka
 
 

Zanim kampania stanie się wspomnieniem

Gdy zamykamy to wydanie „Gazety Bankowej”, kampania prezydencka w Stanach Zjednoczonych wchodzi na ostatnią prostą. Po trzeciej debacie telewizyjnej Trump wyraźnie traci w sondażach.

Jak pisze w przygotowanej dla nas analizie Grzegorz Kostrzewa-Zorbas, tak wysokiej straty poparcia na tak krótko przed dniem głosowania nie odrobił nigdy żaden kandydat na prezydenta USA, odkąd istnieją badania opinii publicznej. Wszystko jest jednak możliwe, bo – jak już doskonale wiemy z polskiego podwórka – sondaże zawodzą. Nie zaryzykuję więc komentarza ze wskazaniem na któregokolwiek kandydata na prezydenta najpotężniejszego państwa na świecie. Ostateczne starcie Clinton i Trumpa, demokratów z republikanami, odbędzie się bowiem nie przed telewizorami, a 8 listopada przy urnach wyborczych.

Niepokój związany z wynikiem wyborów w USA – co ciekawe nie tylko tych prezydenckich, ale przede wszystkim wyborów do Kongresu i możliwym układem sił właśnie na Kapitolu sprawia, że sporo tematów trafiło już wiele miesięcy temu do zamrażarek. Czeka TTIP i kilka kluczowych umów międzynarodowych, których rewizję zapowiada wyraźnie Trump, a w ostatnich tygodniach kampanii również Clinton wysłała sygnał dotyczący przeglądu gospodarczej polityki międzynarodowej USA. Czekają stopy procentowe w Fed. „Zarówno w przypadku zwycięstwa Partii Republikańskiej, jak Partii Demokratycznej, amerykańskie wybory prezydenckie i parlamentarne będą mieć skutki gospodarcze i związane z nimi skutki polityczne dla świata, w tym Europy z Polską włącznie” – pisze dr Kostrzewa-Zorbas.

Jedno jest pewne – po 8 listopada przedwyborcza gorączka, niepewność, socjotechnika, wyniki sondaży i analizy dowodzące „czyje będą Stany Zjednoczone i jaka będzie Ameryka” – pozostaną wspomnieniem.

My też wspominamy. Rok temu w szczycie kampanii wyborczej do parlamentu nikt nie podejrzewał, że Polacy zdecydują się pierwszy raz po 25 latach powierzyć większość miejsc w parlamencie jednej formacji. Rok po utworzeniu rządu premier Beaty Szydło redakcja „Gazety Bankowej” z okazji wydania „Polskiego Kompasu 2016” postanowiła dostrzec i docenić determinację w realizacji wyborczego programu niespotykaną w polskiej kulturze politycznej po 1989 r. Wyborcy, jak widzimy dziś nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie – nie kupują już utartego przez dziesięciolecia mechanizmu kampanii, wedle którego przed wyborami obiecać można wszystko, a potem jakoś da się z tego wybrnąć... Wydarzenia ostatniego roku pokazują, że wyborcy z ołówkiem w ręku rozliczają dziś polityków i po roku bilans jest dla premier Beaty Szydło wyraźnie dodatni.

Gratulując wszystkim nagrodzonym „Polskim Kompasem 2016”, zapraszam do lektury tego wydania „Gazety Bankowej” i do zajrzenia także do naszego rocznika.

Redaktor naczelny "Gazety Bankowej", Maciej Wośko

Nie ma odwrotu od rozwoju przedsiębiorczości w Polsce

27.10.2016

Chcemy w polską gospodarkę wlać rozwiązania korzystne dla polskich przedsiębiorców, aby powstawały nowe inwestycje, tworzono miejsca pracy. Nie ma odwrotu od rozwoju przedsiębiorczości w Polsce. Nasze propozycje podatkowe mają to uwzględniać – zapowiada premier Beata Szydło.

Czytaj więcej

Podzielona władza supermocarstwa

27.10.2016

Ameryka wybiera nie tylko prezydenta, ale także Kongres. Jest możliwe, że demokraci zdobędą tam większość. Tymczasem na politykę ekonomiczną USA Kongres wpływa dużo bardziej, niż prezydent i paraliż decyzyjny wewnątrz Kongresu, albo między Kongresem a prezydentem, miałby daleko idące praktyczne skutki

Czytaj więcej

Ursus – reaktywacja

27.10.2016

Przed wojną marka Ursus, obok maszyn rolniczych, produkowała także motocykle, autobusy i samochody dla wojska. Wejściem w produkcję pojazdów elektrycznych sięgamy do korzeni i najlepszych czasów rozwoju spółki, odpowiadając przy tym na zapotrzebowanie rynku – twierdzi Karol Zarajczyk, prezes zarządu Ursus SA

Czytaj więcej

Pieniądze łowione w sieci

27.10.2016

Budowanie tożsamości w sieci przez młodych ludzi na całym świecie okazało się być nie tylko uzależniające, ale i daje coraz więcej możliwości biznesowych

 

Czytaj więcej
 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.