Archiwum

Wydanie nr 9/2019 (1221)

Temat numeru

PSD2: zmiany w bankowości

6
Rewolucja, która się opóźni .
10
Za wiedzą i zgodą klienta – rozmowa z Emilem Radziszewskim, dyrektorem departamentu UKNF .
14
Czy silne uwierzytelnienie zaskoczy klientów? .

Wydarzenia

18
Komisja Europejska: Z dużych planów mało efektów – rozmowa z Richardem Grievesonem, wicedyrektorem wiiw .
22
Forum w Krynicy: Forum nowej Europy .
24
Makroekonomia: Run na obligacje detaliczne .
26
„Plan Marshalla” dla rolników .
30
Waluty: Dolar silny jak nigdy .
34
EBC: Frankfurt pod rządami kobiety .
38
Rosja: Światy równoległe .
48
Sport: Od zera do milionera .

Felietony

28
Prof. Eugeniusz Gatnar: Czekając na podatek handlowy .
44
Jerzy Bielewicz: Czy sztuczna inteligencja Ma zawładnie bankowością? .
46
Janusz Szewczak: Zamiast polityki budujmy fabryki – leków .
75
Stanisław Koczot: Zawsze w ruchu .
83
Prof. Grzegorz Szulczewski: Fanatyzm ponowoczesny .

Techno biznes

50
Garażowy paradygmat – rozmowa z Timem Rowe’em, założycielem i prezesem Cambridge Innovation Center .
54
Start-up po niemiecku .

Finanse

58
Rynek kapitałowy: Zmierzch giełd? .
62
Marek Dietl, prezes GPW, Adrian Kutnik, dział nowego biznesu GPW: Strefa złotego – ambitne przedsięwzięcie na najbliższe lata .
68
Dlaczego polskie banki z trudem zarabiają .
72
SGB-Bank wychodzi na prostą – rozmowa z Mirosławem Skibą, prezesem zarządu SGB-Bank .
76
Klienci banków: Jak skusić „zetki” .
80
Rynek finansowy: Fake newsem w bank .
84
Folder Finanse .
86
Prof. Grażyna Ancyparowicz: Globalizacja vs. procesy redeployment .

Historia gospodarcza

90
Fajans niejedno ma imię .

Lifestyle

94
Mario Menezi: Klasycznie, elegancko i... energetycznie! .
96
Studio Sante: Sposób na zdobycie życiowej równowagi .

Bankowa poleca

98
Bankowa poleca .
okładka
 
 

e-Bankowanie po PSD2

Zacznę od garści wspomnień, do których – jako przedstawiciel pokolenia BC (before computer) – mam prawo, za każdym razem radując oko reakcjami młodszych koleżanek i kolegów, gdy serwuję opowieści o świecie bez komputerów, bez telefonów i z dwoma kanałami telewizji w jednym telewizorze w domu.

Gdy zakładałem pierwsze konto internetowe, wydawało się, że to jednak jest jakiś spory przekręt. Jak to? Nie wpłacam w oddziale banku żadnych pieniędzy, bo oddziału nie ma. Nie muszę pokazać dowodu pani kasjerce? I przelewam pieniądze, i mogę dysponować nimi z własnego (e tam, własnego, wtedy służbowego) komputera? I sam wstukuję wszystkie dane do przelewu? A kwitek? Dziś każdy z nas korzysta z bankowości elektronicznej intuicyjnie, naturalnie, jak z wyszukiwarki internetowej. Nie mówiąc już o e-zakupach, kartach płatniczych, zbliżeniowych, aplikacjach bankowości mobilnej, BLIK-ach…

Bankowość internetowa i mobilna w Polsce rozwinęła się niezwykle szybko, co podkreślają eksperci – w porównaniu z Europą przeskoczyliśmy kilka poziomów. Można się o tym przekonać, podróżując po Niemczech czy Francji, nie wspominając o Grecji. Tam w wielu miejscach wciąż króluje gotówka. W niemieckim dyskoncie na pytanie, czy mogę zapłacić kartą, kasjerka spojrzała na mnie, jakbym właśnie wysiadł z limuzyny i zapytał o butelkę Château Margaux. Po chwili z grymasem wskazała bankomat przed sklepem. Uf, dobrze, że nie próbowałem zapłacić telefonem...

Intensywnemu rozwojowi e-technologii towarzyszy równie szybki rozwój piractwa, zwykłych oszustw i wyłudzeń. Założę się, że spotkał się z nimi każdy, kto przynajmniej od 10–15 lat korzysta z e-bankowania. Unijna dyrektywa PSD2 ma dać nam nieco więcej bezpieczeństwa, przy jednoczesnym rozszerzeniu rynku usług bankowych i finansowych. Choć pierwszym, najbardziej zauważalnym i – moim zdaniem – najbardziej irytującym jej efektem będą dodatkowe sposoby autoryzacji transakcji, w przyszłości może się to okazać kolejnym impulsem rozwojowym. Korzystnym przede wszystkim dla klientów, użytkowników i e-fanów.

Jak będzie? Zależy od banków, systemów IT, naszej cierpliwości i ostrożności, także wyrozumiałości. O unijnej dyrektywie dotyczącej systemów płatniczych piszemy na łamach tego wydania „Gazety Bankowej”, wierząc, że za parę lat pokolenie „before PSD2” z radością będzie częstowało młodszych kolegów opowieściami jak z bajki. O tym, jak to było, gdy używaliśmy wygenerowanej w banku i wydrukowanej (!) listy haseł jednorazowych.

Maciej Wośko, redaktor naczelny

PSD2: Rewolucja, która się opóźni

29.08.2019

14 września w pełni wejdzie w życie dyrektywa o usługach płatniczych. Nie oznacza to jednak, że już tego dnia w polskich bankach pojawi się fala nowych usług finansowych. Ostrożność i strategie marketingowe sprawiają, że polscy bankowcy nie będą się spieszyć z zasypywaniem rynku nowościami

Czytaj więcej

PSD2: Za wiedzą i zgodą klienta

29.08.2019

Widzimy niepokój klientów w sprawie PSD2, ale ryzyko jest niewielkie – mówi Emil Radziszewski, dyrektor Departamentu Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych i Instytucji Płatniczych w Urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego w rozmowie z Markiem Siudajem

Czytaj więcej

Dlaczego polskie banki z trudem zarabiają

23.08.2019

Polskie banki na tle europejskich mają przeciętną rentowność. Jednak spada ona od lat, a jest już niepokojąco niska wśród mniejszych instytucji. To trend stawiający nowe wyzwania przed polskim sektorem bankowym, wymuszający jego konsolidację

Czytaj więcej

Fake newsem w bank

29.08.2019

Fałszywe informacje typu fake news mogą być poważnym zagrożeniem nie tylko dla pojedynczych firm, ale także dla całych sektorów gospodarki, w tym bardzo wrażliwego finansowego. Przedstawicieli polskich banków niepokoi tempo w jakim fake newsy dewastują rynek i klasyczne formy obrony stają się mało efektywne

Czytaj więcej

Garażowy paradygmat innowacji

29.08.2019

Polska już jest wiodącym innowatorem w Europie Środkowej I Wschodniej, a my wierzymy w to, że może stać się liderem na całą Europę – mówi Tim Rowe, założyciel i prezes Cambridge Innovation Center (CIC) w rozmowie z Maksymilianem Wysockim

Czytaj więcej

Frankfurt pod rządami kobiety

29.08.2019

1 listopada 2019 r. na czele Europejskiego Banku Centralnego (EBC) stanie szefowa Międzynarodowego Funduszu Walutowego Christine Lagarde. W Niemczech entuzjazmu nie widać. Tamtejsi ekonomiści obawiają się, że nowa prezes będzie kontynuatorką kursu swojego poprzednika Mario Draghiego, który budzi ich, najłagodniej mówiąc, dezaprobatę

Czytaj więcej
 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.