Pokolenie Z to wyzwanie dla ubezpieczeń

opublikowano: 9 maja 2019
Pokolenie Z to wyzwanie dla ubezpieczeń lupa lupa
Debata na temat pokolenia Z w trakcie Kongresu PIU, fot. Artur Ceyrowski

O wyzwaniach płynących z wkraczania coraz większej liczby przedstawicieli „pokolenia Z” na rynek pracy debatowano na VII Kongresie Polskiej Izby Ubezpieczeń, odbywającym się w Sopocie.


O wyzwaniach płynących z wkraczania coraz większej liczby przedstawicieli „pokolenia Z” na rynek pracy mówili na VII Kongresie Polskiej Izby Ubezpieczeń dr Karol Raźniewski, associate partner w zespole People Advisory Services, EY Polska i Jason Whyte, associate partner w zespole Ubezpieczeń, EY UK. W dyskusji, moderowanej przez Artura Kurasińskiego, wzięli udział m. in. Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju SA, Roman Pałac, prezes PZU Życie SA, Jarosław Bartkiewicz, prezes Prudential Polska, Jan E. Rościszewski wiceprezes PKO BP i Franciszek Sokołowski, uczeń II klasy LO im. Stefana Batorego.

Czym jest pokolenie Z?

Pokolenie Z (ang. „Generetion Z”), nazywane też „post millenialsccmi” czy pokoleniem C (od „connected”), to pokolenie ludzi urodzonych po 2000 roku. Część z nich już wkracza na rynek pracy. To ludzie, którzy od urodzenia są zaznajomieni z nową technologią, która stanowi dla nich naturalne środowisko. Ludzie sprawdzający każdą wątpliwość w internecie, w którym poruszają się swobodniej niż poza nim.

To ludzie z bardzo dużą siatką znajomości, często z odległych krańców świata, dla których bariery geograficzne i fizyczne mają dużo mniejsze znaczenie. Skupiają się na zdaniach, często szukają nowych wyzwań, co skutkuje m. in. tym, iż – jak wynikało z badań zaprezentowanych przez dra Karola Raźniewskiego, zdecydowana większość „pokolenia Z” do 38 roku będzie miała od 10 do 14 miejsc pracy.

Jak odpowiadać na ich potrzeby?

Podstawowe kwestie, nad którymi skupili się paneliści w późniejszej dyskusji, dotyczyły tego, na ile zmienia się człowiek a na ile zmieniają się sposoby dotarcia od niego w ramach nowych kanałów dystrybucji. Pojawił się też wątek zagrożeń, które pojawiają się wraz z coraz lepszym targetgowaniem i rozpoznaniem potrzeb klientów.

- Mówimy tu o ogromnej liczbie zmian, także w strukturze demograficznej, które stanowią bardzo duże wyzwanie dla całej branży. Sektor ubezpieczeniowy w dużym stopniu zależy od mobilności i zasobności portfela klienta, stąd tego typu badania muszą być i są prowadzone przez branżę. Wiemy dziś, że Europa rozwija się wolniej od rynków azjatyckich czy amerykańskich, co wynika właśnie z kwestii demograficznych, ale także ze spraw związanych np. z ochroną danych osobowych, na które my w Europie zwracamy znacznie większą uwagę niż np. w Azji – mówił prezes Jarosław Bartkiewicz.

- Przy obecnej strukturze demograficznej musimy powiedzieć wprost – idziemy na ścianę – komentował Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju. – Wiemy, że „pokolenie Z” oznacza 100 miliardów siły nabywczej, ale wiemy też, że system ubezpieczeniowy dostosowany do potrzeb tego pokolenia musi być niezwykle zróżnicowany. Bardzo ważne są systemy indywidualne, co widać m. in. w OFE – dodawał.

- „Pokolenie Z” będzie się zmieniać i ewoluować. Na dziś to obszar klientów, który w branży „ubezpieczeń na życie” nie występuje. Co w dużym stopniu wynika oczywiście z tego, że potrzeby ubezpieczeniowe pojawiają się późno w naszym życiu, są związane z określonym statusem życia - komentował Roman Pałac, prezes PZU Życie SA. Również on zwracał uwagę na zmieniającą się strukturę społeczeństwa: - Największym problemem jest demografia, w ciągu 20 lat mamy spadek o połowę liczby ludzi w określonym wieku. To jest ogromny problem, ta zmiana skali o której mówimy – mówił R. Pałac.

Franciszek Sokołowski, jedyny wśród panelistów przedstawiciel „Pokolenia Z”, zwracał uwagę na to, że wszelka generalizacja, zwłaszcza w kontekście grupy społecznej jest niebezpieczna. Podkreślał też, że zmiana pokoleniowa dla branży ubezpieczeń to przede wszystkim zmiana technologiczna.

- Tu pomocna dla branży ubezpieczeniowej może być branża bankowa, która jest pionierem w wykorzystaniu i rozwoju technologii – mówił Jan E. Rościszewski, wiceprezes PKO BP.

Wątek nowych technologii sprowadził dyskusję na tematykę zagrożeń, które wiążą się z nowymi technologiami. Z jednej strony to wyzwanie dla gigantów rynku, którzy muszą dostosować się do potrzeb klientów, z drugiej ogromne ryzyko także dla legislatorów, którzy muszą stworzyć prawo chroniące klientów przed potencjalnymi zagrożeniami.

- Myśląc o przyszłości trzeba się zastanowić nad tym, jak szybko giganci rynku tech będą w stanie się przestawić na myślenie o nowych wyzwaniach – mówił Karol Raźniewski. - Ważnym czynnikiem związanym ze zmianami technologicznymi jest również zatrudnianie osób, których wkrótce zabraknie, czyli specjalistów w poszczególnych branżach. Wszyscy doświadczamy problemów z zatrudnianiem ludzi. Tu widać przewagę „Pokolenia Z”, które z racji swojej mobilności jest do tego świetnie dopasowane. Oni będą się w tym świetnie odnajdować – dodawał. Do większego zaangażowania we współpracę z technologicznymi gigantami namawiał przedstawicieli firm ubezpieczeniowych namawiał również Jason Whyte.

Z kolei prezes J. Bartkiewicz zauważał, że potrzeby człowieka nie tyle się zmieniają, co pojawiają się wraz z wiekiem. - Człowiek i jego potrzeby są bardzo podobne, zmieniają się jedynie drogi dotarcia i stworzenia produktu, który wpisuje się w natywne środowisko – mówił. - Z badań, które prowadzimy, wynika że oprócz dotychczasowych produktów, produktów ochronnych i emerytalnych, które w dużej części muszą być zabezpieczone przez sektor państwowy, pojawia się ogromne zapotrzebowanie na ubezpieczenia medyczne – dodawał.

Do tej kwestii odniósł się również P. Borys: - Parę lat temu badania genetyczne kosztowały kilka tysięcy dolarów, dziś kosztują ok. stu dolarów, za kilka lat będzie to kilkanaście dolarów. To zmieni sposób prowadzenia klienta, bo jego problemy będą dużo lepiej zdiagnozowane i zidentyfikowane – mówił prezes PFR.

To z jednej strony duża szansa dla rozwoju branży, ale także ogromne niebezpieczeństwo.

- Po 20-letnich doświadczeniach w branży ekonomicznej wiem, że potrzeby się nie zmieniają, ale zmieniają się technologie i nawyki, które decydują o zakupie danego produktu. W branży ubezpieczeniowej kluczowy jest koszt pozyskania klienta. Istotnym problem jest tu oczywiście sztuka targetowania i pytanie o to, czy my mamy jeszcze jakiś wybór dotyczący produktu. Zmieniają się więc kanały dystrybucji, ale pojawiają się też kwestie podprogowego wpływania na potrzeby klienta – mówił Paweł Borys, wskazując na potencjalne ryzyka, na które musi odpowiedzieć branża ubezpieczeń.

Artur Ceyrowski

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.