Coraz wiecej sztucznej inteligencji

opublikowano: 6 czerwca 2024
Coraz wiecej sztucznej inteligencji

Technologia obejmuje coraz szersze obszary gospodarki. Główne kierunki, w jakie zmierza, wydają się w miarę spójne. To przede wszystkim sztuczna inteligencja i bezpieczeństwo. O ile pierwsza pełni funkcje przede wszystkim sprawnego narzędzia, o tyle druga to taki obszar, w którym możliwe są różne rozwiązania.

Tegoroczny TechnoBiznes, który właśnie zbliża się do finiszu, tak jak w poprzednich latach obejmuje trzy kategorie: Bankowość, Ubezpieczenia i inne instytucje finansowe oraz Gospodarka 4.0. Gwoli przypomnienia: konkurs składa się z dwóch części – pierwsza to Lider 2023, do którego firmy zgłaszają rozwiązania już stosowane na rynku; druga to Hit Roku 2024 – trafiają do niej nowoczesne projekty będące na razie propozycjami dla biznesu. 

Analizując tegoroczne zgłoszenia, można odnieść wrażenie, ze w biznesie dokonuje się żmudna praca nad technologicznymi rozwiązaniami. Może nie tak widowiskowa jak w latach poprzednich, gdzie każda nowość robiła wrażenie epokowego odkrycia, ale niezwykle skuteczna i nastawiona na osiągniecie konkretnych celów. Biznes wkłada coraz więcej wysiłku w takie sformatowanie technologii, by poprawiała jego efektywność, ograniczała koszty, a zarazem posiadała element dodany, wyróżniający ja od konkurencji.

Sztuczna inteligencja głównym rozgrywającym

Rzeczywiście sztuczna inteligencja – bo to ona jest teraz głównym rozgrywającym na technologicznym ringu – jest w stanie spełnić wszystkie te oczekiwania. Jeszcze niedawno miała zastosowanie przede wszystkim w kontaktach z klientami, potrafiła coraz lepiej rozumieć ich potrzeby i dostosować do nich ofertę. Teraz to tylko jedno z jej zastosowań, choć – trzeba przyznać – nadal kluczowe. Sztuczna inteligencja potrafi wykrywać oszustwa, i to nie tylko w takich dziedzinach jak szkody samochodowe, lecz także w o wiele bardziej wrażliwych obszarach (chociażby pod względem prawnym), jak zdrowie i związane z nim wypłaty świadczeń. AI to bardzo mocne wsparcie dla pracowników coraz większej grupy firm – od banków, po ubezpieczycieli czy przemysł.

Sprawdza się w tradycyjnych dziedzinach, jak ocena szkód komunikacyjnych czy tworzenie i uzupełnianie baz klientów, oraz w nowych, dotyczących takich obszarów jak chociażby ESG,  które wymagają dużej bazy wiedzy, zatrudnienia sztabu fachowców,  a tym samym wiążą się z dość kosztownymi inwestycjami.

Przydatne narzędzie

Oczywiście to tylko sztuczna inteligencja, która nie zastąpi człowieka, może być jednak  przydatnym narzędziem w jego rękach. I dokładnie tak biznes ja traktuje – jak nowa technologie, która odkrywa z każdym miesiącem kolejne możliwości potrzebne w grze rynkowej.

Drugi ciekawy watek to bezpieczeństwo. Chodzi głównie o to, by jedna i druga strona komunikacji – klient i przedstawiciel instytucji finansowej – wiedziała, z kim rozmawia i czy na pewno pod jej tożsamość nie podszywa się ktoś inny. To odpowiedz na coraz bardziej skuteczne oszustwa akurat w tej dziedzinie. Inne pomysły to możliwość prostego i szybkiego logowania się do serwisu finansowego w taki sposób, by nie popełnić błędu. Tego typu pomyłki, gdy logowanie odbywa sie coraz częściej za pośrednictwem platform mobilnych, są także dość częstym i kłopotliwym problemem.

Takich ciekawych i praktycznych rozwiązań jest coraz więcej. Ich celem jest przede wszystkim poprawa jakości usług, usprawnienie kontaktu z klientami zewnętrznymi, a także z pracownikami wewnątrz organizacji.

Technologiczne rozwiązania muszą sprostać nie tylko oczekiwaniom (i standardom) rynkowym, lecz również rosnącym w szybkim tempie strumieniom danych. W takich okolicznościach sztuczna inteligencja jest dobrym, o ile nie jedynym rozwiązaniem. Im większa instytucja, tym wymagania związane z przetwarzaniem informacji i z ich bezpieczeństwem będą coraz większe.

Jednym słowem, zmian jest wiele, co widać w kolejnych odsłonach konkursu technologicznego „Gazety Bankowej”. Rozwiązania, jakich biznes poszukuje, muszą być coraz bardziej zaawansowane, choć może nie aż tak spektakularne jak rok czy dwa lata wcześniej.

Poznaj kandydatów do nagród

W czerwcu prezentujemy rozwiązania zgłoszone do tegorocznego konkursu HIT 2024 w ramach TechnoBiznes 2024. Wyniki konkursu przedstawimy w kolejnym, lipcowym wydaniu naszego magazynu.

Prezentacje zgłoszonych rozwiązań znajdziecie Państwo na portalu wGospodarce.pl w zakładce TechnoBiznes - można też je pobrać tutaj w formacie PDF.

Stanisław Koczot,

zastępca redaktora naczelnego Gazety Bankowej

Artykuł ukazał się Gazecie Bankowej 6/2024

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła