Jak najwięcej wycisnąć z baryłki

opublikowano: 7 września 2016
Jak najwięcej wycisnąć z baryłki lupa lupa
fot. mat. prasowe

Zniesienie sankcji w handlu irańską ropą naftową, umożliwiło nawiązanie współpracy Grupy LOTOS z National Iranian Oil Company.



Po raz pierwszy od wielu lat ropa irańska trafiła do gdańskiej rafinerii. Grupa LOTOS zamierza kontynuować dywersyfikację kierunków dostaw ropy naftowej, co wzmacnia bezpieczeństwo w sektorze energii oraz poprawia ekonomikę produkcji paliw trafiających przede wszystkim na polski rynek.

Na świecie istnieje kilkaset gatunków ropy naftowej – są ropy paliwowe, olejowe, parafinowe, asfaltowe, naftenowe; nisko, średnio i wysokosiarkowe. Najczęściej mówi się o ropach lekkich - najlepszych do produkcji benzyny, średnich – do oleju napędowego i ciężkich, z których uzyskuje się najwięcej olejów i asfaltów. Rafinerie, w zależności od tego w czym się specjalizują, dobierają sobie określone gatunki ropy. Ale decyduje rachunek ekonomiczny.

Specjaliści z LOTOSU nie szukają gatunków ropy, które są tylko podobne do ropy z kierunku wschodniego, ale takich, które mogą zaoferować więcej interesujących produktów. Gdy na rynku panuje popyt na benzyny, to opłacalne staje się kupno lekkich rop, takich jak wydobywane przez LOTOS na Bałtyku i na Litwie. Za to późnym latem, gdy jest duży popyt na asfalt, warto czasem sprowadzić ciężką ropę asfaltową.

Elastyczność popłaca

Zanim dojdzie do zakupu nowej ropy przez LOTOS, technolodzy analizują charakterystykę ropy (tzw. assay) – czy jej przerób jest możliwy i opłacalny w aktualnej sytuacji rynkowej. Nie chodzi tylko o cenę surowca, ale też o to, ile wartościowych produktów można z niego uzyskać. Niekiedy nawet droższa w zakupie ropa naftowa może być per saldo bardziej opłacalna.

Logistyka i wiedza

Zdolność do przerobu szerokiej gamy rop charakteryzuje rafinerie elastyczne, do których rafineria LOTOSU na pewno się zalicza. LOTOS posiada ponadto doskonałą logistykę, jaką mają tylko rafinerie usytuowane w pobliżu portu naftowego. W ten sposób przesyłane są też ropy: „Rozewie” - wydobywana przez LOTOS Petrobaltic spod dna Bałtyku i litewska ropa wydobywana przez LOTOS Geonaftę na lądzie.

Elastyczność pracy instalacji w rafinerii Grupy LOTOS pozwala na szerszy wybór gatunków ropy, aby uzyskać jeszcze więcej jakiegoś produktu. Między innymi dlatego LOTOS sprowadza koleją polską ropę naftową wydobywaną przez PGNiG w lubuskim Lubiatowie.

Z Bliskiego Wschodu przez morze

Mało kto pamięta, że rafineria w Gdańsku została zaprojektowana do przerobu ropy arabskiej i miała korzystać wyłącznie z ropy dostarczanej tankowcami. W latach 80. i na początku 90. rafineria w Gdańsku przerabiała przede wszystkim ciężkie ropy z Iranu i Iraku, które mieszano z lżejszymi z Morza Północnego. Dopiero w 1994 zmieniono kierunek przepływu Rurociągu Pomorskiego (odnogi rurociągu „Przyjaźń”) i ropa rosyjska stała się w gdańskiej rafinerii podstawowym surowcem, wraz ropą Brent.

Teraz, po dwóch wielkich modernizacjach otworzyły się możliwości przerobu większej ilości gatunków sprowadzanych w zakupach jednorazowych, często za okazyjną cenę. Co więcej, po realizacji przez LOTOS projektu EFRA (zwiększenia efektywności rafinacji surowca), jeszcze bardziej poszerzy się wachlarz zdolności przerobowych różnych gatunków ropy. LOTOS konsekwentnie dywersyfikuje dostawy ropy z kierunku wschodniego, która obecnie stanowi tylko 75 proc przerobu. LOTOS w tym zakresie nie powiedział ostatniego słowa.

Materiał promocyjny

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła