Siedem rozwiązań, które chronią, gdy płacimy zbliżeniowo

opublikowano: 3 kwietnia 2020
Siedem rozwiązań, które chronią, gdy płacimy zbliżeniowo lupa lupa
fot. materiały prasowe

Podwyższenie limitu transakcji bez PIN to dobry moment, aby przypomnieć, dlaczego technologia zbliżeniowa gwarantuje większe bezpieczeństwo niż inne formy płatności.

1. Czasami terminal POS zapyta o PIN także przy niskich kwotach


Zgodnie z przepisami, które weszły w życie we wrześniu 2019 r., banki są zobowiązane do uwierzytelnienia kodem PIN co szóstej transakcji, jeśli przy pięciu poprzednich nie przekroczono limitu, który od teraz wynosi 100 zł. Alternatywnie, terminal płatniczy może zażądać podania kodu PIN, jeśli wartość kolejnych płatności niskokwotowych przekroczy łącznie 150 euro, czyli około 650 zł (przy czym jest to kwota maksymalna, a poszczególne banki mogą ustalić niższą). W razie kradzieży karty, złodziej nie jest więc w stanie wydać za pomocą karty większej kwoty. Dodatkowo, w wypadku przestępstwa, konsument jest chroniony odpowiednimi przepisami prawnymi.

2. Szybkie zgłoszenie utraty karty zwalnia z odpowiedzialności


W myśl przepisów dyrektywy PSD2, w przypadku kradzieży lub zgubienia karty, jej posiadacz odpowiadać może za nieautoryzowane transakcje tylko do kwoty 50 euro, czyli około 220 zł. Warunkiem jest zgłoszenie utraty/kradzieży karty w banku w ciągu 24 godzin. Ta zasada obowiązuje dla wszystkich nieautoryzowanych transakcji, również tych w e-commerce.

3. Bezpieczeństwo technologii zbliżeniowej


Karty płatnicze z mikroprocesorem – czyli wszystkie karty zbliżeniowe – wykorzystują technologie takie jak szyfrowanie danych czy klucze jednorazowe transakcji, stosowane w ramach standardu EMV. Dzięki temu nie da się odczytać danych karty, ani powtórzyć tej samej transakcji wielokrotnie. Według Europejskiego Banku Centralnego oszukańcze transakcje to zaledwie 0,005 proc. wszystkich płatności kartą w Polsce. To najlepszy wynik w Europie, co wynika właśnie z wyposażenia kart w zabezpieczone mikroprocesory i z popularności płatności zbliżeniowych w naszym kraju.

4. Bezpieczeństwo płatności mobilnych – tokenizacja

Płacić zbliżeniowo pozwalają nie tylko plastikowe karty, ale też smartfony i inne urządzenia mobilne, jak zegarki czy opaski fitness. Dane karty płatniczej są w nich zapisywane w formie ciągu cyfr nazywanego tokenem. Służąca do tego technologia tokenizacji, świadczona m.in. w usłudze Mastercard Digital Enablement Service (MDES), zapewnia dodatkową warstwę bezpieczeństwa. W przypadku zgubienia lub kradzieży urządzenia mobilnego, którym płacimy, wystarczy zablokować token karty przypisany do danego urządzenia, bez konieczności blokowania „głównej” karty płatniczej.

5. Biometria może zastąpić PIN

Niektóre smartfony, inteligentne zegarki czy opaski fitness umożliwiają płatności zbliżeniowe bez konieczności podawania numeru PIN na terminalu bez względu na kwotę. Umożliwia to biometria, dzięki której tożsamość użytkownika karty można potwierdzić na jego własnym urządzeniu. Na przykład, w rozwiązaniu Apple Pay użytkownik każdą płatność potwierdza odciskiem palca lub skanem twarzy. Z kolei w rozwiązaniach Garmin Pay oraz Fitbit Pay od momentu założenia zegarka użytkownik jest uwierzytelniany poprzez weryfikację tętna. Jak wynika z badania Mastercard, już 47 proc. polskich konsumentów jest zainteresowanych tą formą uwierzytelniania płatności bezgotówkowych.

6. Większa kontrola nad kartą

W przypadku płatności zbliżeniowych nie ma potrzeby podawać sprzedawcy karty płatniczej, ponieważ nie trzeba wkładać jej do terminala. Konsument ma więc kartę w dłoni lub portfelu przez cały czas, co zwiększa bezpieczeństwo transakcji. Każda karta płatnicza, również zbliżeniowa, jest też bezpieczniejsza niż gotówka, ponieważ pieniądze są chronione kodami PIN i CVC oraz limitami dotyczącymi wartości transakcji, a karta zawsze jest przypisana do konkretnej osoby.

7. Wyższy poziom higieny

Polski rząd oraz Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zachęcają, aby szczególnie w czasie trwającej epidemii COVID-19 płacić zbliżeniowo, co pozwala uniknąć przekazywania z rąk do rąk nie tylko gotówki, ale również karty płatniczej. Dzięki możliwości płacenia zbliżeniowego bez PIN do 100 zł konsumenci będą rzadziej proszeni o wpisanie czterocyfrowego kodu na terminalu, co dodatkowo zwiększy poziom ich bezpieczeństwa.


Do 100 zł bez PIN

Jak wynika z badania POLASIK Research, zdecydowana większość (67 proc.) użytkowników kart płatniczych w Polsce popiera podniesienie limitu płatności bez PIN do 100 zł. Nowy limit lepiej odzwierciedla aktualne realia ekonomiczne, które znacznie zmieniły się od wprowadzenia limitu 50 zł w 2007 r. Według NBP, średnia wartość transakcji zbliżeniowej już od kilku lat przekraczała ten pułap. Jednocześnie 2/3 transakcji kartami płatniczymi na kwotę powyżej 50 zł było realizowanych w technologii zbliżeniowej. Podniesienie limitu do 100 zł pozwoli zatem zwiększyć wygodę, ale też bezpieczeństwo konsumentów.

Polska jest jednym ze światowych liderów, jeśli chodzi o popularność płatności zbliżeniowych. Już niemal 89 proc. transakcji kartą w naszym kraju jest realizowanych w ten sposób, a według danych Mastercard w ten sposób częściej od Polaków płacą w Europie jedynie Czesi. Co więcej, już wszystkie terminale płatnicze w Polsce obsługują technologię zbliżeniową. Dzięki temu konsumenci mogą dziś powszechnie korzystać z tej bezpiecznej formy bezgotówkowej płatności, która nie wymaga podawania z rąk do rąk karty płatniczej” – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.

Źródło: materiały prasowe

Komentarze (1)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
J24
0 / 0 zgłoś

Prawda dla naiwnych

J24 , 4.04.2020, 13:25
Ta a potem kop się z bankiem i udowodnij ze nie jesteś wielbłodem
skomentuj odpowiedzi (0)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.