Aktualne wydanie

Wydanie nr 10/2020 (1234)

Od redakcji

3
od redakcji .

Temat numeru

Pandemia i gospodarka

6
Druga fala .
12
Piotr Patkowski, wiceminister finansów: Na równych, uczciwych zasadach .
17
Sonda: Biznes nabył już odporności? .
20
Geopolityka i gospodarka: Nowy porządek .
24
Piotr Arak, dyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego: Jeszcze kiedyś będzie normalnie… .
28
Rynek pracy: Chomikowanie pracy .
32
Branża nieruchomości: Koronawirus depcze po piętach deweloperom .

Wydarzenia

38
Gospodarka Białorusi: Krach coraz bliżej .
42
Andrzej Szurek, dyrektor zarządzający InnerValue: Czy białoruski biznes wyemigruje do Polski? .
46
Emerytury: Pora dokończyć reformę OFE .
52
Gospodarka morska: Nowe życie polskiej floty .
56
PR i marketing: Rynkowi PR-owokatorzy .
60
Kobieta wGospodarce – Katarzyna Basiak-Gała, dyrektor Oddziału Okręgowego NBP w Krakowie: W elicie finansów kobiety radzą sobie doskonale .
66
Car-sharing: Płać i jedź .
68
Futbol: Gra w lidze milionerów .
70
Poczta Polska kluczową spółką dla funkcjonowania państwa .

Felietony

49
Jerzy Bielewicz: Narkobiznes w streamingu 3.0 .
55
Prof. Małgorzata Zaleska: Edukacja wyższa na odległość .
65
Stanisław Koczot: Wiemy mniej, niż nam się wydaje .
90
Prof. Eugeniusz Gatnar: Co kupują banki centralne? .
98
Prof. Grzegorz Szulczewski: Głód kapitału symbolicznego .

Techno biznes

72
Parcie na abonamenty .

Finanse

76
Rynek kapitałowy: Akcje z potencjałem czy spekulacyjna bańka? .
80
Giełda: Renesans „polskiego Nasdaqa” .
84
Nowe technologie w bankach: Mobilna turborewolucja .
92
Folder Finanse .

Lifestyle

94
Moda: Co będzie modne w nowym sezonie? .
96
Paweł Zięba Hair Design: Ogniście na rudo .
97
Paweł Zięba Hair Design: Twarz jesieni .
okładka
 
 

Decyzje, od których zależy przyszłość świata

To, że wydarzenia w skali makro bezpośrednio wpływają na nasze zachowania, decyzje, możliwości w skali mikro, ostatecznie potwierdziliśmy wszyscy na własnej skórze wiosną tego roku. Nie ma bardziej widocznego efektu wpływu wydarzeń globalnych na sytuację mikro – nasze tu i teraz – niż pandemia COVID-19. W lutym, marcu, kwietniu, z dnia na dzień, z tygodnia na tydzień wydarzenia z Wuhan, potem z Włoch, Hiszpanii wpływały na decyzje o całkowitym lockdownie społecznym i gospodarczym w krajach na całym świecie.

Od sierpnia zadajemy sobie pytanie, czy statystyki zakażeń, poziom zagrożenia zdrowia mogą doprowadzić do kolejnego zamrożenia życia społecznego i gospodarczego. Ten wariant postanowił już wprowadzić w życie Izrael. Tymczasem w Polsce, nawet jeśli mechanizmy uruchomionych błyskawicznie tarcz antykryzysowych zdały swój egzamin, lęk przed całkowitą kwarantanną gospodarki jest wszechobecny. Lęk i przekonanie, że z drugiego lockdownu nie wyjdziemy już suchą stopą.

Stąd większość naszych rozmówców potwierdza, że możliwe mogą być czasowe „zamknięcia” poszczególnych branż, obszarów (czerwone strefy), zakładów lub przedsiębiorstw, a także – o czym już się przekonaliśmy – szkół czy uczelni. Nikt jednak nie rysuje scenariusza powtórnego zamrożenia całej gospodarki.

Dziś wiemy, że takiego pełnego lockdownu już nie będziemy musieli wprowadzać. Mamy przygotowany plan działań. Służba zdrowia wypracowała taktykę, jak radzić sobie z ewentualnym, kolejnym dynamicznym wzrostem zakażeń” – mówi w wywiadzie dla „Gazety Bankowej” wiceminister finansów Piotr Patkowski.

To, jak poradzimy sobie z jesienną falą grypy i koronawirusów, w tym SARS-CoV-2, zależy jednak od nas samych – w skali mikro. Tak właśnie nasze mikrodecyzje mogą ostatecznie wpłynąć na gospodarkę w skali makro.

W czasie niezwykle ciekawej debaty podczas XXVIII Konferencji Krajowej SKOK dyskutowaliśmy właśnie o wpływie wydarzeń w skali makro na decyzje w skali mikro. Konstatacją dyskusji, choć nieplanowaną i nieoczekiwaną, stało się stwierdzenie, iż w znacznie większym stopniu nasze mikrozachowania wpływają na decyzje makrogospodarcze.

Począwszy od krótkotrwałej (na szczęście) paniki z początku pandemii, która zmusiła wielu klientów banków do pobrania zapasu gotówki (do dziś nie mogę pojąć, czemu miałoby to służyć, bo system bankowy reagował na pandemię niezwykle spokojnie), przez decyzje konsumenckie (choćby przeniesienie dużej aktywności konsumpcyjnej do internetu) czy wzrost znaczenia patriotyzmu konsumenckiego, aż po ostrożność i stosowanie się do epidemiologicznych zaleceń i praw. To wszystko i wiele innych naszych, konsumenckich, obywatelskich zachowań może wpłynąć na wydarzenia w skali makro.

Maciej Wośko, redaktor naczelny

Druga fala

30.09.2020

Polski nie stać na kolejną kwarantannę narodową. Nawet bez niej niektórym branżom i firmom będzie bardzo trudno przetrwać spodziewaną drugą, jesienno–zimową falę pandemii koronawirusa

Czytaj więcej

Na równych, uczciwych zasadach

30.09.2020

Jesteśmy dobrym sprawdzonym partnerem dla wielu państw – mówi Piotr Patkowski, wiceminister finansów w rozmowie z Maciejem Wośko

Czytaj więcej

Nowy porządek

30.09.2020

Czy czeka nas chaos i upadek cywilizacji jaką znamy, czy też może rodzi się w bólach nowy międzynarodowy ład, który przywróci wiarę w przyszłość, pomoże przezwyciężyć pandemię i recesję?

Czytaj więcej

Jeszcze kiedyś będzie normalnie…

30.09.2020

Gospodarka Europy Zachodniej cofnęła się z powodu pandemii aż do roku 2012, a my zaledwie do 2017, 2018 albo nawet jeszcze mniej – mówi Piotr Arak, dyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego w rozmowie ze Stanisławem Koczotem

Czytaj więcej

Krach coraz bliżej

30.09.2020

Zbudowany, a raczej zakonserwowany przez Aleksandra Łukaszenkę postsocjalistyczny „białoruski model” zdominowany przez nierentowne przedsiębiorstwa państwowe dożywa właśnie swoich ostatnich dni. Rosja może utrzymywać przez jakiś czas Białoruś, ale trzęsienia ziemi nie da się uniknąć

Czytaj więcej

Czy białoruski biznes wyemigruje do Polski?

30.09.2020

Białoruś to nie tylko przemysł ciężki, ale również mocno rozwijające się globalne firmy – mówi Andrzej Szurek, dyrektor zarządzający spółki InnerValue, ekspert ds. relacji gospodarczych z rynkami wschodnimi w rozmowie ze Stanisławem Koczotem

Czytaj więcej
 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.