Seniorzy czerpią wiedzę o finansach z telewizji

opublikowano: 17 listopada 2018
Seniorzy czerpią wiedzę o finansach z telewizji lupa lupa

Ponad połowa seniorów (54%) wiedzę finansową czerpie z telewizji. Inne wymieniane źródła to: wizyty osobiste w placówkach, a także gazety i internet - wynika z danych  Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego.

Co trzecia osoba w wieku pomiędzy 60., a 70. rokiem życia dobrze ocenia swój poziom wiedzy na temat usług finansowych. Jednocześnie 40% badanych twierdzi, że ma słabą wiedzę w tym obszarze. 

 Seniorzy to szczególna grupa klientów, która z racji wieku potrzebuje specjalnego traktowania na rynku finansowym. Może być także w większym stopniu narażona na nieuczciwe praktyki związane z korzystaniem z usług finansowych - mówi Agnieszka Wachnicka, prezes zarządu Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego. Z jednej strony aż 70% seniorów deklaruje, że posiada konto w banku, a co trzeci dobrze ocenia swoją wiedzę na temat finansów. Z drugiej strony co czwarty twierdzi, że nie ma wystarczającej wiedzy, a tylko 22% badanych potrafi wskazać prawidłową definicję RRSO. Dlatego tak ważna jest edukacja i stałe podnoszenie świadomości konsumentów co zasad korzystania z produktów finansowych, ryzyka wiążącego się z inwestowaniem, a także konsekwencji związanych z zaciąganiem kredytów lub pożyczek.

Źródła wiedzy o usługach finansowych

Z badań Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego wynika, że ponad połowa (54%) seniorów wiedzę na temat usług finansowych czerpie z telewizji, a 34% z wizyt osobistych w placówkach oferujących usługi finansowe. Popularnym źródłem informacji są także gazety (27%) oraz internet (25%). Z telewizji najczęściej korzystają osoby mieszkające na wsi i posiadające wykształcenie podstawowe, a wizyty osobiste w placówkach i internet częściej wskazują osoby lepiej wykształcone. Wiedzę finansową seniorzy uzyskują także od rodziny, znajomych i z ulotek.

Wiedza na temat produktów finansowych czerpana z telewizji może być powierzchowna i oparta głównie na przekazach reklamowych emitowanych przez stacje telewizyjne – mówi Agnieszka Wachnicka. Należy pamiętać, że reklama nie stanowi oferty produktowej, a jest jedynie zachętą do zapoznania się z ofertą i nie zawiera wszystkich informacji do podjęcia decyzji o wyborze produktu finansowego. Zawsze należy dokładnie zapoznać się z warunkami konkretnego produktu. W przypadku pożyczki należy sprawdzić warunki spłaty i dopasować kwotę raty do swoich możliwości finansowych. W przypadku produktów inwestycyjnych trzeba rozumieć zasady na jakich opierają się poszczególne produkty, w jaki sposób inwestowane są pieniądze, jaki jest poziom ryzyka, a także poznać zasady wypłaty i ewentualnego gwarantowania środków – dodaje prezes FRRF.

Badanie zostało przeprowadzone w maju br. na zlecenie Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego przez Danae sp. z o.o. Badanie zrealizowano na reprezentatywnej próbie N=604 osób pomiędzy 60, a 70 rokiem życia, metodą CATI – wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo. Próbę dobrano z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby dorosłych Polaków N=1005.

Źródło: materiały Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego

Komentarze (0)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
 

obecnie brak komentarzy, zapraszamy do komentowania.

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła