PKO BP w 2020 roku: solidny zysk netto

opublikowano: 17 lutego 2021
PKO BP w 2020 roku: solidny zysk netto lupa lupa
Zbigniew Jagiełło, prezes zarządu PKO Banku Polskiego, fot. materiały prasowe

Grupa PKO Banku Polskiego według wstępnych danych, wypracowała w 2020 r. mimo pandemii 2,65 mld zł zysku netto. 2020 rok był dla banku czasem przyśpieszenia cyfrowej transformacji - ocenia Zbigniew Jagiełło, prezes zarządu PKO BP

- Pandemia COVID-19 odcisnęła piętno na wynikach Grupy Kapitałowej Banku. Wstępny zysk za 2020 rok wyniósł 2,65 mld zł i był o 1/3 mniejszy niż w poprzednim roku. PKO Bank Polski z wyprzedzeniem przygotował się do działania w trudniejszym otoczeniu gospodarczym, dlatego bezpiecznie przeszedł przez najtrudniejszy okres pandemii. Przyśpieszył też wdrażanie rozwiązań cyfrowych, co pozwoliło mu zaoferować klientom wygodne rozwiązania zdalne i bez zakłóceń prowadzić swoją działalność w trudnym 2020 roku. Rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję, zaawansowaną analitykę danych, przetwarzanie danych w chmurze oraz narzędzia do zdalnej komunikacji wspierają cyfrową transformację banku i będą źródłem jego przewag konkurencyjnych po ustąpieniu pandemii – powiedział Zbigniew Jagiełło, prezes zarządu PKO Banku Polskiego.

Solidny zysk netto pomimo skutków pandemii i wyższych kosztów ryzyka prawnego

Aktywa grupy w 2020 roku wzrosły do blisko 382 mld zł, oszczędności klientów wzrosły w dwucyfrowym tempie do 353 mld zł, a finansowanie udzielone klientom pozostało stabilne na poziomie blisko 254 mld zł. Wstępny zysk netto grupy banku w 2020 roku wyniósł 2,65 mld zł i był o 34,4 proc. niższy niż przed rokiem, a wstępny zysk w IV kwartale wyniósł 627 mln zł.

Na spadek rocznego wyniku wpływ miało przede wszystkim pogorszenie sytuacji w otoczeniu gospodarczym wywołane epidemią COVID-19, co zmusiło bank do utworzenia dodatkowych odpisów w kwocie 1,2 mld zł (łącznie na ryzyko kredytowe i aktywa niefinansowe). Na zmniejszenie zysków wpłynęły także wyższe koszty ryzyka prawnego kredytów hipotecznych (o 454 mln zł), wzrost kosztów regulacyjnych (o 241 mln zł) oraz spadek o 139 mln zł wyniku odsetkowego w efekcie obniżek stóp procentowych NBP. W ograniczaniu spadku zysku bankowi pomogła silna dyscyplina kosztowa, dzięki której koszty działania grupy w 2020 roku były niższe niż rok wcześniej.

Dobrze skapitalizowany i z wyprzedzeniem przygotowany na trudniejsze czasy

Spadek zysku netto grupy PKO Banku Polskiego w 2020 roku wg wstępnych danych był niższy niż w całym sektorze bankowym. Przyczyniło się do tego bardzo dobre przygotowanie banku na trudniejsze warunki gospodarcze. Bank zakończył 2019 rok z najniższymi na rynku bankowym w Polsce kosztami ryzyka oraz najlepszym współczynnikiem efektywności kosztowej C/I. W tym samym czasie bank wypracował najwyższy w polskim sektorze finansowym zysk oraz drugi najwyższy w sektorze bankowym zwrot na kapitale (ROE). Dobre przygotowanie banku na trudniejsze warunki gospodarcze potwierdzały już wcześniej wyniki europejskich stress-testów z 2018 r., które pokazały, że PKO Bank Polski jest najbezpieczniejszym bankiem w całym Europejskim Obszarze Gospodarczym.

Bank utrzymuje silną pozycję kapitałową i płynnościową. Współczynnik kapitału grupy banku po czwartym kwartale 2020 roku wg wstępnych danych wynosił 20 proc. i znajduje się znacznie powyżej minimów regulacyjnych. Kapitały grupy przewyższają o ponad 15 mld zł minimalne poziomy, które przed pandemią uprawniały do wypłaty dywidendy.

Wspiera Polskę i Polaków w walce z pandemią

PKO Bank Polski wspiera Polskę i Polaków w walce z pandemią. W 2020 r. przekazał ok. 23,6 mln zł na walkę z COVID-19 m.in. dla szpitali i służb sanitarnych. W niesienie pomocy włączyły się także spółki grupy kapitałowej, czego przykładem jest przekazanie przez PKO Leasing 141 samochodów osobowych na rzecz służb medycznych i sanitarnych. Operator Chmury Krajowej opracował i uruchomił z kolei system medycznych konsultacji video udzielanych przez pracowników medycznych bez wychodzenia z domu.

Bank aktywnie włączył się w ratowanie polskich firm i tworzonych przez nie miejsc pracy. Wspólnie z KIR stworzył system do wnioskowania o subwencje z tarczy finansowej PFR, który został następnie udostępniony pozostałym uczestnikom rynku. Został też liderem w dystrybucji środków z Tarczy Finansowej PFR 1.0 zarówno pod względem wartości przekazanych środków, jak i liczby firm, które otrzymały pomoc. Bank włączył się także w dystrybucję środków z Tarczy Finansowej PFR 2.0 oraz pomocy dla firm udzielanej przez BGK.

Sztuczna inteligencja przyśpiesza transformację cyfrową

Jednym z ważnych elementów technologicznych wspierających transformację cyfrową PKO Banku Polskiego w 2020 roku była sztuczna inteligencja (AI), która pomaga w robotyzacji i coraz szerzej wykorzystywana jest w jego codziennej działalności. Sztuczną inteligencję wykorzystują m.in. voiceboty wspierające pracę bankowej infolinii oraz asystent głosowy IKO, który został uruchomiony w maju 2020 r. Co trzecia osoba dzwoniąca na bankową infolinię obsługiwana jest już przez voicebota, a łączna liczba rozmów z bankową sztuczną inteligencją przekroczyła 1 mln.

AI pomaga także w miękkiej windykacji, weryfikuje autentyczność dowodów osobistych oraz każdego miesiąca analizuje dziesiątki tysięcy opinii użytkowników aplikacji IKO. Wykorzystywana jest także przez robo-doradcę wspierającego działanie PKO Inwestomatu, za którego pośrednictwem klienci zainwestowali już ponad 4 mld zł. W ramach poddanych robotyzacji i automatyzacji procesów od początku roku wykonano prace równe ekwiwalentowi 1,7 tys. pełnych etatów.

Rośnie znaczenie kanałów zdalnych

Pandemia przyśpieszyła przechodzenie klientów do kanałów zdalnych. W taki sposób z usług banku korzysta już ? klientów, a udział kanałów cyfrowych w sprzedaży pożyczek gotówkowych w czwartym kwartale 2020 r. wyniósł aż 67 proc.

Na popularności wciąż zyskuje aplikacja mobilna IKO, która została aktywowana już ponad 5 mln razy. Od momentu jej udostępnienia blisko osiem lat temu klienci logowali się do niej 2,9 mld razy, z czego w samym tylko 2020 r. prawie 1,2 mld razy. IKO ciągle się rozwija i jest wzbogacane o nowe funkcje. W ubiegłym roku w aplikacji pojawiła się m.in. możliwość płacenia za przejazd autostradą bez konieczności zatrzymywania się na bramkach i możliwość otwierania konta „na selfie". Bank umożliwił też za jej pośrednictwem złożenie wniosku o założenie konta firmowego i jednocześnie rejestrację firmy w CEIDG, a także wgląd do kont z innych banków.

Korzystanie z usług banku bez wychodzenia z domu wspierają konsekwentnie rozwijane usługi dodatkowe, takie jak uruchomiona w lipcu 2020 r. platforma Automarket. Za jej pośrednictwem, klienci mogą kupić sprawdzone technicznie i objęte gwarancją samochody, a sam zakup mogą natychmiast w prosty sposób sfinansować przy użyciu produktów grupy banku. Automarket przenosi do świata cyfrowego cały proces zakupu aut: od wyboru właściwej oferty, przez realizację płatności lub wybranie sposobu finansowania, po dostawę samochodu pod wskazany adres. Platforma Automarket.pl do końca 2020 roku została odwiedzona ponad 3 miliony razy przez 1,4 mln użytkowników.

Na drodze do chmury

Szybszej transformacji cyfrowej sprzyja dostęp do nowoczesnej infrastruktury chmurowej. W maju 2020 r. Operator Chmury Krajowej, który powstał z inicjatywy banku, zawarł partnerstwo strategiczne z Microsoftem. Na bazie porozumienia, Microsoft otworzy w Polsce region data center i uruchomi wieloletni program podnoszenia kompetencji cyfrowych na polskim rynku pracy. Wartość inwestycji wyniesie bagatela 1 miliard dolarów i będzie to największa inwestycja cyfrowa w historii Polski.

W 2020 roku PKO Bank Polski przeniósł do chmury 12 tys. terminali, na których pracują bankowi doradcy w 1 tys. oddziałów. Udostępnił też ponad 13 tysiącom pracowników chmurowe narzędzie MS Teams, które wspiera zdalną pracę zespołową. Klienci banku mogą z kolei korzystać z nowej usługi - wsparcia Wideodoradcy, które powstało przy wykorzystaniu chmury. W banku wdrożona została także platforma Dzień Dobry HR, która działa w chmurze publicznej SAP i obsługuje procesy miękkie HR dla ponad 26 tys. pracowników banku.

Infrastruktura chmurowa pomogła bankowi szybko przestawić się na tryb zdalny, co w czasie pandemii pozwoliło mu bezpiecznie i bez zakłóceń kontynuować obsługę 11 mln klientów. W najbliższych latach wykorzystanie przetwarzania danych w chmurze przez bank będzie rosło. Aktualnie PKO przenosi serce bankowej infrastruktury IT, system Alnova, na platformę przyjazną rozwiązaniom chmurowym. Spółka chce, aby najpóźniej za trzy lata, kluczowe biznesowe systemy IT banku działały w chmurze obliczeniowej opartej o architekturę hybrydową.

Źródło: materiały prasowe

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła