Pokolenie Z to motor napędowy cyfryzacji, ale...

opublikowano: 30 czerwca 2021
Pokolenie Z to motor napędowy cyfryzacji, ale... lupa lupa
Choć pieniądze są ważne, to właśnie relacje z innymi ludźmi przedstawiciele polskiego pokolenia Z cenią sobie najbardziej, fot. materiały prasowe

Badanie Mastercard: W Europie Środkowo-Wschodniej to młodzi Polacy (18-24 lata) są liderami płatności zbliżeniowych i korzystania z bankowości cyfrowej, a zarazem deklarują, że pieniądze nie są dla nich rzeczą najwazniejszą...

Mastercard zaprezentował wyniki nowego badania przeprowadzonego w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce. Dotyczyło ono postaw i zachowań Pokolenia Z, najmłodszej grupy konsumentów, która kreuje przyszłe trendy rynkowe. W 11 krajach objętych badaniem osoby w wieku 18-24 lata stanowią 7,2 proc. populacji (ok. 11,5 mln), a ich znaczenie dla gospodarki rośnie. Jak wynika z badania Mastercard, choć młodzi Polacy chętnie korzystają z technologii cyfrowych, to relacje i kontakty twarzą w twarz są dla nich najważniejsze. Młode pokolenie angażuje się także w rozwiązywanie problemów społecznych i ekologicznych, oczekując od marek podobnych działań. Będąc niemal nieustannie online oczekują, że handel i usługi finansowe będą szybkie i wygodne. Pokolenie Z w Polsce chętnie kupuje w internecie oraz płaci zbliżeniowo i korzysta z usług bankowości cyfrowej.

Z badania Mastercard wyłania się obraz młodego pokolenia Polaków polegającego finansowo głównie na rodzicach, ale starającego się zdywersyfikować swoje źródła dochodu. Średni miesięczny dochód polskiego przedstawiciela pokolenia Z wynosi 363 euro (ok. 1650 zł). Dla co trzeciego z nich (33 proc.) rodzice są nadal głównym źródłem utrzymania, dla co czwartego (25 proc.) praca na cały etat, zaś dla ponad co piątego (22 proc.) praca na pół etatu. Czują się zależni od swoich rodziców i zmiana tego status quo jest jednym z ich priorytetów w najbliższym czasie. Ich głównym celem jest zakończenie edukacji i zdobycie pierwszych doświadczeń zawodowych.

Relacje i wartości ważniejsze od pieniędzy

Choć pieniądze są ważne, to właśnie relacje z innymi ludźmi przedstawiciele polskiego pokolenia Z cenią sobie najbardziej. Niemal połowa ankietowanych (48 proc.) zgadza się, że w życiu jest wiele rzeczy ważniejszych od pieniędzy. Zapytani o wartości, które są dla nich najważniejsze, wskazują na rodzinę (64 proc.), zdrowie (60 proc.), uczucia (60 proc.) i przyjaciół (48 proc.). Wbrew powszechnie panującemu przekonaniu deklarują, że nic nie zastąpi rozmów w cztery oczy, a 61 proc. z nich lubi spędzać wolny czas z innymi (zwłaszcza z przyjaciółmi), niż samemu.

To przywiązanie do wyższych wartości znajduje swoje odzwierciedlenie także w trosce o kwestie społeczne i ekologiczne. Ponad połowa (58 proc.) respondentów z Polski deklaruje, że przekazuje datki na rzecz fundacji i organizacji pozarządowych, a 22 proc. angażuje się w wolontariat. Kiedy myślą o przyszłości globu, problem głodu na świecie jest jedną z ich najczęstszych trosk (27 proc.).

Jako prawdziwi idealiści, młodzi ludzie biorą odpowiedzialność za kształtowanie przyszłości, uznając obecne wyzwania środowiskowe i społeczne za istotne. To między innymi dlatego oczekują od marek, że te również podejmą działania w tym obszarze. W Mastercard rozumiemy tę potrzebę pokolenia Z i wiemy, że zrównoważony rozwój i chęć pomocy innym są dla nich ważne. Dlatego umożliwiamy im to m.in. poprzez nasze inicjatywy Priceless Causes, wspierające różne cele społeczne i charytatywne" - mówi Marta Życińska, dyrektor ds. marketingu i komunikacji na Europę Środkowo-Wschodnią w Mastercard Europe.

Cyfrowi smart shopperzy

Generacja Z to pierwsze pokolenie urodzone w czasach powszechnej dostępności internetu, wobec czego nie może dziwić, że jest ono nierozerwalnie związane ze światem cyfrowym. Młodzi Polacy regularnie korzystają z mediów społecznościowych, aby być na bieżąco z informacjami ze świata, kontaktować się ze znajomymi czy rozwijać swoje pasje. Do najpopularniejszych platform społecznościowych należą Facebook (95 proc.), YouTube (93 proc.) oraz Instagram (78 proc.). Aż 73 proc. ankietowanych z Polski biorących udział w badaniu Mastercard korzysta z mediów społecznościowych jako głównego źródła informacji i inspiracji, a taki sam odsetek respondentów codziennie rozmawia ze swoimi przyjaciółmi za pośrednictwem komunikatorów typu Messenger czy WhatsApp. Ponadto chętnie korzystają z cyfrowej rozrywki, przynajmniej raz w tygodniu słuchając muzyki na platformach streamingowych (91 proc.), oglądając filmy czy seriale (77 proc.) lub grając w gry wideo (61 proc.).

Dla tych technologicznie zaawansowanych, będących niemal nieustannie podłączonymi do internetu młodych ludzi, naturalnym środowiskiem jest e-commerce. Aż 84 proc. przedstawicieli pokolenia Z z Polski kupuje w internecie przynajmniej raz w miesiącu, najczęściej sięgając po odzież (70 proc.), jedzenie (54 proc.), kosmetyki (48 proc.) i rozrywkę (47 proc.). Jednocześnie pozostają świadomymi konsumentami, którzy uwielbiają promocje. 80 proc. ankietowanych z Polski przyznało, że zawsze sprawdza oferty u różnych sprzedawców, zanim zdecyduje się na zakup danego produktu, a 84 proc. weryfikuje cenę upatrzonego produktu, szukając promocji w innym miejscu.

Wygoda płatności

Kupując w e-commerce, Polacy chętnie korzystają z cyfrowych płatności. Najbardziej popularną metodą wśród polskich ankietowanych są przelewy natychmiastowe i BLIK (57 proc.), choć konsumenci sięgają też po karty debetowe (27 proc.) czy portfele mobilne, jak Apple Pay czy GPay (12 proc.). Co ciekawe, najbardziej popularnym sposobem płatności w Europie Środkowo-Wschodniej jest płatność za pobraniem, chociaż na ten wynik wpływ miała duża popularność tej formy rozliczania się w niektórych krajach, m.in. w Serbii (67 proc.) czy Bułgarii (60 proc.) – w Polsce płaci w ten sposób 25 proc. konsumentów.

Pokolenie Z traktuje wygodę, która wiąże się z technologią, jako coś oczywistego. Marki, które chcą rządzić w ich cyfrowym świecie muszą oferować łatwość obsługi, szybkość i bezproblemowe doświadczenia, najlepiej wszystko dostępne w smartfonie. Dotyczy to zakupów, płatności, finansów i wszystkich innych rodzajów usług. Warto śledzić te preferencje pokolenia Z, bo to one są dominującymi trendami rynkowymi jutra" – mówi Marta Życińska.

Zbliżeniowo znaczy mobilnie

Ze względu na szybkość i wygodę, młodzi w sklepach stacjonarnych wolą płacić bezgotówkowo. 84 proc. najmłodszych polskich konsumentów płaci kartą, a 76 proc. ankietowanych sięga po nią częściej, niż po gotówkę. Jednocześnie młodzi Polacy przodują, jeśli chodzi o korzystanie z płatności zbliżeniowych – płaci w ten sposób 79 proc. konsumentów (na drugim miejscu Czesi – 76 proc.), przy średniej dla regionu na poziomie 58 proc.

Coraz bardziej na popularności zyskują zbliżeniowe płatności telefonem, które są możliwe m.in. dzięki technologii tokenizacji Mastercard. Wśród ankietowanych z Polski korzysta z nich 39 proc. (przy średniej dla regionu 38 proc.), przy czym kolejne 34 proc. deklaruje, że będzie w ten sposób płacić w przyszłości. Płatności mobilne największą popularnością cieszą się w Rumunii (49 proc.), Czechach (42 proc.) i na Ukrainie (42 proc.).

Niemal połowa młodych Polaków (45 proc.) deklaruje, że płaci kartą, jeśli tylko mają taką możliwość – to najwyższy wynik spośród wszystkich krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Jedną z największych przeszkód płatności bezgotówkowych jest brak odpowiedniej infrastruktury w postaci terminali POS. 42 proc. przedstawicieli pokolenia Z z Polski zgodziło się ze stwierdzeniem, że wciąż jest zbyt mało miejsc, gdzie można płacić kartą. Najbardziej jednak ten problem doskwiera ankietowanym z Rumunii (55 proc.).

Bankowanie w aplikacji

Oprócz zakupów czy rozrywki, młode pokolenie chętnie korzysta z cyfrowych rozwiązań także w bankowości. Spośród krajów regionu to w Polsce cyfrowa bankowość jest wśród młodych ludzi najbardziej popularna – korzysta z niej 95 proc. ankietowanych, przy średniej dla wszystkich państw na poziomie 82 proc.. Dla polskich przedstawicieli pokolenia Z jednym z kluczowych czynników przy wyborze instytucji finansowej jest dobra aplikacja mobilna banku (32 proc.), a ważniejsze pozostają jedynie koszt produktów/usług (52 proc.) oraz reputacja danej instytucji (37 proc.).

Źródło: materiały prasowe

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła