Polskie produkty spożywcze mają szanse na japońskim rynku

opublikowano: 14 stycznia 2016
Polskie produkty spożywcze mają szanse na japońskim rynku lupa lupa
shutterstock.com

Eksport produktów spożywczych np. mleczarskich czy słodyczy, to jedna z szans na zwiększenie obecności polskich firm w Japonii - uważa prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Sławomir Majman. W czwartek rozpoczęła się kilkudniowa polska misja gospodarcza do Japonii.

"Chcemy szukać nisz, gdzie polscy przedsiębiorcy mogą konkurować na tym trudnym rynku. Mamy olbrzymie możliwości w przetwórstwie spożywczym, w Japonii jest też miejsce dla firm infrastrukturalnych, produkujących np. materiały budowlane. Chcemy także zwiększyć obecność naszych firm technologicznych, m.in. oferujących zaawansowane technologie środowiskowe"  - powiedział Majman.

Zauważył, że Japonia jest trudnym rynkiem, m.in. ze względu na swoją egzotykę i specyficzne regulacje prawne. "Są tu też bariery pozataryfowe, ponieważ nie wszystko co chcemy, możemy do Japonii eksportować. Jest to też rynek nasycony, z wielką konkurencją" - tłumaczył.

W ramach misji, w której uczestniczy ok. 40 przedstawicieli polskich przedsiębiorców, ma się odbyć forum inwestycyjne organizowane przez PAIiIZ i jego japońskiego odpowiednika - Jetro. Ma w nim wziąć udział ponad 100 japońskich firm.

"Chodzi nam o to, żeby też było trochę więcej gospodarki japońskiej w gospodarce polskiej. Japonia ponownie staje się jednym z poważniejszych inwestorów w Polsce. Według naszego rankingu w ubiegłym roku była w pierwszej piątce" - podkreślił.

Majman zwrócił też uwagę, że oprócz wielkich firm, inwestujących w przemysł samochodowy, np. Toyoty czy elektronicznych, w Polsce coraz więcej jest małych i średnich japońskich przedsiębiorstw, np. spożywczych. "Wbrew temu co się wszystkim wydaje, inwestycje japońskie w Polsce to głownie sektor MŚP, zatrudniający od 20 do 30 osób w firmie. Takich firm jest już w naszym kraju ponad 300" - podał.

Szef PAIiIZ dodał, że wzmocnieniu polsko-japońskich kontaktów biznesowych na pewno pomoże nowe bezpośrednie połączenie LOT na linii Warszawa-Tokio. Wpłynie ono również - zauważył - na rozwój turystyki. W zeszłym roku do Polski przyjechało ponad 40 tys. Japończyków. W ubiegłym roku z Polski do Japonii wyeksportowano towary o wartości 770 mln euro, a z Japonii do Polski - warte ponad 1,2 mld euro.

 

(PAP)

Gb.pl/nb

 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła