NBP o zwyczajach płatniczych w Polsce w 2020 r.

opublikowano: 10 grudnia 2021
NBP o zwyczajach płatniczych w Polsce w 2020 r. lupa lupa
fot. Fratria / JS

NBP: 2020 roku z gotówki skorzystało 97,8 proc. badanych, przy czym dla 17,3 proc. gotówka była jedynym wykorzystywanym instrumentem płatniczym. W tym samym okresie 82,7 proc. badanych skorzystało z bezgotówkowych instrumentów płatniczych

Narodowy Bank Polski opublikował raport pt. „Zwyczaje płatnicze w Polsce w 2020 r." (grudzień 2021). Celem badania była analiza sposobu dokonywania detalicznych transakcji płatniczych, a także takich aspektów jak zakres i metody korzystania z usług instytucji finansowych oraz poszczególnych instrumentów płatniczych. Dostarczyło ono jednocześnie informacji na temat wiedzy finansowej mieszkańców Polski.

Z badania wynika, że ponad 88,5 proc. dorosłych Polaków posiadało rachunek płatniczy. Brak konta był najczęściej powiązany z wykształceniem – najmniej osób posiadających konto (55,7 proc.) znajdowało się wśród respondentów z wykształceniem podstawowym, gimnazjalnym lub niemających formalnego wykształcenia. Dodatkowo, rachunków nie posiadała znaczna większość osób (93,3 proc.) wśród najmłodszej badanej grupy wiekowej – młodzieży w wieku od 15 do 17 lat. Wśród przyczyn niekorzystania z rachunku płatniczego respondenci wskazywali najczęściej brak takiej potrzeby (80,6 proc.), preferencje przechowywania pieniędzy w gotówce (30,3 proc.), ale też postrzeganie kosztów z tym związanych jako zbyt wysokich (21,2 proc.) i brak zaufania do instytucji finansowych (17,7 proc.).

W ciągu ostatnich 12 miesięcy poprzedzających badanie z gotówki skorzystało 97,8 proc. badanych, przy czym dla 17,3 proc. gotówka była jedynym wykorzystywanym instrumentem płatniczym. W tym samym okresie 82,7 proc. badanych skorzystało z bezgotówkowych instrumentów płatniczych, wśród których najpowszechniej użytym instrumentem była karta płatnicza – skorzystało z niej 81,7 proc. wszystkich respondentów (de facto wszyscy badani, którzy mieli karty płatnicze). Powszechnie używane były również polecenia przelewu, skorzystanie z których zadeklarowało 69,8 proc. respondentów.

Instrumenty płatnicze są dobrze oceniane pod względem podstawowych cech związanych z ich użyciem. Podczas zakupów w kanale stacjonarnym za najszybsze uznawane są karty płatnicze z funkcją zbliżeniową (94 proc.). Gotówka zaś oceniona została jako łatwa w użyciu (94 proc.), bezpieczna (92 proc.), tania (94 proc.) i powszechnie akceptowana (98 proc.). W kanale internetowym za najszybszą uważana była płatność mobilna z wykorzystaniem kodu (88 proc.). Gotówka uważana była natomiast za najłatwiejszy w użyciu (95 proc.), najbezpieczniejszy (95 proc.) i powszechnie akceptowany (91 proc.) instrument płatniczy wykorzystywany w płatnościach zdalnych. Za najtańszą uchodzi płatność kartą płatniczą (85 proc.).

Analizując metody i miejsca pozyskiwania gotówki, dla badanych najłatwiejszy był dostęp do bankomatu (bardzo łatwo i całkiem łatwo mogło dotrzeć do niego 76,4 proc. badanych), z którego korzystała też największa liczba respondentów (83 proc.). Na kolejnym miejscu pod względem łatwości do-stępu plasował się oddział bankowy (łatwo i całkiem łatwo docierało tam 45,5 proc. respondentów), z tej metody pobrania gotówki korzystało 58,4 proc. respondentów. Do placówki Poczty Polskiej łatwo i bardzo łatwo mogło dotrzeć 24,3 proc. badanych, zaś 67,7 proc. badanych nie pozyskiwało gotówki w tym miejscu. Usługa cash back była łatwo lub bardzo łatwo dostępna dla 17,6 proc. badanych, była też najmniej popularna – 75 proc. osób nie korzystało z tej metody.

Dokument „Zwyczaje płatnicze w Polsce w 2020 r." (grudzień 2021) dostępny jest na stronie npp.pl KLIKNIJ TUTAJ 

Źródło: materiały prasowe

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła