Warning: Call-time pass-by-reference has been deprecated in /home/apella/domains/gb.pl/public_html/classes/Module.class.php on line 191

Warning: Call-time pass-by-reference has been deprecated in /home/apella/domains/gb.pl/public_html/modules/mod_PageNavigation/PageNavigation.class.php on line 643
Nowa moneta kolekcjonerska NBP z serii "Wielkie aktorki" Gazeta Bankowa

Nowa moneta kolekcjonerska NBP z serii "Wielkie aktorki"

opublikowano: 27 października 2020
Nowa moneta kolekcjonerska NBP z serii "Wielkie aktorki" lupa lupa
Srebrna moneta o nominale 20 zł wyemitowana została w nakładzie do 13 000 sztuk, fot. materiały prasowe

27 października 2020 r. Narodowy Bank Polski wprowadził do obiegu srebrną monetę kolekcjonerską o nominale 20 zł, z serii Wielkie aktorki – Antonina Hoffmann

Narodowy Bank Polski informuje o wprowadzeniu 27 października 2020 r. do obiegu srebrnej monety kolekcjonerskiej o nominale 20 zł z serii Wielkie aktorki – Antonina Hoffmann.

Na rewersie monety umieszczono popiersie Antoniny Hoffmann według rzeźby autorstwa Władysława Eliasza z 1872 r. z selektywnym platerowaniem koronek nawiązujących do kostiumów scenicznych aktorki. Awers przedstawia fronton Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.

Srebrna moneta o nominale 20 zł wyemitowana została w nakładzie do 13 000 sztuk, jej cena wynosi 260 zł brutto. Monetę można kupić w Oddziałach Okręgowych NBP i sklepie internetowym Kolekcjoner.
 
To druga moneta w serii, którą otworzyła Helena Modrzejewska (2019 r.)
 
Antonina Hoffmann „zapisała się w historii teatru jako wybitna aktorka doskonale wcielająca się w role kobiece z dzieł Juliusza Słowackiego" napisał prof. Adam Glapiński, prezes NBP w liście skierowanym do Krzysztofa Głuchowskiego, dyrektora Teatru im. Słowackiego w Krakowie. 
 
Antonina Hoffmann „[...] była wybitną krakowską aktorką teatralną przełomu XIX i XX w." – napisała w folderze emisyjnym Diana Poskuta-Włodek. „Obdarzona talentem i urodą, w ciągu niemal czterdziestoletniej kariery zagrała ponad czterysta ról. Występowała w utworach klasycznych [...], odnosiła sukcesy w komediach i współczesnych dramatach obyczajowych. Jednak najwyżej ceniono jej liczne role w dramatach J. Słowackiego – Amelię w „Mazepie", Rozę w „Lilli Wenedzie", Idalię w „Fantazym", Salomeę w „Horsztyńskim", tytułowe bohaterki w „Balladynie" i „Beatrix Cenci" i inne. [...] Wbrew woli bliskich postanowiła poświęcić życie teatrowi. Po kilku lekcjach u wybitnego aktora Jana Królikowskiego zapisała się do Szkoły Dramatycznej i jako uczennica debiutowała 13.02.1859 r. w Warszawskich Teatrach Rządowych. W 1860 r. przeniosła się do Krakowa. Szybko osiągnęła status czołowej aktorki. Została przyjaciółką i zarazem rywalką sceniczną Heleny Modrzejewskiej. [...] W 1861 r. Hoffmann została partnerką życiową Stanisława Koźmiana [...], od 1871 r. wieloletniego kierownika artystycznego krakowskiego teatru. Koźmian był twórcą tzw. krakowskiej szkoły aktorstwa, polegającej m.in. na eliminowaniu sztuczności i doskonaleniu gry zespołowej. Główną reprezentantką tego nowoczesnego stylu była właśnie Hoffmannowa – jej aktorstwo było powściągliwe, dalekie od deklamacji i gwiazdorstwa. Pod koniec kariery artystka została zaangażowana przez dyrektora Tadeusza Pawlikowskiego do otwartego 21.10.1893 r. Teatru Miejskiego w Krakowie (obecnie Teatr im. Juliusza Słowackiego). Z tą sceną, jedną z najlepszych na ówczesnych ziemiach polskich, Antonina Hoffmann była związana do końca życia" – podsumowała Diana Poskuta-Włodek.

Źródło: materiały prasowe NBP

Komentarze (0)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
 

obecnie brak komentarzy, zapraszamy do komentowania.

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła