Pięć megatrendów napędzanych przez technologie

opublikowano: 2 kwietnia 2023
Pięć megatrendów napędzanych przez technologie lupa lupa
fot. Pixabay

Analitycy Franklin Templeton: Coraz lepiej rozumiemy możliwości, jakie te nowe technologie mogą zapewnić i można przewidzieć, w jaki sposób indywidualni użytkownicy i instytucje mogą wykorzystać nowe oferty.

Dokonanie bilansu tego, gdzie jesteśmy dzisiaj, jest kluczowe, ponieważ rozpoczyna się czwarty cykl innowacji napędzanych technologią. Nowe technologie powoli nabierają rozpędu. Waluty cyfrowe i sieci płatnicze wspierane przez kryptowaluty, platformy rozwojowe blockchain warstwy 1, programowalne tokeny z samowykonującymi się inteligentnymi kontraktami, sieci wyroczni, rozwiązania skalowania ZK (zero-knowledge) rozwiązania skalujące i jeszcze nowsze innowacje działają 24/7/365 (24 godz. dziennie, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku) proof-of-concept w ekosystemie wycenianym już na ponad 1,0 bilion dolarów.

Każdy megatrend można ekstrapolować, aby określić, w jaki sposób kolejny zestaw zmian może zmienić współczesne społeczeństwo i zachowania. W istocie, w oparciu o charakter zarówno powstających technologii oraz już dokonanych zmian w zachowaniu, można oczekiwać, że rozwijający się czwarty cykl innowacji napędzanych technologią może stanowić urzeczywistnienie każdego z megatrendów.

Megatrend 1: Demokratyzacja dostępu do komercyjnych szyn transakcji

Pierwszy megatrend wskazuje, w jaki sposób platformy, za pomocą których firmy prowadzą swoją działalność z systemów zastrzeżonych do otwartych sieci wielostronnych. Pozwala to na rozszerzenie uczestnictwa zarówno uczestników indywidualnych, jak i przedsiębiorstw w osiąganiu ich własnego sukcesu handlowego poprzez wykorzystanie tych szyn i budowanie na ich podstawie. Rezultatem tej transformacji jest poszerzenie koncepcji tego, co stanowi "zaangażowanie transakcyjne".

Pierwszy cykl innowacji napędzany technologią rozpoczął się w czasie, gdy istniał jednokierunkowy, bezpośredni model zaangażowania biznes-konsument, ale kolejne innowacje pozwoliły zarówno indywidualnym uczestnikom, jak i firmom na coraz większe zaangażowanie. W rezultacie, w dzisiejszym trzecim cyklu innowacji napędzanym przez technologię, poszczególni uczestnicy i każde przedsiębiorstwo w sieciowym ekosystemie mogą pełnić wiele ról, działając czasem jako dostawca lub konsument, w zależności od charakteru transakcji.

Jednym ze skutków tego nowego wielostronnego, wielorakiego modelu zaangażowania jest to, że dał on nieproporcjonalną władzę w rękach wirtualnych platform, które ułatwiają i organizują sieciowy ekosystem. Dane generowane przez media społecznościowe i interakcje transakcyjne stały się paliwem dla reklam, na którym opierają się modele reklamowe i algorytmy personalizujące w celu ułatwienia zaangażowania. Posiadanie wyłącznego dostępu do tych informacji przyczyniło się do komercyjnego sukcesu tych platform.

Jednak już teraz pojawiają się napięcia w obecnym modelu. Aby wygenerować wymagane Efekty sieciowe, które tworzą wartość, platformy polegają na szerokim spektrum dostawców zasobów i konsumentów, niezależnie od tego, czy jest to platforma mediów społecznościowych, platforma zakupowa, platforma udostępniania aktywów czy platforma usługowa. W miarę jak ekosystem staje się coraz bardziej udany, wielu sponsorów platform zdecydowało się zostać spółkami giełdowymi. Powoduje to konflikty pomiędzy poszczególnymi podmiotami. Coraz częściej zdarza się, że sponsorzy platform podejmują decyzje ekonomiczne, które przynoszą korzyści akcjonariuszom, kosztem uczestników ekosystemu.

Wschodzące technologie, które są częścią czwartego cyklu innowacji napędzanych przez technologię, są wspólnie określane jako Web3. Podobnie jak firmy Web2, protokoły Web3 również opierają się na efektach sieciowych w celu zbudowania pożądanego ekosystemu komercyjnego. Nowe oferty były jednak w dzisiejszym trzecim cyklu innowacyjnym napędzanym technologią, indywidualnymi uczestnikami i każdym biznesem w Sieciowym ekosystemie mogą pełnić wiele ról, działając czasem jako dostawca lub konsument, w zależności od charakteru transakcji- zaprojektowane przez technologów, którzy wywodzili się ze społeczności open-source, w porównaniu do dzisiejszych korporacji. Projektanci Web3 opracowali model ekonomiczny, który próbuje bardziej sprawiedliwie motywować uczestników ekosystemu. Dostawcy zasobów, którzy umieszczają swoje aktywa w ekosystemach Web3 oraz konsumenci, którzy dokonują transakcji i pomagają budować efekt sieciowy, który zapewnia sukces ekosystemu, mogą otrzymać nagrody w postaci tokenów. Takie tokeny uznają ich wkład i, w wielu przypadkach, mogą również zaoferować im głos w zarządzaniu protokołem. Co więcej, programowalna natura tokenów może pozwolić tym, którzy wnoszą zasoby, na umowne oferowanie i gwarantowanie prawa ekonomiczne uczestników platformy w sposób, który nie jest możliwy w tradycyjnych finansach dziś. Stwarza to nowe opcje dla coraz szerszej społeczności twórców i nowe modele, które pozwalają poszczególnym uczestnikom zachować więcej przychodów lub zrealizować więcej z możliwej wartości zabezpieczenia wygenerowanej dzięki dzieleniu się swoimi aktywami.

W związku z tym, nowe szyny staną się być może ulubionym źródłem dla działań komercyjnych, odciąganie coraz większych ilości transakcji od dzisiejszych scentralizowanych platform i/lub zmuszając dzisiejszych liderów rynku do zmiany kursu i przemyślenia swojego modelu ekonomicznego, l/lub bardziej sprawiedliwego wynagradzania uczestników ekosystemu.

Drugi megatrend bada, w jaki sposób czynniki różnicujące konkurencję, od których przedsiębiorstwa uzależniają swój sukces, uległy zmianie.

W celu osiągnięcia sukcesu, zmieniały się wraz z każdym cyklem innowacyjnym napędzanym przez technologię, przechodząc od aktywów materialnych do niematerialnych, a następnie do aktywów niematerialnych, a następnie obserwujemy, jak charakter tego, co stanowi aktywa niematerialne, staje się coraz bardziej rozproszony.

Ta trajektoria odzwierciedla zmieniający się charakter relacji człowieka z tworzonymi przez nas maszynami. Podczas gdy oferty technologiczne na początku były narzędziami do wykorzystania przez indywidualnych użytkowników i instytucje - ludzi korzystających z maszyn - teraz sama technologia stała się obecnie czynnikiem umożliwiającym nowe modele biznesowe – człowiek plus maszyna. Zmusiło to organizacje do konkurowania nie tylko w oparciu o własne możliwości, ale na ich strategiach integracji i wykorzystania zewnętrznych zdolności dostarczanych przez nowe technologie.

Początek współczesnej ery komputerowej skupiał się na automatyzacji zadań związanych z produkcją, eliminując tarcia w dominującej gospodarce nastawionej na produkcję.

Najnowocześniejsze fabryki były w stanie wykorzystać komputery do usprawnienia linii montażowej, poprawić szybkość i dokładność zaopatrzenia w surowce, usprawnić tworzenie i analizę raportów finansowych i sprzedażowych, a także wspierać wzrost produktywności. Usługi - Przedsiębiorstwa zorientowane na usługi były w stanie zrealizować ogromne zyski w zakresie przepustowości i prowadzenia dokumentacji. Materialne aktywa kapitałowe związane z maszynami, "usługami wiedzy", które obejmowały nowe komputery i technologie informacyjne, a także zasoby bilansowe stanowiły rdzeń wartości przedsiębiorstwa.

W miarę pojawiania się nowych technologii zmieniały się wymagania stawiane organizacji. Technologie sieciowe i Internet umożliwiły nowe rodzaje komunikacji i wirtualnej współpracy.

Tendencja ta nabrała rozpędu wraz z wprowadzeniem komputerów osobistych, oprogramowania produkcyjnego - arkuszy kalkulacyjnych, edytorów tekstu i oprogramowania projektowego oraz ulepszonych narzędzi do wyszukiwania danych, które mogą wydobywać informacje z relacyjnych baz danych. Wiedza i innowacyjność pracowników stały się ich własnymi aktywami. Tworzenie własności intelektualnej. Aby zatrzymać utalentowanych pracowników, wiele przedsiębiorstw rozwijało silne marki i kultury skoncentrowane na ludziach.

Dostawcy zasobów, którzy umieszczają swoje swoje aktywa w Web3 ekosystemy i konsumenci, którzy dokonują transakcji...mogą otrzymać tokenowe nagrody. Takie tokeny uznają ich wkład i, w wielu przypadkach, mogą również zaoferować im głos w zarządzanie protokołem.

Równocześnie powstanie sieci WWW i wprowadzenie szyfrowania klucza publicznego, które umożliwiło bezpieczne transakcje online, stworzyło nowy kanał, w którym muszą poruszać się przedsiębiorstwa.
Przedsiębiorstwa i organizacje zostały zmuszone do wystawienia procesów i systemów zaprojektowanych w celu zaspokojenia wewnętrznego zapotrzebowania na nowy zestaw użytkowników publicznych, którzy byli w stanie uzyskać dostęp do stron internetowych i ofert transakcyjnych 24/7/365. Co więcej, pojawili się nowi, nietradycyjni konkurenci web-first, którzy zakłócają dystrybucję i pozyskiwanie klientów. Poruszanie się w tym coraz bardziej skomplikowanym krajobrazie technologicznym i biznesowym wymaga specjalistycznej wiedzy i doradztwa.

Firmy zmieniły kierunek działania, budując usługi oparte na wiedzy, aby wspierać swoje produkty i zmieniając model zaangażowania, aby skoncentrować się na produktach i skupić się na relacjach z klientami.

Pod koniec lat 90. niematerialne aktywa biznesowe związane z kapitałem ludzkim i intelektualnym zaczęły wyprzedzać aktywa materialne jako główny czynnik napędzający wartość przedsiębiorstwa. Jednak rozliczanie takich wartości niematerialnych stało się problemem ze względu na sposób traktowania tych aktywów w bilansie.

Przypisanie wartości do aktywów niematerialnych stało się jeszcze trudniejsze w dzisiejszym trzecim cyklu innowacyjnym napędzanym przez technologię.

Łączność sama w sobie stała się aktywem, przenosząc się na kluczowy czynnik determinujący wartość przedsiębiorstwa. Oparte na chmurze technologie i interfejsy programowania aplikacji (API) pozwalają firmom na podłączanie "usług" w celu tworzenia nowych procesów bez konieczności ponownego kodowania lub wdrażania nowych systemów. Ta elastyczność pozwoliła na rozwój relacji między ekosystemami. Szeroki zakres usług zewnętrznych, które mogą być dostępne, są jednak ograniczone przez zdolność wewnętrznych biznesowych i technologicznych do utrzymywania i organizowania wszystkich punktów łączności.

Powstające ekosystemy w czwartym cyklu innowacji napędzanych technologią przyjmują inne podejście.

Ekosystemy te są rozwijane na wspólnych platformach z jednym językiem programowania i wspólnych szablonów dla powszechnie stosowanych procesów. Ta jednolitość w tworzenia technologii i logiki biznesowej pomaga w rozwoju sposobu, w jaki procesy mogą być nadzorowane.

Zamiast korzystać z interfejsów API i orkiestrować różne wywołania systemowe, podejście Web3 sprawia, że same procesy biznesowe są kompozycyjne. Niektóre fragmenty kodu mogą być ponownie wykorzystane i wstawiane do przepływów procesów innego protokołu, tak jak elementy układanki. Instrukcje w takim kodzie są samowykonalne, co zmniejsza tarcia operacyjne i pozwala na wiele więcej możliwych konfiguracji.

Wpływ tych nowych technologii prawdopodobnie rozszerzy pojęcie tego, co oznacza bycie Podłączonym. Zamiast zwykłego dostępu do sieci lub ekosystemu, wartość biznesowa w przyszłości może skupić się na decentralizacji i osadzeniu oferty w przepływie procesów innej firmy.

Taki krajobraz wymagałby od przedsiębiorstw położenia większego nacisku na interoperacyjność. Zamiast zapewniać własny proces end-to-end, konkurencyjność firmy w przyszłości może być większa. Może to być budowanie zupełnie nowych procesu skonstruowanego w całości wokół potrzeb klienta lub poprzez włączenie się do wielobranżowego przepływu pracy zaprojektowanego wokół klienta.

Megatrend 3: Rosnąca siła tłumu

Trzeci megatrend wyjaśnia, dlaczego przyszłe procesy będą prawdopodobnie budowane wokół i spersonalizowane dla indywidualnego klienta, użytkowników i uczestników. Innowacje technologiczne zwiększyły zdolność poszczególnych użytkowników do "zabierania głosu" w swoich transakcjach handlowych i umożliwienia im "wyjścia", gdy są niezadowoleni z postępowania firmy. To spowodowało t znaczącą zmianę w dynamice władzy pomiędzy przedsiębiorstwami a ich konsumentami.

Wiedza i innowacyjność siły roboczej stały się ich własnymi aktywami. Na stronie własności intelektualnej. Wpływ tych nowych technologii jest prawdopodobnie rozszerzeniem pojęcia tego, co oznacza bycie w łączności.

Gdy rozpoczynała się współczesna era komputerów, nie zwracano uwagi na jednostki. W latach XX wieku (powszechnie uważanych za złoty wiek reklamy), przedsiębiorstwa mogły tworzyć i promować starannie dobrane wizerunki marek, które miały wywoływać określone emocje i reakcje u ich obecnych i potencjalnych klientów. Celem było pozyskanie klientów poprzez uczynienie ich powiązanymi z wizerunkiem i stylem życia, który reprezentowała marka, kupując produkty lub usługi przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwa nie przywiązywały wagi do rzeczywistych doświadczeń klienta z ich ofertą.

Wprowadzenie call center i dedykowanych przedstawicieli ds. obsługi klienta zapewniało pewne zaangażowanie klientów, ale te kanały w niewielkim stopniu wpływały na strategię biznesową lub produktową firmy. Drugi cykl innowacji napędzany technologią rozszerzył możliwości indywidualnych użytkowników w zakresie angażowania się w sprawy innych osób za pośrednictwem początkowo społeczności, a później stron internetowych. Fora dyskusyjne z tematycznymi wątkami pozwalały na asynchroniczny dialog w obie strony na różne tematy, w tym na temat doświadczeń klienta z określonym produktem lub usługą. Weblogi lub "blogi" stanowiły forum dla klientów. Użytkownicy indywidualni mogli dzielić się swoimi poglądami i czytać o doświadczeniach innych osób. Fora te oferowały indywidualnym użytkownikom społeczny "głos" przez Internet, ale o ograniczonym zasięgu i wpływie

do forum. Wykorzystanie tego głosu do koordynowania "wyjścia" było nadal ograniczone w drugim cyklu technologicznych innowacji napędzanym przez technologię. Zamiast po prostu zdecydować się na zaprzestanie robienia interesów z firmą, co było jedyną opcją klient mógł przynajmniej wyszukać i znaleźć społeczność użytkowników lub blogera dyskutującego na temat danego rozwiązania i wykorzystać to forum, aby zaangażować i spróbować wpłynąć na innych indywidualnych konsumentów. Fora te były jednak zazwyczaj moderowane lub prowadzone przez pojedynczych użytkowników bez lub z niewielką władzą instytucjonalną, biznesowej lub organizacyjnej. Informacje zwrotne mogą docierać do kierownictwa firmy, ale obawy przed "masowym wyjściem" można było prawdopodobnie kontrolować. Firmy mogły ograniczyć zaangażowanie poprzez stłumienie lub zdegradowanie negatywnych komentarzy.

Pojawienie się internetu zorientowanego na użytkownika w dzisiejszym trzecim cyklu innowacji napędzanym przez technologię usunęło wiele furtek, które firma mogła wznieść, by ograniczyć wpływ komentarzy klientów i pozwoliło to indywidualnym konsumentom o podobnych zainteresowaniach i troskach nie tylko się znaleźć, ale zbudować społeczność, która często prowadzi synchroniczne dyskusje. Użytkownicy mogą zamieszczać zdjęcia, komentować, opisywać swoje doświadczenia, przyznawać oceny i dzielić się z innymi opiniami innych osób niemal natychmiast. Firmy mogą jedynie zdecydować o włączeniu się w tę sieć komunikacji, a nie ograniczać lub tłumić, negatywne komentarze. To spowodowało pętlę informacji zwrotnej w czasie rzeczywistym pomiędzy indywidualnymi konsumentami a markami.

W tym dialogu, przedsiębiorstwa tracą pozycję bycia godnym zaufania, tak jak to było pokazane wcześniej na ich reklamach. Konsumenci szukają siebie nawzajem w poszukiwaniu zaufanych porad i patrzą ponad te wiadomości, które przedsiębiorstwa starają się kształtować. Większe znaczenie przypisuje się świadectwu i doświadczeniom konsumentów w stosunku do marketingu i reklamy przedsiębiorstw; statystyki pokazują, że większość konsumentów sprawdza obecnie opinie użytkowników przed podjęciem decyzji o zakupie; dedykowane zasoby, które większość organizacji przeznacza obecnie na monitorowanie mediów społecznościowych i kanałów marketingowych i reagowania na komentarze zamieszczane w sieci; oraz zespoły, którym organizacje powierzają eksplorację mediów społecznościowych i danych dotyczących trendów w poszukiwaniu sygnałów, które mogą wpłynąć na ich strategię produktową i biznesową, wszystkie te elementy wzmacniają siłę, jaką osiągnęli indywidualni użytkownicy poprzez łączenie się w grupy, aby dać głos "tłumowi".

Zdolność konsumentów do zaprojektowania "wyjścia" również została wzmocniona. Niektóre posty stają się wirusowe i mogą tworzyć "kaskady oburzenia", które powodują gwałtowny wzrost zaangażowania wokół firmy. Wezwania do ratowania zasobów meme lub bojkotu firmy mogą skutkować. Relacje medialne z tych wydarzeń - a nie same wezwania - jeszcze bardziej wzmacniają opinię tłumu i może to sprawić, że inni przyłączą się do akcji. Badanie tego zjawiska wykazało, że na każdy dzień, w którym media relacjonują wezwanie do bojkotu firmy, jej cena akcji może spaść nawet o 1 proc., skłaniając organizacje, do których jest skierowany, do zmiany swoich praktyk i poddania się żądaniom tłumu w co najmniej 25 proc. przypadków.

Natura wyłaniającego się czwartego cyklu innowacji napędzanego technologią prawdopodobnie jeszcze bardziej zwiększy wpływ tłumu. Nowe modele nie tylko dają poszczególnym uczestnikom głos poprzez mechanikę Web3, która dostarcza nowych narzędzi, które mogą pozwolić konsumentom na odgrywanie bardziej bezpośredniej roli w procesie produkcji. Utrzymanie motywacji i zaangażowania tłumu stało się kluczem do generowania i utrzymywania efektów sieciowych w powstającym ekosystemie. Zastrzeżone dane nie są już w tych modelach, ponieważ większość z tych przedsięwzięć działa na publicznych blockchainach, gdzie dane transakcyjne są przejrzyste, a dane poszczególnych użytkowników są chronione i prywatne. Zamiast wykorzystywać zastrzeżone dane do generowania przychodów, nowe modele Web3 mogą wykorzystywać publicznie dane dostępne publicznie, aby stworzyć ulepszone oferty z atrakcyjnością dla tłumu.

Produkty i usługi mogą przestać być wyłącznie transakcyjne, a stać się pakietem jako "doświadczenie". Zdolność do automatycznego wykonania kodu inteligentnego kontraktu umożliwia struktura wszelkiego rodzaju przywilejów i korzyści wokół produktu lub usługi na skalę. Nowe oferty będą prawdopodobnie zaprojektowane wokół zestawu "czynników tłumu", które zapewniają status i emocjonalne wypłaty dla poszczególnych uczestników. Przykłady obejmują możliwość rozszerzenia transakcji o prawa lub przywileje, które zapewniają wygodę, nagrody, dostęp, wpływ, wyłączność lub prestiż. Im większy jest zestaw dostarczanych czynników tłumu, tym większa jest prawdopodobna wartość doświadczenia transakcyjnego.

Na przykład, kupujący może kupić bilety na koncert i otrzymać bilet w formie cyfrowej (konwe- rencja), ale za niewielką opłatą, ale za nieco więcej pieniędzy może również dołączyć do puli tantiem zespołu i zarobić na (wygoda + nagroda + dostęp), a za jeszcze wyższą kwotę może dołączyć na prywatnych czatach wideo z członkami zespołu i uzyskać miejsca premium na przyszłych koncertach (konwe-nience + reward + access + exclusivity + prestige). Pakowanie razem wielu produktów i usług, z których każdy oferuje status lub emocjonalną wypłatę, może stworzyć transakcję o wyższej wartości i bardziej wartościowe doświadczenie.

Ta zrealizowana wizja przyszłości stanowiłaby odwrócenie o 180 stopni tego, co w ciągu ostatnich 60 lat - od momentu, gdy przedsiębiorstwa zaczęły przekazywać standardowe wiadomości i oferowania ogólnego zestawu produktów i usług konsumentom pozbawionym głosu, organizacje zostały zmuszone nie tylko do słuchania klientów, ale także do projektowania i dostarczania towarów, usług i doświadczeń nastawionych na stymulowanie i odwoływanie się do wymagań i potrzeb klientów.

Megatrend 4: Kwantyfikacja zachowań w celu kształtowania wyników handlowych

Czwarty megatrend bada pojawienie się i rosnące znaczenie analityki danych oraz jak zastosowanie analityki biznesowej zmieniło sposób działania przedsiębiorstw i organizacji.

Nowe spostrzeżenia ilościowe początkowo stanowiły ważny punkt odniesienia dla poprawy operacji biznesowych i sieciowych, ale w miarę jak indywidualni użytkownicy zaczęli korzystać z komercyjnych szyn transakcyjnych, przekazywania informacji zwrotnych na temat swoich doświadczeń oraz tworzenia, publikowania i udostępniania treści, punkt ciężkości w gromadzeniu informacji, treści, zaczęło się koncentrować na lepszym zrozumieniu klienta i zwiększeniu jego zaangażowania.

Nowe modele nie tylko dają poszczególnym uczestnikom głos poprzez umożliwienie im przekazywania informacji zwrotnych; mechanika Web3 dostarcza nowych narzędzi, które pozwolą konsumentom odgrywać bardziej bezpośrednią rolę w określaniu wartości towarów i usług.

Rola wywiadu biznesowego i wywiadu o klientach stała się tak fundamentalna, że łatwo jest przeoczyć, jak szybko te zdolności wywiadowcze rozwinęły się i jak bardzo są wpływowe. Te spostrzeżenia zmieniły ramy czasowe, w których działa firma - od spojrzenia wstecz do czasu rzeczywistego w ciągu mniej niż 50 lat.

Rozwijające się możliwości mogą zmienić te jeszcze bardziej, tworząc osobistą inteligencję pozwalającą na przewidywanie przyszłych działań i potrzeb konkretnego konsumenta.

Kiedy rozpoczęła się era nowoczesnych komputerów, programowanie zapytań komputerowych było zadaniem, które często wymagało 20 lub więcej godzin pracy na przygotowanie i kilka kolejnych godzin na ukończenie po załadowaniu programu. Przeprowadzanie zapytań w celu zidentyfikowania możliwych do podjęcia działań i trendów było niepraktyczne. Dopiero w latach 70-tych XX wieku biura usług timeshare XX wieku, kiedy to biura usług timeshare zaczęły rozwijać wyspecjalizowane aplikacje finansowe, że koncepcja eksploracji danych organizacji w celu lepszego zrozumienia trendów i tworzenia prognoz. Te aplikacje stworzyły szablon dla arkuszy kalkulacyjnych, które pozostają podstawowym narzędziem wykorzystywanym do analizy biznesowej i prognozowania.

Wczesne aplikacje finansowe wymagały od użytkowników biznesowych przesyłania pożądanych zapytań do dedykowanych koderów - często oddalonych o setki mil - którzy tworzyli i zwracali pożądane wyniki w ciągu kilku dni roboczych.

Eksploracja, ekstrapolacja i modelowanie danych w celu identyfikacji istotnych wzorców i spostrzeżeń było trudne i powolne. Wprowadzenie komputera osobistego, nawigacji opartej na ikonach i oprogramowania arkuszy kalkulacyjnych pod koniec lat 70 zdemokratyzowało możliwość tworzenia i prowadzenia zapytań biznesowych.

Wydarzenia te zbiegły się z wprowadzeniem relacyjnej bazy danych, która sprawiła, że relacyjnych baz danych, co ułatwiło i przyspieszyło pozyskiwanie danych. Systemy inteligencji przedsiębiorstwa oraz nowe programy do analizy danych, które potrafiły wyodrębniać, modelować i kroić dane, co dało kadrze zarządzającej (tj. menedżerów szczebla wykonawczego) i liderów oddziałów możliwość monitorowania stanu ich przedsiębiorstwa i sporządzania prognoz w bardziej praktycznych ramach czasowych.

Wdrożenie specjalistycznych systemów podczas drugiego cyklu innowacji napędzanych technologią w latach 80. i 90. XX wieku zaczęło znacząco zwiększać ilość danych gromadzonych wewnątrz organizacji. Systemy zasobów przedsiębiorstwa, systemy zarządzania relacjami z klientami i inne specjalistyczne aplikacje tworzyły dzienniki użytkowników i transakcji, które monitorowały krok po kroku działania odbywające się na tych platformach. Pozwoliło to na stworzenie nowego typu inteligencji procesowej, w ramach której stworzono analitykę oceniającą przepływy pracy od końca do końca w celu w celu zlokalizowania punktów tarcia i zidentyfikowania możliwości optymalizacji i poprawy wyników tych operacji.

Wprowadzenie stron internetowych i internetowych opcji transakcyjnych, które umożliwiły użytkownikom bezpośrednie zaangażowanie się w ofertę korporacyjną w połowie i pod koniec lat 90.-danych, które mogą być analizowane, aby uwzględnić działania klientów - dostęp klientów do stron internetowych, zaangażowanie i korzystanie z firmowych witryn XX wieku rozszerzyły źródła danych, które można było analizować, o działania klientów - czyli o ich dostęp, zaangażowanie i wykorzystanie korporacyjnych stron internetowych, aplikacji transakcyjnych i forów dyskusyjnych.

Mnogość danych o klientach eksplodowała wraz z rozpoczęciem obecnego, trzeciego cyklu innowacji napędzanych technologią a statyczne oferty Web1 ustąpiły miejsca bardziej zorientowanym na użytkownika, interaktywnym platformom Web2 w latach 2000.

Wiele rodzajów nowych danych stało się dostępnych za pośrednictwem platform mediów społecznościowych - dane demograficzne, dane behawioralne, dane transakcyjne i dane psychograficzne, które opisują osobiste cechy i preferencje użytkownika.

Inne rodzaje danych stały się dostępne wraz z ekspansją urządzeń mobilnych i sieci bezprzewodowych rozszerzyły się wykładniczo i przyjęły, nawet w odległych miejscach-

...jak indywidualni użytkownicy zaczęli wykorzystywać komercyjne szyny transakcyjne, wnosząc opinie o swoich doświadczeniach oraz tworzyć, zamieszczać i dzielić się treściami, zbieranie danych wywiadowczych wpływa na lepsze zrozumienie klienta i zwiększenie zaangażowanie klientów.

Szybkość tworzenia danych w ostatnich latach jest bezprecedensowa. W 2010 r. na świecie dostępne były dwa zettabajty danych dostępnych na całym świecie. Do 2020 r. liczba ta wzrosła do 64 zettabajtów, a prognozy mówią o co najmniej 181 zettabajtach do roku 2025. Postępy w przetwarzaniu zapytań o dane, oparte na planie dostarczonym przez Google'a w 2003 roku - umożliwił wykorzystanie wszystkich tych danych bez konieczności normalizacji i strukturyzacji każdego z nich.Kamienie milowe w rozwoju AI umożliwiły maszynom uczenie się na podstawie tych ogromnych zbiorów danych i wyciąganie wniosków z języka, obrazów, interakcji i innych.

Razem, technologie te zostały wykorzystane do opracowania inteligentnych algorytmów, które potrafią analizować i wprowadzać inteligencję do procesu konsumenckiego, aby zachęcić do określonego działania w danym momencie, w całym świecie fizycznym i cyfrowym.

Takie podejście ma na celu stworzenie bezszwowości w zestawie mikro doświadczeń, aby zaangażować uwagę klienta i skłonić go do transakcji.

Dotychczasowe spostrzeżenia opierały się głównie na tym, jak indywidualny uczestnik dopasowuje się do określonej kohorty i ocenia jakie zachowania mogą być optymalnie oczekiwane od poszczególnych uczestników na podstawie tego, jak zachowują się inni w ich kohorcie. Ulepszenia, które już pojawiają się w czwartym cyklu innowacji napędzanych technologią mogą wkrótce sprawić, że modele te zostaną zindywidualizowane do tego stopnia, że inteligencja będzie mogła dostarczać informacji na temat konkretnej osoby i prognozować jej przyszłe działania.

Powstające algorytmy przewidują, jakie kolejne kroki może podjąć dana osoba na podstawie czasu lokalnego oraz aktualnej lokalizacji i aktywności danej osoby. Patrzą na historyczne preferencje i wzorce transakcji. Opcje handlowe mogą być następnie proaktywnie określić i wyświetlić klientowi opcje handlowe, aby ukształtować jego popyt. W związku z tym inteligencja osobista jest coraz bardziej rozwijana, wdrażana i ulepszana, ramy czasowe dla zaangażowania handlowego mogą ulec kolejnej zmianie - z czasu rzeczywistego na czas przyszły.

Tego typu analizy mogą okazać się kluczowe dla przedsiębiorstw handlowych, które starają się przeprojektować sposób, w jaki angażują się w relacje z klientem, aby zintegrować się z jego bieżącymi działaniami klienta, umieścić swoje oferty obok innych dostawców i struktury doświadczenia transakcyjnego, które może zaoferować największą atrakcyjność dla użytkownika i ewentualnie uzyskać najwyższą wycenę.

Megatrend 5: Instytucjonalizacja uczestnika indywidualnego

Piąty megatrend dotyczy tego, w jaki sposób siła indywidualnych uczestników została pozorna dzięki wykorzystaniu platform aktywów cyfrowych, aby dorównać władzy historycznie posiadaną przez inwestorów instytucjonalnych i uczestników. Ten megatrend pojawił się jako zestaw skumulowanych zmian, które umożliwiły cykle innowacji napędzane przez technologię, powoli zmniejsza lukę między przywilejami uczestników instytucjonalnych a potencjalnymi możliwościami dostępnymi dla uczestników indywidualnych.

Przed nastaniem ery nowoczesnych komputerów inwestorzy indywidualni i konsumenci mieli niewielki dostęp do takich możliwości. Postępy w prowadzeniu rejestrów i przetwarzaniu transakcji, osiągnięte dzięki komercyjnemu przetwarzaniu danych podczas pierwszego cyklu innowacyjnego napędzanego przez technologię pozwoliły na rozwój nowych modeli kredytowych, które obdarzyły zaufaniem finansowym indywidualnych kredytobiorców.

Do lat 60. ubiegłego wieku kredyty ratalne były jedyną formą kredytu, z której mogli korzystać indywidualni kredytobiorcy, aby zwiększyć swoją siłę nabywczą; ale te jednorazowe struktury dawały niewielkie zaufanie finansowe, ponieważ były zwykle związane z jednym producentem lub detalistą.

Wprowadzenie odnawialnej karty kredytowej i szybki rozwój globalnej sieci kredytowej

Powstające algorytmy przewidują, jakie serie następnych kroków, które osoba może podjąć w oparciu o lokalny czas i aktualnej lokalizacji tej osoby i jej aktywności.

Sieć przetwarzania kart pozwoliła każdemu uczestniczącemu w niej handlowcowi z pełnym przekonaniem objąć zaufaniem finansowym indywidualnego posiadacza karty i umożliwiła mu korzystanie z linii kredytowej w sposób oportunistyczny, zgodnie z jego własnymi potrzebami i pragnieniami.

Modele samoobsługowe, które pojawiły się wraz z powstaniem stron internetowych w latach 90. XX wieku stworzyły nowe ścieżki dla indywidualnych konsumentów do zawierania transakcji w sposób autonomiczny. Konsumenci indywidualni byli w stanie inicjować i kierować swoimi transakcjami w całym szeregu nowych modeli- zakupy online, bankowość, inwestowanie, zakupy spożywcze, podróżowanie, kupowanie muzyki i wiele innych. Dodatkowo, indywidualni konsumenci mogli wykorzystać wiedzę, którą dzielili się w sieci, aby budować własną wiedzę i umiejętności w różnych dziedzinach - od inwestowania poprzez urządzanie domu, dekorowanie, gotowanie, aż po grę na instrumencie i wiele innych.

Stworzyło to mentalność "zrób to sam", która przekształciła całe branże i upoważniła indywidualnych konsumentów do samodzielnego działania i mniejszego polegania na osobach trzecich.

Nowe technologie były wykorzystywane jako narzędzie do osiągnięcia indywidualnych celów użytkowników w tych wczesnych cyklach innowacji napędzanych technologią, ale pojawienie się mediów społecznościowych i platform udostępniania na początku i w połowie XXI wieku zmieniło charakter relacji między indywidualnym użytkownikiem a światem internetu. Każdy użytkownik zawsze miał swoją tożsamość społeczną, ale nowe oferty rozszerzyła granice tej tożsamości na globalny rynek miejski.

Kształtowanie swojej marki internetowej w taki sposób, aby odzwierciedlała określony obraz siebie, stało się powszechne dla wielu indywidualnych konsumentów. Przynależność do określonych społeczności i ekspertów wzmacnia te osobiste komunikaty dotyczące marki i łączy indywidualnych konsumentów z podobnie myślącymi kolegami i sympatykami. Mnogość informacji dostępnych dzięki społecznościom docelowym umożliwia indywidualnym użytkownikom uzyskanie porady, informacji zwrotnej i wsparcia, jak również nawiązanie kontaktu z ekspertami, którzy mogą pomóc im w osiągnięciu ich celów i zamierzeń.

Nowe opcje pozyskiwania kapitału online - od platform crowdfundingowych po aplikacje typu peer-to-peer lending - dają możliwości dla indywidualnych przedsiębiorców, aby przyciągnąć kapitał do finansowania swoich przedsięwzięć.

Możliwości pojawiające się w ramach czwartego cyklu innowacji napędzanych technologią mogą zlikwidować pozostałe luki, które faworyzowały inwestorów instytucjonalnych, mających więcej dróg do niezależności finansowej. Nowe kategorie tokenizowane udziały w funduszach prywatnych oraz nowe kategorie tokenizowanych aktywów, takie jak sztuka cyfrowa czy pule tantiem, mogą zapewnić inwestorom indywidualnym dostęp do aktywów alternatywnych - kluczowego źródła zysków inwestorów instytucjonalnych w ciągu ostatnich 20 lat. Zdecentralizowane modele finansowe pozwalają wielu indywidualnym inwestorom aktywować wyrafinowane techniki inwestycyjne, aby potencjalnie zwiększyć zyski inwestorów, w tym pożyczania i kredytowanie aktywów, wykorzystywanie instrumentów pochodnych oraz stosowanie swoich udziałów jako zabezpieczenia.

Platformy emisji tokenów cyfrowych mogą pozwolić inwestorom indywidualnym na zebranie własnego kapitału poprzez platformy emisji tokenów cyfrowych mogą pozwolić inwestorom indywidualnym na zebranie własnego kapitału poprzez wybijanie niemonetarnych tokenów i ich dystrybucję, jak również zapewnić forum dla wielu inwestorów indywidualnych, aby uzyskać dostęp do emisji od innych inwestorów czy twórców.

Pojawiają się nowe modele dochodu pasywnego, które mogą pozwolić inwestorom indywidualnym na wykorzystanie ich własnych aktywów w nowych układach, w tym możliwości monetyzacji. danych osobowych, stawiania aktywów w celu zdobycia nagród, wnoszenia aktywów do puli płynności i dzielenia się nowymi rodzajami aktywów, które mogą mieć wartość w krajobrazie cyfrowym, jak np. przepustowość sieci.

Wszystkie te innowacje, począwszy od wprowadzenia odnawialnych kart kredytowych w latach 60. XX w. połączyły się w celu zaoferowania wielu indywidualnym inwestorom i konsumentom zestawu przywilejów i możliwości, które wcześniej były dostępne tylko dla instytucji. Dało to wielu indywidualnym uczestnikom możliwość działania i organizowania swojego życia tak, aby każdy użytkownik miał zawsze swoją tożsamość społeczną, ale nowa oferta rozszerzyła granicę tej rzeczywistości na globalny rynek miejski, swoje własne długoterminowe cele i misje, jak również polegać na innych indywidualnych uczestnikach, aby je ewentualnie wspierać.

Upodmiotowienie poszczególnych uczestników w ten sposób przyczyniło się do podniesienia ich znaczenia i może uzasadniać stopniową reorientację przedsiębiorstw komercyjnych na zaspokajanie potrzeb i preferencji indywidualnych konsumentów i inwestorów.

Wnioski

Każdy z megatrendów rozwijał się według unikalnej trajektorii i z czasem powoli zmieniały zachowania i oczekiwania, to jednak przez wszystkie przewija się jeden wspólny wątek: Rola indywidualnego uczestnika została wzmocniona, a instytucje i przedsiębiorstwa współczesnego społeczeństwa zostały zmuszone do ponownego przemyślenia swojej propozycji wartości i modelu zaangażowania, aby zachować konkurencyjność i znaczenie. Luki, które dawniej faworyzowały instytucje, w tym komercyjne nad indywidualnymi uczestnikami, zmniejszają się, a zdolność wielu indywidualnych uczestników do korzystania z kanałów technologicznych w celu łączenia się i realizowania długoterminowych celów pozwala im na wzmocnienie własnego głosu i władzy.

Zrozumienie, że te zmiany w zachowaniach i oczekiwaniach były budowane przez 60 lat, pomaga podkreślić prawdopodobną nieuchronność tego, dokąd zaprowadzi nas kolejny cykl innowacji napędzany technologią.

Technologie Web3 idealnie nadają się do wprowadzenia modelu finansowego, który mógłby zapewnić siłę i głos dla interesów ekonomicznych poszczególnych uczestników. Taka możliwość prawdopodobnie nakłada na firmy większe obciążenia, aby przeorientowały sposób dostarczania swoich towarów i usług tak, aby lepiej zaspokoić potrzeby indywidualnych konsumentów. W coraz większym stopniu doświadczenie, jakie oferuje transakcja oraz korzyści związane z wpływem i statusem, jakie może zapewnić, mogą decydować o wartości produktu lub usługi. Opracowanie optymalnej oferty może wymagać nowego rodzaju współpracy wielu przedsiębiorstw, która jest możliwa dzięki kompozycyjnemu i interoperacyjnemu charakterowi rozwoju Web3 oraz dzięki postępowi algorytmów AI, które zmierzają w kierunku możliwości budowania osobistej inteligencji o konkretnej osobie.

Podobnie jak w przypadku innych instytucji, branża zarządzania majątkiem i inwestycjami i zarządzania inwestycjami zostały przekształcone przez megatrendy i przeorientowane na przestrzeni lat, aby zaoferować inwestorom indywidualnym dostęp do bardziej sprawiedliwych warunków konkurencji. Zakres aktywów, które można spieniężyć i nowych możliwości pasywnego dochodu, które mogą być bezpośrednio dostępne i kontrolowane przez inwestorów indywidualnych w ramach powstających modeli Web3 - wraz z opcjami wykorzystania zaawansowanych wyrafinowanych, niedozwolonych technik inwestycyjnych w celu zwiększenia zysków z portfela, prawdopodobnie dalsze przekształcenie możliwości finansowych i zatarcie granic pomiędzy zarządzaniem inwestycjami, zarządzaniem majątkiem i bankowością w przyszłości.

Źródło: materiały prasowe Franklin Templeton

 

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła