Technologia i banki: sojusz w czasach zmian

opublikowano: 29 czerwca 2023
Technologia i banki: sojusz w czasach zmian lupa lupa
Grzegorz Olszewski, prezes Alior Banku, Bankowy Menedżer Roku (1L), Leszek Skiba (2L), prezes Banku Pekao, Najlepszego Banku 2023 z nagrodami, które wręczali Henryk Uzdrowski (2P), zarząd Fratrii i Maciej Wośko (1P), redaktor naczelny "Gazety Bankowej"

Technologiczna rewolucja nabiera tempa, a polski biznes, w tym firmy finansowe, pędzi razem z nią. „Gazeta Bankowa” wyróżniła  najciekawsze rozwiązania technologiczne oraz najlepsze banki i bankowców

„Gazeta Bankowa” rozstrzygnęła dwa konkursy: pierwszy to TechnoBiznes, a drugi – Najlepszy Bank 2023 i będący jego integralna częścią Bankowy Menedżer Roku 2022. Uroczysta gala, podczas której wyróżnionym wręczono nagrody, odbyła się 28 czerwca.

Technologiczna czołówka

TechnoBiznes, czyli konkurs technologiczny „Gazety Bankowej”, składa się z dwóch części: pierwsza to Lider 2022. Uczestniczą w niej firmy i instytucje, które wdrożyły w 2022 roku nowoczesne rozwiązania, funkcjonują one w codziennej praktyce biznesowej, mają na swoim koncie spektakularne osiągnięcia. Część druga – Hit Roku 2023 to produkty, rozwiązania i usługi skierowane do rynku, swego rodzaju technologiczna oferta dla biznesu. Pierwsza i druga część obejmuje trzy kategorie: Bankowość, Ubezpieczenia i inne usługi finansowe (związane np. z zarządzaniem aktywami) oraz Gospodarka 4.0. Zwycięzców konkursu wybiera Kapituła, w której skład wchodzą wybitni eksperci, przedstawiciele świata nauki, administracji i redakcji „Gazety Bankowej”.

Pod względem liczby zgłoszeń, tegoroczna edycja TechnoBiznesu była rekordowa – w dziale Lider było ich w sumie ponad 60. Firmy uczestniczące w konkursie w coraz szerszym zakresie wykorzystują sztuczną inteligencję, która analizuje już nie tylko pojedyncze frazy, zawierające słowa klucze, lecz cały kontekst wypowiedzi klientów komunikujących się z bankiem czy firmą ubezpieczeniową. Instytucje finansowe wykorzystują sztuczną inteligencję do analizy gigantycznych ilości danych, tworzą profile klientów, przedstawiają oferty na podstawie obserwacji ich zachowań w sieci. W szerokim zakresie stosowana jest weryfikacja behawioralna, która analizujeącej m.in. sposób używania klawiszy na klawiaturze, czas kliknięć czy sposób korzystania z ekranu dotykowego. Coraz mniej w palecie usług jest przypadkowości, a coraz więcej precyzyjnie kierowanych rozwiązań i dokładnie sprawdzanej tożsamości użytkownika.

Na podstawie analizy i oceny przesłanych do konkursu zgłoszeń, Kapituła dokonała wyboru zwycięzców, przyznała wyróżnienia i rekomendacje. W konkursie Lider 2022, w kategorii Bankowość pierwsze miejsce otrzymał Alior Bank (InfoNina i Speech Analytics w ramach projektu Platforma AI), drugie - ING Bank Śląski za weryfikację behawioralną na urządzeniach mobilnych, a trzecie - PKO Bank Polski za PKO Bank Polski w Metawersum – wirtualna PKO Rotunda. Wyróżnienia otrzymali: VeloBank za nowy system CRM do hiperpersonalizacji relacji z klientem, Bank Pekao SA za Omnibank CRM – pierwszy bankowy marketing w czasie rzeczywistym w chmurze obliczeniowej, Santander Bank Polska za czeki BLIK jako sposób dystrybucji środków w ramach wsparcia humanitarnego, PKO Bank Polski za wsparcie RPA w realizacji ustawowych wakacji kredytowych, i Bank Polskiej Spółdzielczości za eWnioski.

W kategorii Ubezpieczenia i inne instytucje finansowe, pierwsze miejsce w konkursie Lider 2022 otrzymał PZU SA za interaktywną porównywarkę zakresów ubezpieczeń, drugie - PKO Leasing za PKO Leasing Online, trzecie - Santander Leasing SA (BioPodpis Naturalnie, że podpisane). Wyróżnienia w tej kategorii Kapituła przyznała: simpl.rent za ubezpieczenie płatności czynszu dla rynku najmu, PKO Leasing za wideoweryfikację klientów w procesie leasingowym za pośrednictwem platformy Autenti, Fair Place Finance SA za WealthSeed, i Generali TU SA za Generali Vitality.

W kategorii Gospodarka 4.0, Liderem 2022 został PKN Orlen (system innowacyjnych rozwiązań na stacjach paliw), drugie miejsce zajęła Poczta Polska SA (e-Doręczenia w Poczcie Polskiej), a trzecie PGE Systemy SA – za Projekt wsparcie Obszaru Technologicznego (wOT). Wyróżnienia otrzymali: Carsmile SA za OTOMOTO PAY - aplikację Scan&Buy, PKP Intercity za dynamiczny system sprzedaży i aplikację mobilną, oraz PKN Orlen za Rekomendacje Real-Time & Campaign Management.

W konkursie Hit Roku 2023, w kategorii Bankowość, tytuł Hit Roku i rekomendację przyznano: i-BS.pl Sp. z o.o. i HEUTHES Sp. z o.o. za BS Solution (wersja 1.0), oraz Hitachi Europe Ltd. za Ekologiczny Bank – digitalizację procesów w bankowości spółdzielczej oraz Biuro informacji Kredytowej SA za Platformę Biometrii Behawioralnej BIK.. Rekomendacje w tej kategorii otrzymali: e-point SA za Santander.pl – najszybsza strona bankowa w Polsce, oraz Biuro informacji Kredytowej SA za Platformę Biometrii Behawioralnej BIK.

W kategorii Ubezpieczenia i inne instytucje finansowe, tytuł Hit Roku i rekomendację Kapituła konkursu przyznała Altkom Software & consulting Sp. z o.o. za Digital Leasing Platform.

Bankowi liderzy

W kolejnym konkursie „Gazety Bankowej” - Najlepszy Bank 2023 i Bankowy Menedżer Roku 2022 – nagrodzono najlepsze banki komercyjne i spółdzielcze, a także najlepszych ich menedżerów. Uczestniczące w konkursie banki (stanowiły one ponad 70 proc. aktywów sektora bankowego w Polsce) wypełniały ankietę przygotowaną przez partnera merytorycznego konkursu – renomowaną firmę doradztwa strategicznego Kearney. Była ona analizowana i oceniana przez ekspertów Kearneya, następnie jej wyniki trafiały pod obrady Kapituły. Zwycięzców wyłoniono po zsumowaniu punktów wynikających z ankiety i z głosowania Kapituły.

W konkursie Najlepszy Bank 2023, wśród banków komercyjnych pierwsze miejsce zajął Bank Pekao SA, drugi był BNP Paribas Bank Polska, a trzeci – Alior Bank. W gronie banków spółdzielczych zwycięzcą został Bank Spółdzielczy w Ostrowi Mazowieckiej, drugie miejsce zajął Bank Spółdzielczy w Brodnicy, a trzecie – Bank Spółdzielczy w Jaworze.

Z kolei Bankowym Menedżerem Roku 2022 (zwycięzcy wyłaniani są po zsumowaniu głosów banków biorących udział w konkursie oraz Kapituły) w grupie banków komercyjnych został Grzegorz Olszewski, prezes Alior Banku.

W ramach konkursu, „Gazeta Bankowa” wyróżnia również menedżerów banków spółdzielczych. W tym roku taką samą najwyższą liczbę punktów (zarówno w głosowaniu banków, jak i Kapituły) otrzymało dwoje menedżerów, stąd decyzja o przyznaniu równorzędnych nagród. Bankowymi Menedżerami Roku 2022 banków spółdzielczych zostali: Beata Hamkało, prezes Banku Spółdzielczego w Jaworze, i Tomasz Styczyński, prezes Krakowskiego Banku Spółdzielczego. Redakcja „Gazety Bankowej” zdecydowała też o przyznaniu wyróżnienia Jolancie Nowakowskiej, prezes Banku Spółdzielczego w Lubrańcu, która otrzymała wysokie noty w obu głosowaniach.

Konkurs „Gazety Bankowej” pokazuje – jak co roku, obecna edycja była 31.z kolei – kondycję finansową sektora oraz jego zdolność odpowiadania na nowe wyzwania rynkowe. - W obliczu agresji Rosji na Ukrainę, szoków podażowo-popytowych w wielu sektorach na świecie, rosnącej inflacji oraz innych wyzwań polski sektor bankowy wykazał się odpornością, a w otoczeniu wysokich stóp procentowych odnotował rentowność kapitału powyżej unijnej średniej – napisali eksperci Kearneya podsumowując wyniki konkursu. - Jednocześnie rok 2023 i kolejne lata będą stawiać przed polskimi bankami wyzwania o charakterze ekonomicznym i regulacyjnym, które mogą istotnie wpłynąć na przyszłą rentowność sektora.

WIDEORELACJA Z GALI - KLIKNIJ TUTAJ 


Stanisław Koczot, zastępca redaktora naczelnego "Gazety Bankowej"

Komentarze (0)
Dodająć komentarz, akceptujesz regulamin forum.
dodaj komentarz
 
 

obecnie brak komentarzy, zapraszamy do komentowania.

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła