Seniorzy czerpią wiedzę o finansach z telewizji

opublikowano: 17 listopada 2018
Seniorzy czerpią wiedzę o finansach z telewizji lupa lupa

Ponad połowa seniorów (54%) wiedzę finansową czerpie z telewizji. Inne wymieniane źródła to: wizyty osobiste w placówkach, a także gazety i internet - wynika z danych  Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego.

Co trzecia osoba w wieku pomiędzy 60., a 70. rokiem życia dobrze ocenia swój poziom wiedzy na temat usług finansowych. Jednocześnie 40% badanych twierdzi, że ma słabą wiedzę w tym obszarze. 

 Seniorzy to szczególna grupa klientów, która z racji wieku potrzebuje specjalnego traktowania na rynku finansowym. Może być także w większym stopniu narażona na nieuczciwe praktyki związane z korzystaniem z usług finansowych - mówi Agnieszka Wachnicka, prezes zarządu Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego. Z jednej strony aż 70% seniorów deklaruje, że posiada konto w banku, a co trzeci dobrze ocenia swoją wiedzę na temat finansów. Z drugiej strony co czwarty twierdzi, że nie ma wystarczającej wiedzy, a tylko 22% badanych potrafi wskazać prawidłową definicję RRSO. Dlatego tak ważna jest edukacja i stałe podnoszenie świadomości konsumentów co zasad korzystania z produktów finansowych, ryzyka wiążącego się z inwestowaniem, a także konsekwencji związanych z zaciąganiem kredytów lub pożyczek.

Źródła wiedzy o usługach finansowych

Z badań Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego wynika, że ponad połowa (54%) seniorów wiedzę na temat usług finansowych czerpie z telewizji, a 34% z wizyt osobistych w placówkach oferujących usługi finansowe. Popularnym źródłem informacji są także gazety (27%) oraz internet (25%). Z telewizji najczęściej korzystają osoby mieszkające na wsi i posiadające wykształcenie podstawowe, a wizyty osobiste w placówkach i internet częściej wskazują osoby lepiej wykształcone. Wiedzę finansową seniorzy uzyskują także od rodziny, znajomych i z ulotek.

Wiedza na temat produktów finansowych czerpana z telewizji może być powierzchowna i oparta głównie na przekazach reklamowych emitowanych przez stacje telewizyjne – mówi Agnieszka Wachnicka. Należy pamiętać, że reklama nie stanowi oferty produktowej, a jest jedynie zachętą do zapoznania się z ofertą i nie zawiera wszystkich informacji do podjęcia decyzji o wyborze produktu finansowego. Zawsze należy dokładnie zapoznać się z warunkami konkretnego produktu. W przypadku pożyczki należy sprawdzić warunki spłaty i dopasować kwotę raty do swoich możliwości finansowych. W przypadku produktów inwestycyjnych trzeba rozumieć zasady na jakich opierają się poszczególne produkty, w jaki sposób inwestowane są pieniądze, jaki jest poziom ryzyka, a także poznać zasady wypłaty i ewentualnego gwarantowania środków – dodaje prezes FRRF.

Badanie zostało przeprowadzone w maju br. na zlecenie Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego przez Danae sp. z o.o. Badanie zrealizowano na reprezentatywnej próbie N=604 osób pomiędzy 60, a 70 rokiem życia, metodą CATI – wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo. Próbę dobrano z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby dorosłych Polaków N=1005.

Źródło: materiały Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego

Komentarze (0)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
 

obecnie brak komentarzy, zapraszamy do komentowania.

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.